TRANSPORTUL ALTERNATIV: STATUL INTERVINE - Recomandari privind tarifele. Uber, Bolt si Free Now, jucatorii importanti. Consiliul Concurentei: “Schimbarea politicii privind anularea curselor de catre soferi”
Consiliul Concurentei propune impunerea unor standarde si reglementari pentru protejarea consumatorului de potentiale probleme ce pot aparea in contextul utilizarii serviciilor de transport alternativ intermediate de platforme digitale („ride-hailing”). Potrivit Consiliului, segmentul serviciilor de transport alternativ este acoperit de trei jucatori importanti: Uber, Bolt si Free Now.
Una din recomandari se refera la schimbarea politicii privind anularea curselor de catre soferi, la ora actuala existand o asimetrie de tratament din partea operatorilor platformelor fata de soferi, respectiv pasageri. Astfel, soferii pot anula gratuit cursele, comparativ cu pasagerii, care sunt taxati pentru anularea curselor.
Transparenta tarifelor, algoritmii de pret, solutii de mobilitate urbana si lansarea unui cadru de dezbatere privind independenta soferilor sunt principalele aspecte analizate de Consiliul Concurentei in cadrul unei anchete sectoriale privind transportul alternativ de persoane. Avand in vedere ca tariful final al unei curse este format din doua componente, tariful standard si o componenta dinamica (un multiplicator determinat pe baza mai multor factori), Consiliul Concurentei recomanda ca toti utilizatorii aplicatiei (fie ca sunt soferi sau pasageri) sa fie notificati prin aplicatie si alte mijloace electronice referitor la orice modificare a tarifului (standard) – pret/km. De asemenea, “practica tarifelor standard diferentiate pe anumite intervale orare considerate 'de varf' poate reprezenta un comportament netransparent si potential inselator pentru pasageri”, arata institutia condusa de Bogdan Chiritoiu. Ca urmare, autoritatea de concurenta recomanda interzicerea acestui tip de comportament, multiplicatorul de tarif (care reflecta caracterul dinamic al tarifelor) reflectand eficient si transparent variatia tarifului in functie de conditiile existente la un anumit moment.
Afisarea tarifului
In privinta modului de afisare a tarifului in cadrul aplicatiei, pasagerii ar trebui sa aiba acces la anumite informatii esentiale, care sa le permita sa ia decizii informate (exemplu nivelul multiplicatorului de pret). Totodata, Consiliul Concurentei propune ca si clientilor sa le fie pusa la dispozitie o interfata (principala sau optionala) cu marcarea zonelor de tarif dinamic, cum este cea pusa la dispozitie conducatorilor auto. O alta recomandare se refera la schimbarea politicii privind anularea curselor de catre soferi, la ora actuala existand o asimetrie de tratament din partea operatorilor platformelor fata de soferi, respectiv pasageri. Astfel, soferii pot anula gratuit cursele, comparativ cu pasagerii care sunt taxati pentru anularea curselor. Aceasta poate conduce la situatii inconfortabile pentru pasageri (cresterea nejustificata a timpului de asteptare, imposibilitatea de a gasi o cursa in anumite conditii date, etc.).
Solutie de mobilitate urbana
Pentru a imbunatati serviciile de transport de persoane, autoritatea de concurenta recomanda implementarea unei solutii de mobilitate urbana (incluzand si o aplicatie mobila), care sa integreze, pe langa serviciile de taxi si cele de transport alternativ, si alte optiuni de transport urban. Aplicatia ar putea oferi si optiuni de plata pentru unele tipuri de servicii gestionate direct/indirect de autoritati (ex. transportul public de suprafata, transportul subteran si chiar transportul feroviar – la nivel national). Implementarea unei astfel de aplicatii necesita o abordare unitara la nivel national.
Statutul soferilor
“In contextul tendintei tot mai multor state europene de a reglementa statutul soferilor ca angajati, autoritatea de concurenta propune alegerea unei solutii care sa nu altereze modelul de afaceri specific serviciilor de transport alternativ si care sa nu inhibe motivatia operatorilor de platforme de a concura in mod real. Astfel, Consiliul Concurentei propune lansarea unui cadru de dezbatere privind statutul soferilor activi in transportul alternativ, avand in vedere ca protejarea independentei soferilor este esentiala pentru o buna functionare a pietei. In ceea ce priveste segmentul serviciilor de taxi, in general, politica autoritatilor locale privind numarul de autorizatii de taxi eliberate nu s-a schimbat, cu toate ca numarul soferilor de ridehailing a crescut.
Concurenta intre serviciile de taxi
In acelasi timp, o mare parte dintre soferii de taxi au inceput sa utilizeze aplicatii integratoare (precum Free Now sau Star Taxi) pentru a isi oferi serviciile. Ca urmare, Consiliul Concurentei recomanda reevaluarea mentinerii reglementarilor care limiteaza, in mod artificial, nivelul de concurenta intre serviciile de taxi si cele de transport alternativ, de exemplu statutul de serviciu public al serviciilor de taxi, limitarea numarului de autorizatii, tariful reglementat si obligativitatea taximetristilor de a colabora cu un dispecerat si de a plati tariful aferent acestui serviciu. Din analiza modelelor de afaceri ale principalelor platforme active pe piata din Romania, se constata ca toti operatorii de transport alternativ sunt localizati, in realitate, in afara tarii, avand o prezenta globala. In cazul Uber si Bolt, contravaloarea curselor este incasata direct de companiile din afara tarii (Olanda, in cazul Uber, respectiv Estonia, in cazul Bolt), in timp ce entitatile de la nivel national au atributii si drepturi limitate, incasand contravaloarea unor servicii (ex. pentru servicii de marketing) prestate catre companiile din grup, din afara tarii.
Ca urmare, autoritatea de concurenta considera ca modul de functionare al operatorilor de transport alternativ trebuie mai bine definit in cadrul reglementarilor, in conditii de transparenta si legalitate (inclusiv in ceea ce priveste conformarea la normele fiscale).
Evolutii si tendinte observate la nivelul pietei
Serviciile de ride-hailing au aparut ca o alternativa la serviciile traditionale (de tip taxi), diferentiindu-se fata de acestea prin anumite caracteristici: utilizarea unei platforme digitale, modalitatile de comanda si plata, dinamica de tip 'peer-to-peer', tariful dinamic stabilit prin algoritmi in functie de conditiile pietei, sistemul de review-uri etc. Segmentul serviciilor de transport alternativ este acoperit de trei jucatori importanti: Uber, Bolt si Free Now, in optsprezece orase din Romania, Uber si Bolt acoperind peste 90% din cursele efectuate si practicand niveluri apropiate ale tarifelor. In ultimii ani, serviciile de ride-hailing au inregistrat cresteri de la trimestru la trimestru, cu o perioada de scadere, in anul 2020, pe fondul pandemiei. Incepand cu anul 2021, piata si-a revenit, ajungand la aproximativ 11 milioane de curse efectuate in trimestrul doi al anului trecut, comparativ cu 6 milioane de curse, in trimestrul doi din anul 2019, anterior reglementarii pietei”, arata Consiliul Concurentei.