PROTECTIE PENTRU CONSUMATORI – Imbunatatirea proiectului de lege al ANPC menit sa-i apere mai bine pe consumatori in relatia cu firmele: „Sanctionarea drastica a operatorilor ce nu implementeaza hotararile judecatoresti definitive... Solutionarea urgenta
Consumatorii ar putea beneficia de reglementari legale mult mai solide in ceea ce priveste protejarea lor in raport cu firmele (profesionistii). Asta daca Parlamentul va vota un proiect de lege elaborat de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor. Iar proiectul poate iesi din Parlament intr-o forma chiar mai trainica, in cazul in care ANPC ii va trimite Legislativului imbunatatirile propus de catre Asociatiei CREDERE – conduse de juristul Dorin Tanase (foto dreapta) – in colaborare cu avocata Alexandra Ianul, fosta Burada (foto stanga). (Gasiti la final atat proiectul ANPC, cat si pe cel al CREDERE.)
Amintim ca la 19 martie 2021, ANPC a lansat in dezbatere publica proiectul de lege privind o mai buna asigurare a respectarii prevederilor legale in materie de protectie a consumatorilor si modernizarea acestor norme. Initiativa de act normativ a fost elaborata din necesitatea de a transpune in legislatia nationala Directiva (UE) 2019/2161 a Parlamentului European si a Consiliului din 27 noiembrie 2019 de modificare a Directivei 93/13/CEE a Consiliului si a Directivelor 98/6/CE, 2005/29/CE si 2011/83/UE ale Parlamentului European si ale Consiliului in ceea ce priveste o mai buna asigurare a respectarii normelor Uniunii in materie de protectie a consumatorilor si modernizarea acestor norme.
Perioada de consultare publica a inceput la 22.03.2021 si s-a incheiat vineri, 2 aprilie 2021.
Proiectul ANPC modifica trei legi privind protectia consumatorilor:
- Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor;
- Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti;
- OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor.
Noutatile proiectului constau in faptul ca propunerea de lege acopera atat comertul online, cat si facturile de utilitati. De asemenea, initiativa aduce amenzi drastice. Vorbim chiar si de ordinul milioanelor de euro sau 4% din cifra de afaceri a companiei dovedite ca a facut abuzuri. Totodata, ANPC imbunatateste regimul despagubirilor pentru consumatorii afectati de practici comerciale neloiale.
Iata schimbarile preconizate de ANPC (conform expunerii de motive):
„- Impunerea unor sanctiuni mai eficace, mai proportionale si mai disuasive in cazul incalcarilor transfrontaliere pe scara larga. Regulamentul (UE) 2017/2394 al Parlamentului European si al Consiliului din 12 decembrie 2017 privind cooperarea dintre autoritatile nationale insarcinate sa asigure respectarea legislatiei in materie de protectie a consumatorului si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004, reglementeaza modul in care autoritatile nationale responsabile de protectia consumatorilor conlucreaza pentru a aborda incalcarile transfrontaliere ale legislatiei privind protectia consumatorilor. In special, acesta se concentreaza asupra incalcarilor pe scara larga care aduc prejudicii consumatorilor din mai multe state membre si asupra incalcarilor pe scara larga cu o dimensiune specifica Uniunii. Pentru acest tip de incalcari pe scara larga, autoritatile nationale pot fi nevoite sa impuna, intr-un mod coordonat, sanctiuni eficace, proportionale si disuasive. Cu toate acestea, in UE, sanctiunile disponibile pentru incalcarile legislatiei privind protectia consumatorilor sunt foarte diferite si sunt adesea stabilite la un nivel scazut. In temeiul propunerii, autoritatile nationale vor avea competenta de a impune, pentru astfel de incalcari pe scara larga, amenzi de pana la 4 % din cifra de afaceri a comerciantului. La un nivel mai general, autoritatile nationale ar trebui sa decida cu privire la nivelul sanctiunilor pe baza unor parametri comuni, in special cu privire la caracterul transfrontalier al incalcarii. Aceste norme consolidate privind sanctiunile vor fi introduse in cele patru acte normative nationale vizate.
- Dreptul la masuri reparatorii individuale pentru consumatori. Conform prevederilor propunerii, consumatorii vor avea dreptul la masuri reparatorii individuale atunci cand sunt afectati de practici comerciale neloiale, cum ar fi tehnicile de marketing agresive. In special, statele membre ar trebui sa puna la dispozitie atat masuri reparatorii contractuale, cat si masuri reparatorii necontractuale. Masurile reparatorii contractuale ar trebui sa includa cel putin dreptul la incetarea contractului. Masurile reparatorii necontractuale ar trebui sa includa cel putin dreptul la despagubiri pentru daune. Aceste drepturi sunt adaugate la Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor.
- O mai mare transparenta pentru consumatori pe pietele online. In prezent, atunci cand viziteaza piete online, consumatorii se confrunta cu o varietate de oferte din partea furnizorilor terti care isi vand produsele sau serviciile pe piata online (si cu oferte ale insesi pietei online). Consumatorii nu stiu intotdeauna cum au fost clasificate ofertele pe care le primesc pe piata online si nici de la cine cumpara (de la comercianti profesionisti sau de la alti consumatori). Numerosi consumatori au impresia ca achizitioneaza produse oferite de piata online, incheind astfel un contract cu aceasta. In realitate, acestia cumpara de la un furnizor tert inregistrat pe piata online care nu este comerciant. In consecinta, consumatorii pot crede in mod eronat ca au de-a face cu comercianti profesionisti (si ca beneficiaza, prin urmare, de drepturile consumatorilor). Aceasta confuzie poate crea dificultati in cazul in care apar probleme legate de o achizitie online, deoarece nu este intotdeauna usor sa se stabileasca cine este responsabil. Propunerea de lege introduce in O.U.G. nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative cerinte suplimentare privind informatiile, care impun pietelor online sa informeze in mod clar consumatorii cu privire la urmatoarele aspecte: parametrii principali care determina clasificarea ofertelor, daca contractul este incheiat cu un comerciant sau cu o persoana fizica, daca se aplica legislatia privind protectia consumatorilor si cine este comerciantul (furnizorul tert sau piata online) responsabil pentru asigurarea respectarii drepturilor consumatorilor legate de contract (cum ar fi dreptul de retragere sau garantia juridica).
- In plus, consumatorii care folosesc aplicatii digitale precum piete online, instrumente de comparare, magazine de aplicatii sau motoare de cautare se asteapta sa primeasca rezultate „naturale” sau „organice” in urma cautarilor efectuate, bazate pe relevanta acestora in raport cu cautarile lor, si nu pe platile efectuate de catre terti. Dispozitiile relevante ale Legii nr. 363/2007 ar trebui clarificate pentru a preciza faptul ca platformele online trebuie sa indice 4 rezultatele cautarii care contin „plasari platite de produse”, in cazul carora tertii platesc pentru o clasificare mai buna, sau „includere platita”, in cazul carora tertii platesc pentru a fi inclusi in lista rezultatelor cautarii.
- Extinderea protectiei consumatorilor la serviciile digitale - propunerea extinde domeniul de aplicare al O.U.G. nr. 34/2014 la serviciile digitale pentru care consumatorii nu platesc, insa ofera date cu caracter personal, cum ar fi: stocarea in cloud, platformele de comunicare sociala si conturile de email. Avand in vedere cresterea valorii economice a datelor cu caracter personal, serviciile respective nu pot fi considerate a fi pur si simplu „gratuite”. Prin urmare, consumatorii ar trebui sa aiba acelasi drept la informatii precontractuale si dreptul de a anula contractul in decursul unei perioade de retragere de 14 zile, indiferent daca platesc pentru un serviciu sau ofera date cu caracter personal.
- Propunerea introduce posibilitatea de a adopta reguli privind anumite forme si aspecte ale vanzarilor in afara spatiilor comerciale. In timp ce vanzarile in afara spatiilor comerciale constituie un canal de vanzari legitim si bine stabilit, propunerea clarifica faptul ca Legea nr. 363/2007 nu impiedica adoptarea unor norme care sa protejeze interesele legitime ale consumatorilor in ceea ce priveste unele practici de marketing sau de vanzare deosebit de agresive sau inselatoare in contextul unor vizite nesolicitate efectuate de comerciant la domiciliul consumatorului sau in ceea ce priveste excursiile comerciale organizate de comerciant cu scopul sau efectul de a promova sau a vinde produsele catre consumatori, in cazul in care astfel de restrictii sunt justificate din motive legate de ordinea publica sau respectarea vietii private.
- Clarificarea normelor privind practicile de marketing inselatoare pentru produsele cu dublu standard de calitate. Propunerea modifica Legea nr.363/2007, precizand in mod explicit faptul ca o practica comerciala care implica marketingul unui produs ca fiind identic cu un acelasi produs comercializat in mai multe alte state membre, in cazul in care cele doua produse au o compozitie sau caracteristici semnificativ diferite, si care astfel determina sau poate determina consumatorul mediu sa ia o decizie comerciala pe care altfel nu ar fi luato, este o practica comerciala inselatoare pe care autoritatile competente ar trebui sa o evalueze si sa o abordeze de la caz la caz, in conformitate cu dispozitiile directivei mentionate”.
Ce propune CREDERE (potrivit sintezei postate pe propriul site):
„In contextul transpunerii unei directive europene, Credere transmite catre ANPC propuneri de imbunatatire a legislatiei privind clauzele abuzive:
- sanctionarea drastica a operatorilor economici care nu implementeaza hotararile judecatoresti definitive aplicabile pentru un numar insemnat de consumatori, in contextul in care o asemenea incalcare a legii nu intra sub incidenta dreptului penal;
- clarificarea modului in care consumatorii – beneficiari in mod direct ai unei hotarari definitive obtinute de catre ANPC – pot obtine punerea in executare a respectivei hotarari judecatoresti (recuperarea prejudiciului);
- solutionarea in regim de urgenta a dosarelor in materie de clauze abuzive.
Salutam forma in care ANPC a pus in dezbatere publica Proiectul de Lege si ne exprimam increderea ca propunerile CREDERE vor fi preluate de catre reprezentantii autoritatii. De asemenea, tinem sa multumim Cabinet de avocat Burada Alexandra pentru sprijinul acordat in vederea redactarii propunerilor CREDERE”.