VANZAREA INDUSTRIEI ENERGETICE: CONDITIILE – Proiectul de lege a fost scris. Procedura pentru elementele de patrimoniu care depasesc cinci milioane lei (Document)
Instrainarea elementelor de patrimoniu din industria energetica a caror suma depaseste 5.000.000 lei nu poate fi facuta decat in urma unei legi aprobate de Parlament. Asta prevede proiectul de lege aflat in Parlament privind protejarea patrimoniului entitatilor din industria energetica.
Potrivit expunerii de motive a deputatei independente Anamaria Gavrila (fosta membra AUR), legislatia din Romania nu contine norme care sa protejeze patrimoniul regiilor autonome sau al complexurilor energetice, al societatilor comerciale si al companiilor nationale de interes national si strategic, precum si al instalatiilor si obiectivelor speciale de interes national care, desi au fost subiectul unor retehnologizari sau modernizari, poate fi valorificat prin vanzare la preturi inferioare chiar sumelor platite pentru retehnologizare sau modernizare.
Initiatoarea motiveaza ca pragul valoric prevazut prin proiectul de lege are rolul de a delimita entitatile a caror valoare de piata este mare. Doar asupra vanzarii lor se va pronunta Parlamentul:
"Interventia legislativa propusa este de natura a proteja patrimoniul regiilor autonome, al complexurilor energetice, al societatilor comerciale si al companiilor de interes strategic, precum si al instalatiilor si obiectivelor speciale de interes national, decizia trecand prin vointa Parlamentului, data fiind importanta ei deosebita”.
Iata expunerea de motive:
"Avand in vedere situatia din contextul prilejuit de criza energetica generata de situatia internationala, este necesara protejarea patrimoniului, incluzand reglementarea mai stricta a conditiilor de instrainare a elementelor acestuia.
Legislatia din Romania nu contine norme care sa protejeze patrimoniul regiilor autonome sau al complexurilor energetice, al societatilor comerciale si al companiilor nationale de interes national si strategic, precum si al instalatiilor si obiectivelor speciale de interes national, si care, desi au fost subiectul unor retehnologiziari, modernizari in ultimii ani, poate fi valorificat prin vanzare la preturi inferioare chiar sumelor platite pentru retehnologizare sau modernizare.
Astfel, este imperios necesar ca instrainarea elementelor de patrimoniu ale entititilor din industria energetica, a caror suma depaseste 5.000.000 RON, sa nu poata fi instrainata decat ca urmare a vointei politice a Parlamentului exprimata prin lege, in urma dezbaterilor parlamentare.
Masuri de siguranta
Daca in Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica, cu modificarile si completarile ulterioare, protejarea patrimoniului propriu al institutelor nationale a fost clarificata, acesta neputand sa fie instrainate decat prin lege, nu putem spune acelasi lucru si despre patrimoniul propriu al regiilor autonome, al complexurilor energetice, al societatilor comerciale si al companiiior de interes national si strategic, precum si al instalatiilor si obiectivelor speciale de interes national.
Patrimoniul acestor entitati reprezinta un bun foarte valoros, cu un deosebit rol economic, social si strategic, fiind de o valoare nationala deosebita. Privatizarile defectuoase au dus de-a lungul timpului la pierderi imense de bani la bugetul de stat, la pierderea multor locuri de munca, la pierderea unor interese strategice, etc.
Pragul valoric prevazut prin lege are rolul de a delimita entitatile a caror valoare de piata este mare. Doar asupra vanzarii lor se va pronunta Parlamentul.
Votul final din Parlament semnifica o verificare si o validare a aplicarii corecte a planului de guvernare acceptat de Parlament.
Rolul executiv al Guvernului este exprimat prin faptul ca ministerul de resort initiaza proiectul de lege prin care se instraineaza bunurile din patrimoniul entitatilor din industria energetica. In acest sens, prin studiul de impact pe care il realizeaza, ministerul de resort va prezenta principalele implicatii ale proiectului de lege, implicatii economice, sociale sau asupra sistemului energetic national.
Vandute pe doi bani
Sunt bine-cunoscute cazurile in care patrimoniul fostelor intreprinderi de mare anvergura, strategice, al societatilor comerciale cu capital de stat precum si al regiilor autonome, ce au suprafete foarte mari de teren, imobile, instalatii etc, unitati cu un numar mare de angajati, incluzand si parti ale infrastructurii critice, care au fost vandute la preturi nesemnificative, in cele mai multe cazuri pentru interese anti-concurentiale sau chiar imobiliare, daca acestea se aflau in proximitatea marilor orase. Aceste vanzari s-au facut de multe ori prin negocieri directe, iar banii au fost folositi pentru cheltuieli curente, si nu pentru investitii.
Oprirea, inchiderea, insolventa si vanzarea companiilor de stat care au datorii sau care au pierderi a fost, din pacate, continuu preferate de-a lungul anilor, in detrimentul realizarii unor planuri de restructurare. Iar asta a dus la pierderi imense pentru patrimoniu, buget, bogatia, stabilitatea si siguranta nationala. (…).
Interventia legislativa propusa este de natura a proteja patrimoniul regiilor autonome, al complexurilor energetice, al societatilor comerciale si al companiilor de interes strategic, precum si al instalatiilor si obiectivelor speciale de interes national, decizia trecand prin vointa Parlamentului, data fiind importanta ei deosebita”.