Tranzactia prin care Mega Image preia Profi, autorizata. Consiliul Concurentei a pus conditii ca sa aprobe afacerea
Consiliul Concurentei condus de Bogdan Chiritoiu (foto) a autorizat cu conditii tranzactia prin care Delhaize “The Lion” Nederland B.V. (Mega Image) preia Profi Rom Food SRL. Ca urmare, Mega Image trebuie sa indeplineasca o serie de angajamente structurale si comportamentale pentru a inlatura ingrijorarile concurentiale identificate atat in relatia cu furnizorii, cat si pe piata locala a comertului cu amanuntul de produse de consum curent, preponderent alimentare, prin magazine.
Potrivit Consiliului Concurentei, Mega Image trebuie sa implementeze proceduri care sa cuprinda regulile pentru listarea si delistarea furnizorilor in cadrul retelei Mega Image/Profi, indiferent daca acestia comercializeaza produse alimentare sau non-alimentare. Mega Image se angajeaza sa aplice tuturor furnizorilor Mega Image si/sau Profi o procedura prin care se stabilesc conditiile de acces in magazinele celor doua retele, dar si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca pentru a nu fi delistati. Totodata, vor fi prevazute termene clare privind delistarea si obligatia notificarii furnizorilor. In acelasi timp, Mega Image va implementa o procedura speciala pentru furnizorii relevanti, respectiv acei furnizori care livreaza produse in proportie de peste 20% din cifra lor de afaceri catre cele doua retele implicate. Astfel, se angajeaza sa nu delisteze/sa nu elimine din retea produsele acestora, decat in anumite conditii clar stabilite, care includ prevederi legale, sau in situatia in care produsele devin nerelevante pe piata, cererea pentru acestea scazand substantial.
Prezentam comunicatul Consiliului Concurentei:
“Consiliul Concurentei a autorizat cu conditii tranzactia prin care Delhaize 'The Lion' Nederland B.V. (Mega Image) preia Profi Rom Food S.R.L. Ca urmare, Mega Image trebuie sa indeplineasca o serie de angajamente structurale si comportamentale pentru a inlatura ingrijorarile concurentiale identificate atat in relatia cu furnizorii, cat si pe piata locala a comertului cu amanuntul de produse de consum curent, preponderent alimentare, prin magazine.
'Aceasta este cea mai mare tranzactie din domeniul comertului alimentar pe care am instrumentat-o si am impus masuri fara precedent pe plan national, dar care sunt inspirate din practica europena. Comertul alimentar este un sector prioritar pentru noi. Am avut numeroase interventii in acest domeniu, atat prin aplicarea de amenzi, cat si prin monitorizarea atenta si prin analiza operatiunilor de fuziuni si achizitii. Scopul nostru este sa pastram un mediu concurential puternic, astfel incat sa nu creasca preturile, care, la ora actuala, sunt, in medie, cele mai mici din Uniunea Europeana, in ciuda presiunilor inflationiste', a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Astfel, Mega Image trebuie sa implementeze proceduri care sa cuprinda regulile pentru listarea si delistarea furnizorilor in cadrul retelei Mega Image/Profi, indiferent daca acestia comercializeaza produse alimentare sau non-alimentare. Mega Image se angajeaza sa aplice tuturor furnizorilor Mega Image si/sau Profi o procedura prin care se stabilesc conditiile de acces in magazinele celor doua retele, dar si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca pentru a nu fi delistati. Totodata, vor fi prevazute termene clare privind delistarea si obligatia notificarii furnizorilor. In acelasi timp, Mega Image va implementa o procedura speciala pentru furnizorii relevanti, respectiv acei furnizori care livreaza produse in proportie de peste 20% din cifra lor de afaceri catre cele doua retele implicate. Astfel, se angajeaza sa nu delisteze/sa nu elimine din retea produsele acestora, decat in anumite conditii clar stabilite, care includ prevederi legale, sau in situatia in care produsele devin nerelevante pe piata, cererea pentru acestea scazand substantial.
Procedura aferenta tuturor furnizorilor se va aplica pe termen nelimitat, iar cea aferenta furnizorilor relevanti se va aplica pe o perioada de 2 ani de la finalizarea tranzactiei pentru furnizorii care livreaza intre 20%-30% din cifra de afaceri si 3 ani pentru furnizorii care livreaza peste 30% din cifra acestora de afaceri din 2023 sau 2024.
Totodata, Mega Image se angajeaza sa transmita furnizorilor relevanti o estimare a volumelor pe care anticipeaza ca le-ar putea achizitiona de la fiecare, in urmatoarele 12 luni. Pentru asigurarea unei protectii suplimentare a furnizorilor relevanti, odata cu implementarea tranzactiei, Mega Image trebuie sa pastreze conditiile comerciale de care beneficiaza acestia pentru anul 2025. In acest mod, furnizorii dependenti vor putea sa-si reconfigureze activitatea comerciala, sa caute alte optiuni pentru comercializarea produselor si sa incerce sa reduca gradul de dependenta.
De asemenea, Mega Image trebuie sa cesioneze 87 de magazine din 44 de localitati in care activitatile Mega Image si Profi se suprapun si ar putea conduce la reducerea posibilitatilor de alegere ale consumatorilor, inlaturandu-se, astfel, orice posibile ingrijorari ale autoritatii de concurenta. In plus, Mega Image va permite accesul nerestrictionat oricarei parti interesate de inchirierea/subinchirierea/achizitionarea unor spatii comerciale din anumite zone afectate pentru care entitatea rezultata isi va opri activitatea, daca este cazul. Actiunea se va realiza prin intermediul unei agentii imobiliare independente de parti, care va oferi spatiul respectiv oricaror parti interesate, indiferent de activitatea comerciala derulata de acestea (inclusiv activitate de retail alimentar) si va asigura publicitatea prealabila a acestui demers.
'Am primit foarte multe observatii referitoare la aceasta tranzactie si am tinut cont de ele, obligand Mega Image sa adopte masuri pentru a proteja toti furnizorii, respectand, astfel, prevederile Directivei europene privind practicile comerciale neloiale in cadrul lantului de aprovizionare, transpusa prin legea 81 din 2022. In acest fel, peste 600 de furnizori ai retelelor Mega Image si Profi, cei mai multi de dimensiuni medii si mici, vor putea beneficia de procedurile speciale de protectie', a mai declarat presedintele Consiliului Concurentei.
In scopul monitorizarii respectarii angajamentelor comportamentale asumate, Mega Image a propus desemnarea unui mandatar insarcinat cu monitorizarea, care va transmite Consiliului Concurentei rapoarte referitoare la modul de implementare a angajamentelor. Pentru a se asigura ca Mega Image isi respecta angajamentele, decizia Consiliului Concurentei include conditii si obligatii prin indeplinirea carora pot fi eliminate ingrijorarile concurentiale pe piata relevanta, asa cum au fost identificate. Conform prevederilor Legii concurentei, neindeplinirea unei obligatii, a unei conditii sau a unei masuri impuse printr-o decizie a Consiliului Concurentei se sanctioneaza cu amenda de pana la 10% din cifra de afaceri totala realizata in anul financiar anterior sanctionarii”.