SCANDALOS: GUVERNUL DA VINA PE ROMANI – Ministerul Finantelor pune in carca romanilor explozia deficitului de la 1,94% la 4,17% din PIB. Neplata obligatiilor fiscale de catre agentii economici si cheltuielile „cu caracter exceptional” din pandemie sunt principalele motive (Raportul)

1298

Tot romanii sunt de vina pentru cresterea deficitului bugetar! Unii ca nu si-au platit taxele la timp in vremea COVID-19, altii ca au incasat indemnizatii pe perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului, ca urmare a pandemiei de COVID! De altfel, o buna parte din deficit ar fi generat tocmai de masurile pe COVID adoptate de Guvern pentru sprijinirea populatiei.

Conform Raportului intocmit de Ministerul Finantelor in iunie privind executia bugetului general consolidat in perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2020, pe care Lumea Banilor il prezinta in exclusivitate, Guvernul Orban a reusit performanta de a creste deficitul bugetar la 4,17% din PIB, in conditiile in care in aceeasi perioada a anului 2019 Romania inregistra un deficit de 1,94%, iar in 2018, pentru acelasi interval, aveam un deficit de 1,61%.

Vinovati pentru cresterea deficitului bugetar, sustine Ministerul Finantelor condus cu atata pricepere de Florin Citu (foto) in Raport, sunt agentii economici care au amanat plata unor obligatii fiscale pe perioada pandemiei de COVID-19, cresterea cu 2,94 miliarde lei a restituirilor de TVA si bonificatiile acordate pentru plata la scadenta a impozitului pe profit si a celui pe veniturile microintreprinderilor, in valoare de 0,25 mld lei.

In acelasi timp, veniturile la bugetul general consolidat au scazut cu 1,6% fata de aceeasi perioada a anului 2019, insumand 146,25 miliarde lei, fiind inregistrate scaderi in ce priveste incasarile din impozitul pe profit si incasarile nete din TVA. In schimb, se arata in Raport, au crescut cu 10,4% fata de anul precedent incasarile din impozitul pe salarii si venit.

Iata cifrele:

-Incasarile din impozitul pe salarii si venit au inregistrat 12,22 mld lei in primele sase luni ale anului curent, consemnand o crestere de 10,4% (an/an).

-Incasarile din impozitul pe profit au insumat 7,53 mld lei in primele sase luni ale anului curent, in scadere cu 7,5% fata de perioada corespunzatoare a anului trecut.

-Incasarile nete din TVA (reprezentand diferenta dintre TVA colectata sau bruta si restituirile de TVA) au inregistrat 25,39 mld lei in primul semestru al anului 2020, in scadere cu 15,8% fata de nivelul inregistrat in perioada similara a anului trecut.


O atentie deosebita in Raportul pe luna iunie 2020 a Ministerului Finantelor trebuie acordata cheltuielilor care, astfel cum veti vedea, au inregistrat cresteri de peste 13%, fata de anul 2019, motivul acestor majorari fiind provocat, zice MFP, de pandemia de COVID-19. Cele mai multe sume au fost astfel alocate spre a fi cheltuite pe masuri „cu caracter exceptional in domeniul social si economic, pentru diminuarea efectelor negative asupra economiei cauzate de masurile adoptate pentru limitarea infectarii in randul populatiei” si pe finantarea in regim de urgenta a cheltuielilor de gestionare a crizei de COVID.

Astfel, cheltuielile Bugetului general consolidat pe primul trimestru al anului 2020 au fost in suma de 191,43 miliarde lei: „Exprimate ca procent din PIB, cheltuielile au inregistrat o crestere cu 1,8 puncte procentuale de la 15,9% din PIB 2019 la 17,7% din PIB in 2020”, precizeaza MFP.

Prezentate insa defalcat, astfel cum reiese din Raportul din iunie 2020, s-au cheltuit 3.692,2 milioane lei pentru indemnizatiile acordate pe perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului, 743,99 milioane lei pentru alti profesionisti si persoane care au incheiat conventii individuale de munca prin care a fost intrerupta activitatea ca urmare a efectelor COVID si 36,2 milioane lei pentru indemnizatiile acordate parintilor pentru supravegherea copiilor pe perioada inchiderii temporare a unitatilor de invatamant.

Redam pasaje din Raportul privind Executia bugetului general consolidat intocmit in iunie 2020 pe primul trimestru al anului, cu precizarea ca la finalul articolului puteti accesa integral documentul:

Executia bugetului general consolidat in primele sase luni ale anului 2020 a inregistrat un deficit de 45,17 mld lei (4,17% din PIB).

Mai mult de jumatate din deficit, respectiv 23,04 mld lei (2,13% din PIB), este generat de sumele lasate in mediul economic prin facilitatile fiscale si cheltuieli exceptionale adoptate pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19. (Anexa nr. 1 si Anexa nr. 2).

Cresterea deficitul bugetar aferent primelor sase luni ale anului curent, comparativ cu cel inregistrat in perioada similara a anului trecut, este explicata, pe partea venituri, (i) de evolutia nefavorabila a incasarilor bugetare in perioada martie-mai, ca urmare a amanarii platii unor obligatii fiscale de catre agentii economici pe perioada crizei (10,2 mld lei) , (ii) de cresterea cu 2,94 mld lei a restituirilor de TVA, fata de nivelul aferent perioadei ian-iunie 2019, pentru sustinerea lichiditatii in sectorul privat, (iii) precum si de bonificatiile acordate pentru plata la scadenta a impozitului pe profit si a celui pe veniturile microintreprinderilor, in valoare de 0,25 mld lei.

De asemenea, pe partea de cheltuieli, fata de cresterea bugetara prin efectul legilor s-a inregistrat o crestere a cheltuielilor de investitii cu 3,79 mld lei fata de aceeasi perioada a anului precedent, precum si plati cu caracter exceptional generate de epidemia COVID-19 de aproximativ 5,86 mld lei.

Veniturile bugetului general consolidat

Veniturile bugetului general consolidat au insumat 146,25 mld lei in primul semestru al anului 2020, in scadere cu 1,6% fata de nivelul incasat in perioada corespunzatoare a anului trecut. Exprimate ca pondere in PIB estimat, veniturile bugetare au inregistrat o reducere de 0,5 puncte procentuale (an/an), cauzata in principal de contractia incasarilor nete din TVA (ca urmare a rambursarilor mai mari de TVA si a amanarii platii obligatiilor fiscale) si de cea a veniturilor nefiscale.

In ce priveste dinamica lunara, dupa avansul semnificativ din primele doua luni ale anului, incepand cu martie incasarile bugetare au inregistrat in general o evolutie nefavorabila – incertitudinea sporita, restrictiile si suspendarea unor activitati, pe fondul crizei sanitare actuale, au determinat amanarea platii obligatiilor fiscale, sprijinita de facilitatile acordate contribuabililor. Totusi, in iunie, luna in care au devenit scadente unele obligatii fiscale, veniturile totale au consemnat o revenire importanta (+7,4%, an/an), sustinute in principal de incasarile din impozitul pe profit, impozitul pe salarii si venit, impozitele si taxele pe proprietate si contributii de asigurari.

Incasarile din impozitul pe salarii si venit

Incasarile din impozitul pe salarii si venit au inregistrat 12,22 mld lei in primele sase luni ale anului curent, consemnand o crestere de 10,4% (an/an).

Cel mai mare aport la acest avans l-au avut incasarile din impozitul aferent Declaratiei unice, cu 0,8 mld lei mai mari fata de cele inregistrate in perioada similara a anului trecut, evolutie explicata insa de termenele diferite de plata: 31 iulie in 2019, respectiv 30 iunie in 2020.

De asemenea, evolutia veniturilor din aceasta sursa a fost sustinuta si de sporul incasarilor din impozitul pe veniturile din pensii si dividende, de 40,8%, respectiv 16,9% (an/an).

In conditiile unei dinamici pozitive a fondului de salarii din economie, de 6,1% in perioada dec19-mai20 (an/an), cea mai importanta componenta – incasarile din impozitul pe salarii, au crescut cu doar 0,9% in primele sase luni a.c., ca urmare a prorogarii termenului de plata a obligatiilor fiscale (OUG 29/2020, respectiv OUG 90/2020). Cu toate acestea, in luna iunie acestea au cunoscut o crestere insemnata, de 8,7% (an/an).

Contributii de asigurari

Incasarile din impozitul pe profit au insumat 7,53 mld lei in primele sase luni ale anului curent, in scadere cu 7,5% fata de perioada corespunzatoare a anului trecut. Evolutia negativa este explicata de amanarea achitarii obligatiilor fiscale de catre contribuabilii platitori de impozit pe profit (OUG nr. 29/2020), precum si de bonificatiile de 5% pentru marii contribuabili, respectiv 10% pentru contribuabilii mici si mijlocii, acordate pentru plata la scadenta a impozitului pe profit (OUG 33/2020, bonificatii acordate in suma de 0,22 mld lei).

Alte impozite pe venit, profit si castiguri din capital de la persoane juridice au inregistrat 1,58 mld lei in primele sase luni ale anului, in scadere cu 8,5% (an/an). De asemenea, aceasta evolutie este explicata de amanarea platii obligatiilor fiscale declarate de catre contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor (OUG nr. 29/2020) si de bonificatiile de 10% acordate acestora pentru plata impozitului la scadenta (OUG 33/2020, bonificatii acordate in suma de 0,03 mld lei).

Incasarile nete din TVA au inregistrat 25,39 mld lei in primul semestru al anului 2020, in scadere cu 15,8% fata de nivelul inregistrat in perioada similara a anului trecut.

Evolutia incasarilor nete de TVA in primele sase luni ale anului a fost influentata negativ de: (i) cresterea rambursarilor de TVA cu 32,1% (an/an), cu scopul de a asigura companiilor un nivel de lichiditate suplimentar pe perioada crizei; (ii) prorogarea termenului de plata a obligatiilor fiscale declarate; (iii) evolutiile economice nefavorabile din sectoarele economice, incepand cu luna martie.

Cu toate ca in luna iunie incasarile brute din TVA au marcat o revenire insemnata (+9,9%, an/an), cresterea cu 56% a rambursarilor de TVA in aceasta luna (fata de nivelul din iunie 2019), a determinat diminuarea incasarilor nete din TVA (-1,2% an/an).

Incasarile din taxa pe valoarea adaugata

Veniturile din accize au insumat 13,64 mld lei in primele sase luni ale anului 2020, in scadere cu 3,3% fata de nivelul inregistrat in perioada similara a anului trecut.

Incasarile din accize

Veniturile din taxele pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizarii bunurilor sau pe desfasurarea de activitati au inregistrat 2,07 mld lei in prima jumatate a anului. Desi au consemnat o crestere semnificativa fata de incasarile inregistrate in aceeasi perioada a anului trecut, dinamica este explicata in principal de baza negativa aferenta anului 2019, in conditiile in care au fost restituite taxe pentru prima inmatriculare ce au fost incasate in anii precedenti. De asemenea, avansul se datoreaza si incasarii taxelor de licenta de la ANCOM.

CHELTUIELILE bugetului general consolidat

Cheltuielile bugetului general consolidat in suma de 191,43 mld lei au crescut in termeni nominali cu 13,6% fata de aceeasi perioada a anului precedent. Exprimate ca procent din Produsul Intern Brut, cheltuielile au inregistrat o crestere cu 1,8 puncte procentuale de la 15,9% din PIB 2019 la 17,7% din PIB in 2020. Majorarea cheltuielilor se datoreaza si masurilor care au fost avute in vedere pentru combaterea epidemiei de COVID-19, respectiv a sumelor necesare finantarii in regim de urgenta a cheltuielilor de gestionare a situatiei epidemiologice cauzate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, pe de o parte, precum si a masurilor cu caracter exceptional, in domeniul social si economic, pentru diminuarea efectelor negative asupra economiei cauzate de masurile adoptate pentru limitarea infectarii in randul populatiei. Astfel, pana la finele lunii iunie s-au platit 3.692,2 mil lei pentru indemnizatii acordate pe perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului, 743,99 mil lei pentru indemnizatii acordate pentru alti profesionistii, precum si pentru persoanele care au incheiate conventii individuale de munca care intrerup activitatea ca urmare a efectelor SARS-CoV-2, 36,2 mil lei pentru indemnizatii acordate parintilor pentru supravegherea copiilor pe perioada inchiderii temporare a unitatilor de invatamant.

Cheltuielile de personal au insumat 53,3 mld lei, in crestere cu 4,5% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, reflectandu-se majorarile salariale, indemnizatia de hrana, atat cele aplicate incepand cu 1 ianuarie 2019, acordate in temeiul Legii cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cat si majorarile salariale aplicate cu 1 ianuarie 2020. Exprimate ca pondere in PIB, cheltuielile de personal reprezinta un nivel de 4,9% din PIB, cu 0,1 puncte procentuale peste nivelul din aceeasi perioada a anului anterior. Din total cheltuielilor de personal, in luna iunie platile reprezentand stimulentul de risc acordat pentru COVID 19 au fost de 178,7 milioane lei.

Cheltuielile cu bunuri si servicii au fost 25,36 mld lei, in crestere cu 16% fata de anul precedent. In cadrul bugetului general consolidat, majorarile fata de medie se inregistreaza la nivelul administratiei locale (16,1%) si la institutiile publice finantate integral sau partial din venituri proprii (12,6%), majorari determinate in special de plati suplimentare pentru medicamente, materiale sanitare, reactivi si alte produse necesare diagnosticarii si tratarii pacientilor infectati cu coronavirusul SARS-CoV-2.

De asemenea, o crestere se reflecta si la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate de 13,6% fata de aceeasi perioada a anului anterior determinata de deconturile mai mari pentru plata medicamentelor care fac obiectul contractelor cost-volum rezultat si pentru decontarea serviciilor medicale in ambulatoriu.

Cheltuielile cu asistenta sociala au fost de 69,22 mld lei in crestere cu 23,7% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Evolutia cheltuielilor cu asistenta sociala a fost influentata, in principal, de majorarea punctului de pensie, incepand cu 1 septembrie 2019, cu 15%, respectiv de la 1.100 lei la 1.265 lei, a indemnizatiei sociale pentru pensionari garantata cu 10%, majorarea alocatiilor de stat pentru copii incepand cu 1 mai 2019, precum si indexarea acestora cu rata inflatiei din anul 2019, incepand cu 1 ianuarie 2020.

Totodata, incepand cu luna aprilie s-au realizat plati determinate de masurile care au fost luate cu caracter exceptional, in domeniul social si economic, pentru diminuarea efectelor negative generate de pandemia de COVID 19, cum ar fi plata pentru indemnizatii acordate pe perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului in valoare de 3,69 miliarde lei si pentru indemnizatii acordate pentru alti profesionistii, precum si pentru persoanele care au incheiate conventii individuale de munca care intrerup activitatea ca urmare a efectelor SARS-CoV-2 in valoare de 743,99 mil lei. De asemenea, se continua ritmul accelerat de decontari ale indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate pentru concedii medicale in scopul diminuarii stocului de plati restante aferente acestora, astfel ca in luna iunie platile au fost de 548,6 milioane lei.

Cheltuielile cu subventiile au fost de 3,88 mld lei, cea mai mare parte dintre acestea fiind alocate catre sectorul agricol si transporturi, respectiv suventii pentru sprijinirea producatorilor agricoli, subventii pentru transportul calatorilor si pentru diferente de pret si tarif.

Alte cheltuieli au fost de 2,99 mld lei, reprezentand, in principal, sume aferente titlurilor de plata emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, conform legislatiei in vigoare, burse pentru elevi si studenti, alte despagubiri civile, precum si indemnizatii acordate parintilor pentru supravegherea copiilor pe perioada inchiderii temporare a unitatilor de invatamant (36,2 milioane lei).

Cheltuielile privind proiectele finantate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subventiile de la Uniunea Europeana aferente agriculturii) au fost de 10,37 mld lei, cu 20,3% mai mari comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.

Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost in valoare de 16,12 mld lei, inregistrandu-se cel mai inalt nivel al cheltuielilor pentru investitii pe primele 6 luni din ultimii 10 ani. Acestea sunt cu 30,8% mai mult decat aceeasi perioada a anului precedent. In cadrul bugetului general consolidat, majorarile apar la bugetul de stat si la bugetele locale atat din fonduri nationale, cat si aferente proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile.

De asemenea, din bugetul Ministerului Afacerilor Interne s-au platit 266,16 milioane lei pentru achizitionarea de produse – stocuri de urgenta medicala, inclusiv scannere termice pentru combaterea raspandirii infectiei cu coronavirusul SARS-COV-2″.

*Cititi AICI integral Raportul MFP

1 comentariu la “SCANDALOS: GUVERNUL DA VINA PE ROMANI – Ministerul Finantelor pune in carca romanilor explozia deficitului de la 1,94% la 4,17% din PIB. Neplata obligatiilor fiscale de catre agentii economici si cheltuielile „cu caracter exceptional” din pandemie sunt principalele motive (Raportul)

Lasă un răspuns la sever avramoiu Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *