Grid star
litigii

ELIMINAREA PENSIILOR SPECIALE ALE PARLAMENTARILOR - CCR a decis ca legea este neconstitutionala

UPDATE 17.35

Curtea Constitutionala a decis ca legea prin care pensiile speciale au fost eliminate este neconstitutionala.

Iata comunicatul CCR:

I. In sedinta din data de 5 mai 2022, Curtea Constitutionala, in cadrul controlului legilor posterior promulgarii, cu majoritate de voturi, a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca Legea nr.7/2021 pentru modificarea Legii nr.96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor este neconstitutionala.

Curtea a observat ca, potrivit art.76 alin.(3) din Constitutie, „La cererea Guvernului sau din proprie initiativa, Parlamentul poate adopta proiecte de legi sau propuneri legislative cu procedura de urgenta, stabilita potrivit regulamentului fiecarei Camere”. Este o exigenta constitutionala ca scurtarea termenelor procedurale si accelerarea parcursului legislativ sa se realizeze numai in cadrul procedurii de urgenta [art.76 alin.(3)], si nu a celei generale [art.75]. Or, legea criticata a fost adoptata in cadrul procedurii generale intr-o singura zi, cu incalcarea tuturor termenelor, ceea ce reprezinta o afectare a procedurii de adoptare in ansamblul sau. Respectarea art.75 si art.76 alin.(3) din Constitutie constituie fundamentul dezbaterilor democratice din Parlament si, prin substratul lor de valoare, presupun un schimb de idei intre cei ce exercita suveranitatea nationala. Evitarea sau limitarea dezbaterilor parlamentare prin scurtarea nejustificata a termenelor, fara a respecta prevederile constitutionale obiective si exprese in acest sens, denota o atingere adusa insasi unei valori fundamentale a statului, si anume a caracterului sau democratic. Totodata, in acest context, Curtea a retinut si incalcarea principiului securitatii juridice.

Prin urmare, Curtea a constatat incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art.1 alin.(3) in componenta referitoare la democratie, art.1 alin.(5) in componenta referitoare la securitatea juridica a persoanei, precum si ale art.75 si art.76 alin.(3) privind desfasurarea procedurii parlamentare de adoptare a legilor.

Decizia este definitiva si general obligatorie.

Argumentele retinute in motivarea solutiei pronuntate de Curtea Constitutionala vor fi prezentate in cuprinsul deciziei, care se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

II. In aceeasi sedinta, Curtea Constitutionala a amanat, pentru data de 26 mai 2022, cauza referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor si a Legii nr.286/2009 privind Codul penal, obiectie formulata de Avocatul Poporului”.

Stirea initiala

Curtea Constitutionala a Romaniei va lua in discutie joi, 5 mai 2022, exceptiile de neconstitutionalitate privind legea prin care au fost eliminate pensiile speciale ale parlamentarilor. Este vorba despre exceptia de neconstitutionalitatr a dispozitiilor Legii 7/2021 pentru modificarea Legii 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor.


Zeci de fosti parlamentari au atacat in instanta legea prin care au fost eliminate pensiile speciale, ulterior fiind sesizata CCR. Exceptiile de neconstitutionalitate vin de la instante din toata tara.

Florin Roman: "Probleme de neconstitutionalitate”

Proiectul de lege privind taierea pensiilor speciale ale parlamentarilor votat in 17 februarie 2021, in Parlament, ridica probleme de neconstitutionalitate in forma adoptata. O spunea liberalul Florin Roman, la scurt timp dupa vot. Roman se referea la faptul ca odata cu intrarea in vigoare a actului normativ, inceteaza si plata pensiilor speciale aflate in vigoare. Potrivit liberalului, deciziile Curtii "spun foarte clar ca un drept castigat nu poate fi taiat”.
"Daca se ataca, cel putin punctul meu de vedere e ca in aceasta forma e profund neconstitutional, chiar daca altii au alte pareri” (click aici pentru a citi).

Impozit de solidaritate

In Camera Deputatilor exista in prezent un proiect de lege privind impozitarea pensiilor speciale. Initiativa AUR, care a fost respinsa in Senat, propune introducerea impozitului de solidaritate. Astfel, persoanele fizice care realizeaza venituri din pensii si/sau indemnizatii pentru limita de varsta, primite in baza unor legi/statute speciale denumite in continuare contribuabili, sunt obligate la plata unui impozit pe veniturile din pensii si indemnizatii pentru limita de varsta.

​ Baza de calcul, indemnizatia presedintelui Romaniei

Potrivit proiectului de lege, impozitul de solidaritate este datorat doar in situatia in care venitul lunar net din pensie si/sau din indemnizatia pentru limita de varsta, de la unul sau mai multi platitori, dupa caz, din care se deduce impozitul pe venit aferent, este mai mare decat indemnizatia neta lunara a Presedintelui Romaniei. In toate cazurile, impozitul de solidaritate poate fi aplicat doar asupra partii necontributive a pensiei si/sau indemnizatiei pentru limita de varsta.

Initiativa AUR prevede ca veniturile pentru care se datoreaza impozitul de solidaritate reprezinta acele sume primite in baza in urmatoarelor legi/statute speciale:
a) pensia de serviciu prevazuta de Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) pensia de serviciu prevazuta de Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) pensia de serviciu prevazuta de Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare;
d) pensia de serviciu prevazuta de Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea si al personalului care functioneaza in cadrul Institutului National de Expertize Criminalistice, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) pensia de serviciu prevazuta de Legea nr. 7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) pensia de serviciu prevazuta de Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) pensia de serviciu prevazuta de Legea nr. 216/2015 privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic si consular al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) pensii militare-prevazute de Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificarile si completarile ulterioare;
I) Indemnizatia pentru limita de varsta prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) indemnizatia lunara acordata persoanelor care au avut calitatea de sef al statului roman prevazuta de Legea nr. 406/2001 privind acordarea unor drepturi persoanelor care au avut calitatea de sef al statului roman, cu modificarile si completarile ulterioare.

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani