Grid star
eveniment

LIBERALIZAREA PIETEI DE ENERGIE – Ministrul acuza abuz de piata dominanta. Iata raspunsul Consiliul Concurentei (Document)

Consiliul Concurentei condus de Bogdan Chiritoiu (foto dreapta, langa Ludovic Orban), "baga capul la cutie" si ezita sa raspunda daca stia de presupusul abuz de piata dominanta al furnizorilor de energie electrica despre care a vorbit ministrul Energiei Virgil Popescu.

Liberalizarea pietei de energie electrica de la 1 ianuarie 2021 a creat o intreaga dezbatere, puncte de vedere pro si contra cu privire la cum se va aplica si la cat de protejati, sau nu, vor fi romanii. Dar si acuze.

Ministrul Energiei Virgil Popescu declara in urma cu cateva zile (click aici pentru a citi), ca trecerea automata din piata reglementata in piata serviciului universal nu este o trecere normala: “Este un abuz de pozitie dominanta pe care furnizorii il folosesc”.

Potrivit lui Virgil Popescu, furnizorii au o baza de 6 milioane de clienti pentru care n-au platit niciodata, iar cand s-a facut privatizarea distributiei, au luat distributia, nu clientii: “Acum ii folosesc ca monopol. Nu poate ramane asa. Nu pot sa am monopol de 6 mililoane de clienti, pe care ii gestionez cum vreau. Asta nu e solutie”.

Avand in vedere acuzele publice ale ministrului Energiei, Lumea Banilor a solicitat un punct de vedere Consiliului Concurentei condus de Bogdan Chiritoiu. Si asta pentru ca abuzul de piata dominanta si monopolul sunt de competenta institutiei conduse de Bogdan Chiritoiu.

Iata o parte din intrebarile adresate:

- Consiliul Concurentei a demarat sau va demara o ancheta in urma acestor acuzatii facute de ministrul Energiei?

- Consiliul avea cunostinta de aceste  lucruri  relatate de ministrul Energiei?

- Consiliul Concurentei considera ca "faptele" furnizorilor la care  a facut referire ministrul Energiei constituie un abuz de pozitie dominanta?

Diplomatul Chiritoiu

Consiliul Concurentei s-a facut ca "nu vede" intrebarile si a "dat-o dupa gard", cu toate ca subiectul este unul fierbinte, iar acuzatiile ministrului Virgil Popescu sunt destul de grave. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca abuzul de piata dominanta si monopolul sunt de competenta institutiei conduse de Bogdan Chiritoiu.

Institutia nu a raspuns nici daca va demara vreo ancheta in urma declaratiilor ministrului Energiei, nici daca stia de ceea ce a spus Virgil Popescu.

Consiliul a transmis ca:

"Sectorul energiei electrice si cel al gazelor naturale sunt domenii prioritare, pe care le monitorizam cu atentie, mai ales in contextul liberalizarii acestora.

Colaboram cu Ministerul Energiei si cu Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE) pentru ne asigura ca trecerea de la piata reglementata la cea concurentiala nu va dezavantaja consumatorii casnici.

Vom continua actiunile de monitorizare a pietelor de energie electrica si gaze naturale si in perioada urmatoare si vom interveni prin utilizarea tuturor instrumentelor legale pe care le avem la dispozitie, in principal, prin investigarea cazurilor de abuz de pozitie dominanta si a intelegerilor anticoncurentiale".

Institutia condusa de Bogdan Chiritoiu a prezentat insa investigatiile facute in ultimii ani in domeniul energiei electrice, cat si al gazelor naturale.

Iata raspunsul Consiliului Concurentei:

"Sectorul energiei electrice si cel al gazelor naturale sunt domenii prioritare, pe care le monitorizam cu atentie, mai ales in contextul liberalizarii acestora.

La ora actuala, colaboram cu Ministerul Energiei si cu Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE) pentru ne asigura ca trecerea de la piata reglementata la cea concurentiala nu va dezavantaja consumatorii casnici.

In acelasi timp, un aspect important il reprezinta informarea consumatorilor asupra liberalizarii pietei, asupra modului in care pot profita de aceasta si asupra optiunilor pe care le au. Un pas foarte important a fost facut prin comparatorul de tarife creat de ANRE.

Va amintiti ca, in iulie, cand s-a liberalizat activitatea de furnizare a gazelor naturale pentru clientii casnici, am atras atentia ca se pot plati facturi mai mici cu pana la 150 lei/luna de iarna daca consumatorii casnici schimba furnizorul sau contractul.

Similar este si pe piata energiei electrice: consumatorii trebuie sa se informeze, sa compare preturile si conditiile contractuale ale ofertelor concurentiale si sa aleaga oferta pe care o considera a fi cea mai buna.
Stim ca nu este simplu, este o procedura noua, si de aceea statul – prin institutiile din domeniu – cauta solutii pentru a proteja consumatorii de eventualele excese.

Noi vom continua actiunile de monitorizare a pietelor de energie electrica si gaze naturale si in perioada urmatoare si vom interveni prin utilizarea tuturor instrumentelor legale pe care le avem la dispozitie, in principal, prin investigarea cazurilor de abuz de pozitie dominanta si a intelegerilor anticoncurentiale.

De asemenea, vom continua colaborarea cu ANRE si cu Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, pentru a preintampina eventualele comportamente incorecte ale furnizorilor de energie electrica.

De altfel, in ultimii ani, am derulat o serie de investigatii si analize atat in domeniul energiei electrice, cat si al gazelor naturale, iar rezultatele si recomandarile sunt prezentate pe pagina de Internet a autoritatii, www.consiliulconcurentei.ro.

Dintre acestea, mentionam:

Investigatia privind un posibil abuz de pozitie dominanta al Hidroelectrica pe piata productiei si comercializarii energiei electrice:

Compania a propus un set de masuri, care se afla in consultare publica, pentru a elimina ingrijorarile de natura concurentiala care au condus la declansarea investigatiei si care vizeaza modul in care compania va comercializa energia produsa pe Piata pentru Ziua Urmatoare (PZU) si pe Piata de Echilibrare (PE).

Compania se angajeaza sa ofere la vanzare pe PZU o cantitate de energie electrica la un pret maxim determinat pe baza pretului prevazut in cadrul contractelor la termen. De asemenea, Hidroelectrica SA se obliga sa nu depaseasca un anumit nivel al pretului energiei electrice ofertate la crestere de putere pe PE.
Implementarea acestui set de masuri va conduce la beneficii directe si imediate pentru toti participantii pe pietele de energie electrica, fiind de natura a conduce la cresterea cantitatilor tranzactionate de catre companie pe pietele spot si la diminuarea cantitatilor de energie reprezentand dezechilibrele generate in SEN care pot afecta negativ consumatorii, prin cresterea pretului energiei electrice.

Aceasta este a 2-a investigatie in care este implicata Hidroelectrica, dupa cea in care a fost sanctionata impreuna cu 10 parteneri contractuali (in principal traderi de energie), cu amenzi in valoare totala de 165.843.604 lei (aprox. 37 milioane euro), pentru incheierea unor intelegeri anticoncurentiale pe piata producerii si comercializarii de energie electrica: ALPIQ ROMINDUSTRIES SRL, ALPIQ ROMENERGIE SRL, ALRO SA, ELECTROCARBON SA, ELECTROMAGNETICA SA, ELSID SA, ENERGY FINANCING TEAM AG (SWITZERLAND), ENERGY HOLDING SRL, LUXTEN LIGHTING COMPANY SA, MENAROM-P.E.C. SA (succesor EURO-P.E.C. SA). In acest caz, Hidroelectrica SA, Elsid SA si Electrocarbon SA au recunoscut savarsirea faptelor anticoncurentiale.

Companiile S.E. ELECTRICA S.A, ECRO S.R.L., ELECTROMAGNETICA S.A., ELSTER ROMETRICS S.R.L., ENERGOBIT S.A., LANDIS+GYR AG au fost sanctionate cu amenzi in valoare totala de 73.100.870,37 lei (aproximativ 15,8 mil euro) pentru incheierea a doua intelegeri anticoncurentiale pe piata comercializarii contoarelor si echipamentelor conexe pentru masurarea energiei electrice:

Efectele intelegerilor anticoncurentiale au condus la cresterea artificiala a preturilor de achizitie pentru respectivele echipamente, costurile suplimentare fiind translatate catre consumatorii finali care plateau facturi mai mari pentru energia electrica.

Investigatia privind un posibil abuz de pozitie dominanta al E-Distributie Muntenia SA (EDM) pe piata distributiei de energie:

In urma implementarii angajamentelor asumate de companie in contextul investigatiei, durata medie de obtinere a avizelor tehnice de racordare (ATR) emise de E-Distributie Muntenia SA (EDM) a scazut cu 20% in ultimul an. Diminuarea timpului de obtinere a ATR s-a inregistrat in conditiile in care, in aceasta perioada, numarul cererilor de racordare a crescut cu 30%.

Interventia Consiliului Concurentei a condus la cresterea transparentei procesului de racordare si a gradului general de informare a utilizatorilor in legatura cu procesul de racordare, in ultimul an, numarul de clienti care utilizeaza serviciul online de racordare crescand cu peste 90%.

In urma analizei privind lucrarile de racordare la retelele de energie electrica si gaze naturale, autoritatea de concurenta a facut o serie de recomandari pentru ajustarea legislatiei in domeniu, astfel incat sa fie simplificate procedurile de solutionare a solicitarilor.

Premier Energy SRL, in calitate de succesor legal al companiei Gaz Sud SA a fost sanctionata cu 6,3 milioane lei (aprox. 1,3 milioane euro) pentru abuz de pozitie dominanta in zonele pentru care a detinut licenta de distributie:

Consiliul Concurentei a constatat ca Gaz Sud a impus tarife discriminatorii pentru servicii de avizare tehnica a proiectelor, de receptie a lucrarilor si de punere in functiune a Instalatiilor de Utilizare a Gazelor Naturale (IUGN), diferentiate in functie de realizatorul lucrarilor de proiectare si de executie a instalatiilor.
Compania a beneficiat de o reducere de 15% a amenzii pentru ca a recunoscut incalcarea legii.

Premier Energy SRL a acordat despagubiri persoanelor prejudiciate, in valoare totala de 88.347,74 lei.

Compania Distrigaz Sud Retele SRL (DGSR) a fost amendata cu 17.650.326 lei (aprox. 3,7 milioane euro) pentru abuz de pozitie dominanta in zonele pentru care a detinut licenta de distributie:

DGSR avea, conform legislatiei, dreptul exclusiv de a aviza proiectele tehnice, de a receptiona lucrarile de executie si de a pune in functiune instalatiile de utilizare a gazelor naturale (IUGN). De asemenea, stabilea si incasa tarife aferente acestor servicii.

Distrigaz Sud Retele SRL (DGSR) a stabilit si a practicat tarife excesive, nejustificate economic, pentru avizarea tehnica a proiectelor de executie a IUGN si pentru receptia lucrarilor si pentru punerea in functiune a acestora in perioada 2013-2019.

In consecinta, pentru avizarea tehnica si pentru receptia instalatiilor de utilizare si punerea in functiune a acestora, DGSR a practicat tarife mai mari decat media pietei.

Comportamentul Distrigaz Sud Retele s-a manifestat in perioada in care a fost singurul prestator al acestor servicii, consumatorii neavand posibilitatea de a alege alt operator".

* Cititi aici raspunsul Consiliului Concurentei

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani