TAXA PENTRU BOGATII ROMANIEI – Recomandarile FMI pentru reducerea poverii fiscale. Fondul sustine si eliminarea facilitatilor din IT si constructii

306
Cioclii de la FMI ne dau tarcoale

Fondul Monetar International (FMI) face o serie de recomandari pentru Romania, printre acestea numarandu-se o taxa de 20% pentru cei mai bogati 10% dintre romani, un sistem de deduceri pentru cei cu cele mai mici venituri, eliminarea facilitatilor din IT si constructii sau inasprirea taxarii pe PFA si microintreprinderi.

„Cu unul dintre cele mai mici venituri din UE si un deficit bugetar estimat la peste 7% din PIB, Romania ar trebui sa se bazeze pe o serie de instrumente fiscale pentru a mobiliza veniturile. In prezent, sistemul fiscal in ansamblul sau ofera putin sprijin pentru veniturile din partea de jos a distributiei veniturilor”, arata FMI, potrivit economedia, intr-un raport de tara privind privind reforma impozitarii veniturilor persoanelor fizice din Romania.
Fondul sustine ca impozitul pe venitul persoanelor fizice (PIT) joaca un rol esential in cadrul reformei globale pentru a echilibra considerentele legate de venituri, eficienta si distributie. Romania se bazeaza pe un impozit pe venitul personal forfetar cu cea mai mica rata din UE, de 10%, si, in acelasi timp, impune cele mai mari contributii la asigurarile sociale.

Iata recomandarile FMI:

-Introducerea unui impozit pe venit de 20% pe un segment de venituri din munca. O combinatie de impozit de 20% pe decilul superior al distributiei veniturilor (cei mai bogati 10%) si a impozitului actual de 10% pe restul distributiei veniturilor va creste veniturile cu 1% din PIB, fara a afecta majoritatea contribuabililor;


-Eliminarea scutirilor de impozit pe venit in sectoarele IT si constructii (precum si a scutirii de impozit pe venit planificate pentru sectorul agricol);

-Armonizarea cotei de impozitare a veniturilor din dobanzi, a redeventelor si a tuturor castigurilor de capital la cel putin 10%;

-Impozitarea lucratorilor independenti si a microintreprinderilor ar trebui sa fie consolidata pentru a elimina scurgerile de venituri si pentru a proteja integritatea sistemului fiscal;

– Liber-profesionistii ar trebui sa plateasca contributii de securitate sociala asupra venitului lor net total, eventual pana la un plafon (exprimat ca multiplu al salariului minim). Acest lucru ar reduce marja de manevra pentru arbitrajul fiscal – facand, in principiu, ca liber-profesionistii sa fie indiferenti intre munca liber-profesionista si munca formala – si ar creste veniturile din contributiile de asigurari sociale cu 0,4% din PIB.;

-Adoptarea unui regim simplificat de impozitare a cifrei de afaceri pentru „microintreprinderile cu salariati” sub un anumit prag al cifrei de afaceri. Cota de impozitare a cifrei de afaceri ar trebui sa fie uniforma si stabilita la 1 pana la 2%;

-„Entitatile juridice fara angajati” ar trebui sa fie obligate sa se supuna regimului de impozit pe profit sau sa fie o entitate transparenta in cazul in care beneficiarul efectiv este impozitat cu impozit pe venit. Cu un impozit pe profit de maxim 20%, proprietarul entitatii ar fi indiferent (din punct de vedere fiscal) intre a fi impozitat in cadrul impozitului pe venit sau al impozitului pe profit. Reducerea pragului cifrei de afaceri din regimul simplificat (de exemplu, la 250.000 de lei ca limita superioara) si migrarea microintreprinderilor fara angajati la impozitul pe venit, impreuna, ar creste veniturile cu aproximativ 0,3% din PIB.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

liternet