Grid star
banci

STATUL VS STAT – CEC BANK, amenda de la Protectia Consumatorilor. Acuzatiile lui Horia Constantinescu si explicatiile bancii cu capital de stat. Apararea nu a fost publicata pe site-ul oficial

Continua razboiul dintre banci si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Institutia condusa de Horia Constantinescu da amenzi pe banda rulanta, iar printre institutiile financiare se numara, mai nou, CEC Bank, cu capital majoritar de stat. CEC sustine ca respecta prevederile legale, pozitia nefiind facuta publica pe site pana la momentul publicarii materialului. Reprezentantii bancii au declarat pentru Lumea Banilor ca ei decid strategia de comunicare.  Desi, avand in vedere acuzatiile, institutia condusa de Bogdan Neacsu (foto), ar trebui sa isi informeze clientii si prin informari pe site.

ANPC  anunta ca a continuat seria de verificari a modului in care bancile pun in practica contractele de creditare pe termen mediu si lung, cu termen de rambursare de peste 10 ani, catre consumatorul-persoana fizica, in lei sau valuta, precum si daca elementele prevazute in conditiile contractuale respecta drepturile consumatorilor. Asta dupa ce amendase anterior 11 banci (click aici pentru a citi).

"S-au incheiat verificarile la alti 8 operatorii economici financiari bancari care activeaza pe teritoriul Romaniei, la care ANPC a identificat fapte contraventionale, respectiv practici comerciale inselatoare savarsite de acestia cu privire la modul de calcul al ratelor, prin faptul ca, pe graficul de rambursare, rata era compusa, in primii ani, 25% din soldul principal de rambursat si 75 % dobanda. Prin aceasta modalitate de calcul, consumatorii plateau, de fapt, preponderent dobanda”. Printre acestia se numara si CEC Bank.

Replica CEC

Cezar Vasile, sef la Directia Identitate si comunicare Strategica, directie care nu a postat pe site pana la momentul publicarii acestui material pozitia bancii, anunta ca CEC Bank respecta cu strictete prevederile legale care stabilesc modalitatea de contractare si rambursare a unui credit bancar, dar nu intelege scopul acestui control, in conditiile in care clientilor le sunt prezentate toate variantele de rambursare in momentul in care acestia iau un credit.

Iata anuntul CEC Bank

"CEC Bank respecta cu strictete prevederile legale care stabilesc modalitatea de contractare si rambursare a unui credit bancar, dar nu intelege scopul acestui control, in conditiile in care clientilor le sunt prezentate toate variantele de rambursare in momentul in care acestia iau un credit. Iar acest lucru se putea verifica foarte usor in orice unitate bancara.

Acuzatii la adresa ANPC

Acest control pare facut pe repede inainte, iar vinovatul se pare ca era deja cunoscut inainte de finalizarea investigatiei. Nu intelegem ce se urmareste prin aceasta actiune intreprinsa de ANPC, in conditiile in care banca ofera optiunea de plata cu rate descrescatoare clientilor. Acestia au posibilitatea ca, dupa ce initial au selectat optiunea de rambursare in rate egale sau descrescatoare la inceputul creditului, sa opteze pentru modificarea tipului de rambursare a ratelor odata cu trecerea timpului.

Suntem banca cu cea mai mare retea de unitati din Romania - peste 1.000, iar mentinerea amprentei teritoriale ne-am asumat-o ca pe un rol social, in contextul in care Romania este in urma statelor dezvoltate in ceea ce priveste incluziunea financiara.

Faptul ca intram in contact, zi de zi, cu zeci sau sute de mii de clienti din absolut toate regiunile tarii, ne obliga sa apelam la toate mijloacele legale pentru a dovedi partenerilor nostri corectitudinea cu care aplicam prevederile legale”.

Iata anuntul ANPC:

"In cadrul activitatii sale de supraveghere a pietei, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a continuat seria de verificari a modului in care bancile pun in practica contractele de creditare pe termen mediu si lung, cu termen de rambursare de peste 10 ani, catre consumatorul-persoana fizica, in lei sau valuta, precum si daca elementele prevazute in conditiile contractuale respecta drepturile consumatorilor.

S-au incheiat verificarile la alti 8 operatorii economici financiari bancari care activeaza pe teritoriul Romaniei, la care ANPC a identificat fapte contraventionale, respectiv practici comerciale inselatoare savarsite de acestia cu privire la modul de calcul al ratelor, prin faptul ca, pe graficul de rambursare, rata era compusa, in primii ani, 25% din soldul principalde rambursat si 75 % dobanda. Prin aceasta modalitate de calcul, consumatorii plateau, de fapt, preponderent dobanda.

‘Asa cum am mai spus, actiunea va continua. Inca opt banci au fost sanctionate pentru ceea ce Autoritatea noastra considera un raport nedrept intre acestea si consumatori. Asa cum am mai aratat, astazi sunt situatii dramatice in viata celor care la un moment dat si-au luat un credit.

Indiferent daca pentru unii acestea sunt doar cifre statistice, pentru Autoritatea noastra acestia sunt oameni.

Justificari matematice

Povara financiara nu se poate ascunde dupa aparente justificari matematice. Daca 1 + 1 este o operatiune foarte corecta, aceeasi adunare poate sa reprezinte un minus enorm in viata unor familii.

Procentele aparent infime au in spate inclusiv vanzari ale creditelor neperformante catre recuperatorii de creante. Dar si asa, cei “doar” 2 % reprezinta un numar insemnat de consumatori aflati in imposibilitatea de a-si plati ratele si de a duce un trai decent.

Daca pentru unii s-a calculat un grad de suportabilitate, fara a fi macar chemati la un dialog, cred ca este momentul ca intreaga situatie sa fie reevaluata.

Ma cutremura sa vad insensibilitatea celor care neaga astazi realitatea',– Horia Constantinescu, presedintele ANPC.

Cei 8 operatori economici sunt:

EXIM Bank

• Procredit Bank

• Intesa Sanpaolo

• Techventures Bank ( fosta Banca Comerciala Feroviara)

• Libra Bank

• CEC Bank

• Garanti Bank

• Vista Bank

Pentru a putea restabili echilibrul contractual, pe langa sanctiunea contraventionala, respectiv 8 amenzi in valoare de 400.000 lei, comisarii ANPC au propus masura de emitere a unor noi grafice de rambursare, atat pentru creditele aflate in curs, cat si pentru cele viitoare, unde principalul creditului datorat sa fie achitat de catre consumatori in rate egale, pe intreaga perioada de creditare, in raport cu dobanda aferenta creditului.

Aplicand aceasta masura, consumatatorii medii pot beneficia de egalitatea dintre partile contractului, dar se si asigura echilibrul contractual, astfel incat consumatorii sa ia o decizie de tranzactionare in cunostinta de cauza si de a anticipa orice cost sau metoda de calcul inselator”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani