Grid star
eveniment

USR PUNE IN PERICOL SISTEMUL DE SANATATE – CES avertizeaza in legatura cu un proiect de lege al USR: “Ar putea genera un efect destabilizator si grav asupra sistemului de sanatate” (Avizul)

Uniunea Salvati Romania (USR) pune in pericol sistemul de sanatate. O face prin initiativa legislativa depusa in Senat, semnata inclusiv de fostul presedinte al formatiunii Dan Barna (foto), care prevede ca romanii sa-si poata alege asiguratorul de sanatate astfel incat sa se poata trata in sistemul privat. O initiativa care insa a fost avizata negativ de Consiliul Economic si Social pe motiv ca “ar putea genera un efect destabilizator si grav asupra sistemului national de asigurari de sanatate”.

Astfel, proiectul de lege al USR prevede ca daca o persoana decide schimbarea asiguratorului in ceea ce priveste pachetul de servicii de baza, acest lucru presupune si recuperarea partiala a contributiei din Fondul national unic de asigurari sociale de stat, in valoare de maxim 50%. Mai exact, statul va trebui sa-i dea maxim 50% din suma platita in urma CAS, bani care vor fi folositi in sistemul privat.

Initiatorii sustin ca daca asiguratorii de sanatate ofera servicii mai bune decat Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) vor fi alesi de catre romani si se vor afla in concurenta intre ei pentru a oferi cele mai bune servicii. Potrivit expunerii de motive, initiativa legislativa vizeaza demonopolizarea Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si acordarea dreptului de a alege un asigurator de sanatate pentru pachetul de baza, prin deschiderea pietei la concurenta si posibilitatea asiguratorilor de a oferi asigurari private de sanatate care sa cuprinda cel putin pachetul de baza. Schimbarea asiguratorului in ceea ce priveste pachetul de servicii de baza presupune si recuperarea partiala a contributiei din Fondul national unic de asigurari sociale de stat, in valoare de maxim 50% din contributia de asigurari. 

Asadar, orice persoana care isi doreste sa fie asigurata de un asigurator privat poate sa o faca printr-o cerere expresa. Persoanele care aleg sa ramana la CNAS sau care nu isi exercita o alegere raman asigurate la asiguratorul de stat. 

De asemenea, autorii proiectului de lege acuza ca in Romania, pachetul de servicii oferit de CNAS nu este accesibil decat in teorie, nu si in practica: “Romanii contribuie lunar la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate cu 10% (CASS) din salariul brut si din multe alte venituri. Insa atunci cand au nevoie de servicii medicale trebuie sa suporte numeroase cheltuieli suplimentare din fonduri proprii sau nu au acces deloc. Astfel, un roman ajunge sa plateasca de doua ori pentru a primi serviciile medicale necesare: o data oficial, prin contributia la asigurarile sociale de sanatate, si inca o data fie la privat, fie tot la stat sub forma ,'platilor informale'. Asiguratorii privati pot face concurenta CNAS, oferind pachetul de baza, la care pot adauga suplimentar si alte servicii sau adopta pachetele personalizate de servicii. Tariful de prima pe care il practica poate sa fie acoperit total sau partial de suma pe care romanii pot sa o redirectioneze catre asiguratorul pe care si-| aleg. Asiguratorii privati pot face concurenta CNAS, oferind pachetul de baza, la care pot adauga suplimentar si alte servicii sau adopta pachetele personalizate de servicii. Tariful de prima pe care il practica poate sa fie acoperit total sau partial de suma pe care romanii pot sa o redirectioneze catre asiguratorul pe care si-| aleg”.

 

Motive de respingere


Asa cum precizam la inceputul articolului, initiativa USR a fost avizata negativ insa de Consiliul Economic si Social. Concret, CES arata ca prin anvergura impactului pe care l-ar putea avea asupra unui sistem total incompatibil conceptual si ca filozofie de functionare, prevederile proiectului de lege ar putea genera un efect destabilizator si grav asupra sistemului national de asigurari de sanatate. In plus, initiativa legislativa este lipsita de consistenta din punct de vedere al continutului, prin modul relativ simplu si neinsotit de argumentatii pertinente si studii de impact.

 

Iata opinia CES: 
 

Din perspectiva oportunitatii, propunerea legislativa poate fi considerata laudabila ca intentie, vizand adoptarea cadrului legislativ care sa permita contribuabililor de a-si alege asiguratorul de servicii de sanatate, insa, prin anvergura impactului pe care l-ar putea avea asupra unui sistem total incompatibil conceptual si ca filozofie de functionare, ar putea genera un efect destabilizator si grav asupra sistemului national de asigurari de sanatate. 
Or, un astfel de demers ar necesita, in primul rand, organizarea de consultari ample cu toti factorii implicati (reprezentanti ai sistemului de sanatate, specialisti in domeniu, parteneri de dialog social, asociatii ale pacientilor sau alte organizatii neguvernamentale care activeaza in sectorul medical etc. In plus, initiativa legislativa este lipsita de consistenta din punct de vedere al continutului, prin modul relativ simplu si neinsotit de argumentatii pertinente si studii de impact”.

 


Iata pasaje din proiect, pe care il atasam integral la finalul articolului:
 

- O persoana poate deveni asigurata in sistemul de asigurari private de sanatate de baza prin semnarea unui contract de asigurare privata de sanatate de baza, din proprie initiativa;
- Este interzisa delegarea sau reprezentarea pentru semnarea contractului de asigurare privata de sanatate de baza. ASF aproba contractul-cadru de asigurare privata de sanatate de baza al fiecarui asigurator de sanatate, precum si modificarile acestuia, daca sunt intrunite conditiile legale, in termen de 10 zile lucratoare de la momentul solicitarii;
- Persoana care devine asigurata in sistemul de asigurari private de sanatate si care opteaza pentru recuperarea partiala a contributiei sale din Fondul national unic de asigurari sociale de stat, isi inceteaza calitatea de asigurat al CNAS pentru serviciile cuprinse in pachetul de servicii de baza de la data intrarii in vigoare a asigurarii private de sanatate de baza;
- Persoana care devine asigurata in sistemul de asigurari private de sanatate isi pastreaza calitatea de asigurat al CNAS pentru serviciile cuprinse in cadrul pachetului programelor nationale de sanatate, astfel cum sunt reglementate de Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (…)
- Orice persoana care este asigurata sau beneficiaza de asigurare in conditiile Legii nr. 95/2005 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, are dreptul la o contributie recuperata din Fondului national unic de asigurari sociale de stat;
- La incheierea contractului de asigurare privata de sanatate de baza, asiguratul poate opta sa solicite transferul in numele sau si catre asiguratorul de sanatate a contributiei recuperate pentru plata partiala sau totala a asigurarii private de sanatate achizitionata;
- Cuantumul contributiei recuperate este in valoare de maxim 50% din contributia de asigurari sociale de sanatate datorata Fondului national unic de asigurari sociale de stat aferenta unui salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata.

* Cititi aici proiectul de lege privind dreptul romanilor de a alege asiguratorul de sanatate

* Cititi aici expunerea de motive a proiectului de lege privind dreptul romanilor de a alege asiguratorul de sanatate

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani