TVA REDUS LA BENZINA SI MOTORINA – Parlamentarii cer si micsorarea accizei cu 50% (Document)
Reducere cu 50% a accizei pentru benzina fara plumb si motorina, si micsorarea cotei TVA pentru benzina fara plumb si motorina de la 19% la 5%, timp de 12 luni. Asta prevede priectul de lege initiat de mai multi parlamentari. Este vorba despre propunerea legislativa pentru adoptarea unor masuri fiscale cu caracter temporar pentru livrarea de carburanti.
In expunerea de motive se arata ca incepand cu al doilea semestru al anului 2021, pretul tuturor produselor energetice din Romania a general o presiune inflationista uriasa, tara noastra inregistrand cea mai mare crestere a indicelui preturilor de consum din ultimii 15 ani. Mai mult, la inceputul anului 2022, pretul tuturor produselor energetice a continuat sa creasca, fiind asteptat un puseu inflationist de peste 10%, iar la produsele de baza, cresterea preturilor ar putea fi chiar mai mare. Concomitent cu evolutia negativa a preturilor la energie electrica si gaze naturale s-a inregistrat o crestere accelerata a preturilor carburantilor, de la sub 5 lei in anul 2021 pentru sortimentele de baza de benzina fara plumb si motorina, la aproximativ 7 lei in prezent (cu acelasi nivel al accizelor si TVA ca in anul 2020).
Potrivit initiatorilor, pretul carburantilor este determinant in formarea costurilor pentru majoritatea produselor si serviciilor din cosul de baza al cetatenilor, motiv pentru care, cresterea pretului final la carburanti cu aproape 50% in numai un an, se va transfera in pretul final platit de cetateni pentru toate bunurile de consum. Se precizeaza ca veniturile populatiei au crescut cu valori net inferioare inflatiei, ceea ce a determinat intr-un timp foarte scurt cea mai puternica degradare a puterii de cumparare si a standardului de viata al romanilor.
Riscurile
Se sustine, potrivit expunerii de motive, ca riscurile non-interventiei legislative de urgenta asupra preturilor finale ale carburantilor de baza sunt urmatoarele:
-Cresterea, pe termen foarte scurt, cu cel putin 20% a preturilor de consum pentru toate bunurile si serviciile produse in Romania;
-Cresterea cheltuielilor publice pentru servicii publice esentiale de transport (transport public local, judetean, servicii de ambulanta, autospeciale ale MAI etc. ale caror costuri cu carburantii cresc cu cca.50%);
-Pierderi uriase de competitivitate ale produselor romanesti, care vor accelera importurile si vor agrava si mai puternic balantele externe ale tarii;
-Riscuri uriase privind intrarea in insolventa sau faliment a zeci de mii de operatori economici romani;
-Cresterea operatiunilor ilegale cu produse accizabile, inclusiv cu cele doua sortimente de carburanti;
-Restrangeri severe ale consumului si ale productiei, cu impact urias asupra bugetului general consolidat (a se vedea experientele anterioare cu privire la evolutia carburantilor, cand volumul consumului a scazut direct proportionaI cu pretul final al carburantilor, iar veniturile bugetare au fost mai mici).
Astfel, se propune ca masura temporara, timp de 12 luni:
-reducere cu 50% a accizei pentru benzina fara plumb si motorina din valoarea prevazuta pentru anul 2022;
-reducere a cotei TVA pentru benzina fara plumb si motorina de la 19% (cat este in prezent) la 5%.