Grid star
litigii

IN ATENTIA POLITISTILOR - Decizia CCR privind vechimea in munca (Document)

Lumea Banilor prezinta Decizia 298/2021 a Curtii Constitutionale privind solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (5) din Legea nr.360/2002 privind Statutul politistului.

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine, in esenta, ca dispozitiile art. 21 alin.(5) din Legea nr.360/2002, care se refera la acordarea gradului profesional in functie de vechimea in structurile Ministerului Afacerilor Interne, sunt contrare art.16 alin.(1) din Constitutie, in masura in care se interpreteaza ca se aplica doar absolventului cu diploma de licenta al unui program de studii organizat la forma de invatamant cu frecventa redusa in cadrul Academiei de Politie „Alexandru Ioan Cuza” a Ministerului Afacerilor Interne, dar exclude absolventul cu diploma de licenta al unui program de studii de ordine si siguranta publica, respectiv drept, organizat de aceeasi institutie de invatamant a Ministerului Afacerilor Interne, la forma de invatamant cu frecventa.

Motivarea actiunii

In sustinerea acestei critici, arata ca, anterior inceperii studiilor la Academia de Politie „Alexandru Ioan Cuza”, a indeplinit functii specifice corpului agentilor de politie, cumuland o vechime efectiva de peste 5 ani in structurile Ministerului Afacerilor Interne.
Dupa ce a absolvit cu diploma de licenta studiile in cadrul Academiei de Politie „Alexandru Ioan Cuza” – forma de invatamant cu frecventa-, i-a fost acordat gradul profesional de subinspector de politie, fara a se tine seama de efectele juridice ale vechimii sale anterioare in structurile Ministerului Afacerilor Interne.
Aceasta dispozitie s-a dat in temeiul art.21 alin.(1) din Legea nr.360/2002, care prevede ca „absolventului cu diploma de licenta al unui program de studii de ordine si siguranta publica, respectiv drept, organizat la forma de invatamant cu frecventa in cadrul Academiei de Politie Alexandru Ioan Cuza a Ministerului Afacerilor Interne i se acorda gradul profesional de subinspector de politie si este incadrat ca debutant pe o perioada de stagiu de 12 luni.
In schimb, arata contestatorul, dispozitiile art.21 alin.(5) din aceeasi lege prevad ca absolventului cu diploma de licenta al unui program de studii organizat la forma de invatamant cu frecventa redusa i se va acorda gradul profesional in functie de vechimea in structurile Ministerului Afacerilor Interne.

Autorul exceptiei apreciaza ca legiuitorul face distinctie, in ceea ce priveste acordarea gradului profesional, intre absolventii unui program de studii la forma de invatamant cu frecventa si absolventii unui astfel de program de studii la forma de invatamant cu frecventa redusa, in cazul primei categorii prevazand, in toate situatiile, acordarea gradului profesional de subinspector de politie, in timp ce in cazul celei de-a doua categorii, pentru acordarea gradului profesional se ia in considerare vechimea in functie in structurile Ministerului Afacerilor Interne, conform distinctiilor prevazute la art.21 alin.(5) lit.a)-c) din Legea nr.360/2002.

Diferenta discriminatorie

Or, apreciaza ca aceasta diferenta de tratament juridic este discriminatorie, intrucat nu poate valorifica vechimea in structurile Ministerului Afacerilor Interne, si
considera ca nu exista niciun temei rational care sa justifice acest regim juridic diferit. In sustinerea acestei critici, invoca atat jurisprudenta Curtii Constitutionale, cat si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului in care s-a statuat ca o deosebire de tratament juridic este discriminatorie atunci cand nu este justificata obiectiv si rezonabil.

Iata minuta deciziei CCR:

"Admite exceptia de neconstitutionalitate si constata ca solutia legislativa a art.21 alin.(5) din Legea nr.360/2002 privind Statutul politistului, care exclude absolventii cu diploma de licenta ai unui program de studii de ordine si siguranta publica, respectiv drept, organizat la forma de invatamant cu frecventa in cadrul Academiei de Politie Alexandru Ioan Cuza a Ministerului Afacerilor Interne de la posibilitatea valorificarii vechimii in structurile Ministerului Afacerilor Interne in vederea stabilirii gradului profesional acordat dupa absolvire este neconstitutionala.
Definitiva si general obligatorie".

Dispozitiile art.21 alin.(5) din Legea nr.360/2002 prevad urmatoarele: 

"Politistului care intra in corpul ofiterilor de politie in conditiile art.9 alin.(2) si absolventului cu diploma de licenta al unui program de studii organizat la forma de invatamant cu frecventa redusa in cadrul Academiei de Politie Alexandru Ioan Cuza a Ministerului Afacerilor Interne i se acorda gradul profesional in functie de vechimea in structurile Ministerului Afacerilor Interne, astfel:
a) sub 5 ani – subinspector de politie;
b) intre 5 si 10 ani – inspector de politie;
c) peste 10 ani – inspector principal de politie.”

Iata pasaje din decizia CCR, pe care o atasam integral la finalul articolului:

"Curtea apreciaza ca art.21 alin.(5) din Legea nr.360/2002 nu instituie un privilegiu pentru persoanele aflate in ipoteza normei, respectiv agentii de politie absolventi cu diploma de licenta sau echivalenta ai institutiilor de invatamant superior cu profil corespunzator specialitatilor necesare politiei si absolventii cu diploma de licenta ai unui program de studii organizat la forma de invatamant cu frecventa redusa in cadrul Academiei de Politie Alexandru Ioan Cuza, de vreme ce solutia legislativa da expresie atat dispozitiilor legale care stabilesc gradele care se acorda in functie de nivelul studiilor, precum si conceptiei legiuitorului potrivit careia vechimea cumulata intr-un anumit grad deschide vocatia avansarii intr-un grad superior.

Excluderea nejustificata

Prin urmare, excluderea nejustificata in mod obiectiv si rational a absolventilor cursurilor cu frecventa din cadrul Academiei de Politie Alexandru Ioan Cuza a Ministerului Afacerilor Interne de la beneficiul valorificarii vechimii in structurile Ministerului Afacerilor Interne dobandite anterior cu prilejul stabilirii gradului profesional acordat dupa absolvire trebuie privita din perspectiva discriminarii acestei categorii de persoane, remediul constitutional neputand fi decat acela de a acorda acest beneficiu si persoanelor aflate in ipoteza autorului exceptiei.
Curtea precizeaza ca stabilirea imprejurarii daca autorul exceptiei de neconstitutionalitate a acumulat sau nu vechimea pretinsa ca agent de politie si consecintele ce decurg din aceasta constatare in speta, in urma pronuntarii prezentei decizii, reprezinta aspecte ce revin competentei instantei de judecata”.

*Cititi aici integral decizia CCR

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani