BANCILE CONTESTA AMENZILE ANPC – Decizia vine dupa ce Autoritatea a sanctionat 11 institutii financiare cu privire modalitatea de rambursare a creditelor. Aflati ce reclama bancherii
Asociatia Romana a Bancilor (ARB) anunta ca se raliaza demersurilor bancilor de contestare a proceselor verbale de contraventie incheiate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Decizia vine dupa ce Autoritatea a precizat ca a amendat 11 institutii financiare pentru ca "au fost identificate fapte contraventionale, respectiv practici comerciale inselatoare cu privire la modul de calcul al ratelor” (click aici pentru a citi).
Potrivit ARB, comunitatea bancara analizeaza toate parghiile legale pentru corectarea acestei nedreptati si tragerea la raspundere a celor responsabili pentru prejudiciile grave de imagine aduse sectorului bancar:
“Defaimarea institutiilor de credit prin afirmatii eronate si calomnioase reprezinta un abuz si apreciem ca acest tip de retorica nu poate sa fie tolerat in spatiul public. In acest context, consideram necesar ca institutiile ierarhice superioare sa intervina cu celeritate. Afirmatiile presedintelui Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor sunt false, exprimate cu rea credinta si dezinformeaza consumatorii, comportamentul abuziv al acestuia conducand la afectarea nefondata a relatiilor si a increderii consumatorilor in banci. Acest tip de comportament si informatiile eronate lansate in spatiul public, care catalogheaza drept 'practici comerciale inselatoare' o metoda legala de calcul a dobanzii folosita in intreaga lume, ridica semne de intrebare cu privire la profesionalismul unor angajati ai institutiei publice”.
Iata anuntul ARB:
“Asociatia Romana a Bancilor (ARB) se raliaza demersurilor bancilor de contestare a proceselor verbale de contraventie incheiate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Comunitatea bancara analizeaza toate parghiile legale pentru corectarea acestei nedreptati si tragerea la raspundere a celor responsabili pentru prejudiciile grave de imagine aduse sectorului bancar. Defaimarea institutiilor de credit prin afirmatii eronate si calomnioase reprezinta un abuz si apreciem ca acest tip de retorica nu poate sa fie tolerat in spatiul public.
In acest context, consideram necesar ca institutiile ierarhice superioare sa intervina cu celeritate. Afirmatiile presedintelui Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor sunt false, exprimate cu rea credinta si dezinformeaza consumatorii, comportamentul abuziv al acestuia conducand la afectarea nefondata a relatiilor si a increderii consumatorilor in banci. Acest tip de comportament si informatiile eronate lansate in spatiul public, care catalogheaza drept 'practici comerciale inselatoare' o metoda legala de calcul a dobanzii folosita in intreaga lume, ridica semne de intrebare cu privire la profesionalismul unor angajati ai institutiei publice.
Se invoca prevederile legii
Atragem atentia, inca o data, ca bancile respecta prevederile legale specifice, atat in ceea ce priveste informarea corecta si completa a consumatorilor, cat si in ceea ce priveste modalitatea de rambursare a creditelor. Conform legislatiei in vigoare, OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori si/sau OUG 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, bancile informeaza clientii cu privire la caracteristicile produsului, inclusiv la costurile totale inca din faza pre-contractuala, conditiile fiind similare pentru toti consumatorii din Uniunea Europeana. Rambursarea creditelor se poate face fie prin rate egale (anuitati), fie prin rate descrescatoare, iar consumatorul are dreptul sa aleaga modalitatea de rambursare.
Clientii pot schimba optiunea de plata pe parcursul derularii contractului de credit. Plata unei dobanzi mai mari la inceputul perioadei de creditare reflecta un principiu economic si juridic consacrat la nivel mondial, si anume acela ca dobanda se calculeaza la valoarea soldului creditului, acesta fiind, in mod evident, mai mare la inceputul perioadei.
Principiul vehiculat de ANPC privind plata in rate egale a principalului si a dobanzii creditului nu este viabil economic si nici posibil matematic. Cresterea efortului financiar al clientului nu este cauzata de modul de calcul al ratei lunare de plata si nici de faptul ca face o rambursare in rate lunare egale, ambele aspecte fiind in acord cu legea, ci este determinat de evolutia contextului macroeconomic local si global. Mentionam ca rata creditelor performante reprezinta 97,27% din totalul portofoliilor de credite, evolutia fiind una pozitiva. In acelasi timp, bancile procedeaza cu buna credinta la restructurarea creditelor clientilor aflati in dificultate, in conformitate cu cadrul legislativ, in conditiile in care exista o intreaga paleta de masuri care se aplica cazurilor individuale”.