TAROM, DEVALIZAT SI APOI VANDUT PE NIMIC – DNA are dosarul TAROM. Liderul de sindicat Alexandru Niculescu: “Nu poti sa pierzi sute de milioane de la an la an”
Concedierile a sute de persoane anuntate de guvernul Orban la Tarom fac parte dintr-un plan mai amplu, pentru ca operatorul national de transport aerian sa poata fi vandut pe nimic – totul pe fondul lipsei de comunicare intre patronat si sindicate, acuza Alexandru Niculescu, presedintele Sindicatului Insotitorilor de Bord, intr-o declaratie oferita pentru Lumea Banilor luni, 29 iunie 2020.
Discutia a pornit de la un comunicat emis tot luni de confederatia Cartel Alfa cu privire la situatia disperata de la Tarom (click aici pentru a citi).
In primul rand, nu se cunoaste nici macar numarul exact al angajatilor care vor fi disponibilizati, ministrul Transporturilor vorbind initial despre 700 de persoane, iar acum in Monitorul Oficial bugetul de venituri si cheltuieli mentionand numarul de 374 de oameni, atrage atentia Niculescu:
„Nu stim exact. Declaratiile domnului ministru au fost initial de 700 de persoane, in Monitorul Oficial apare un numar mediu de salariati de 374 de persoane, exista niste posturi neocupate... Lipsa dialogului cu sindicatele este foarte precara la nivelul companiei. De asta nu stim exact. Asteapta si ei un raspuns de la PricewaterhouseCoopers – firma care se ocupa de proiectul de reorganizare”.
De asemenea, problema la Tarom nu este doar lipsa de comunicare intre patronat si sindicate, ci si incoerenta manageriala, in conditiile in care directorii nu rezista mai mult de cateva luni, acuza sindicalistul:
„Noi, de-a lungul timpului, am cerut sa vedem care e politica de personal, care e business plan-ul, in conditiile in care directorii se schimba din 4 in 4 luni. In ultimii doi ani, cred ca am avut patru-cinci directori. Nu are nimeni continuitate. Si neavand continuitate, e greu sa faci ceva”.
Intrebat daca tot acest haos face parte dintr-un plan ca situatia de la Tarom sa fie prezentata in culori mai sumbre decat este si astfel operatorul national aerian sa poata fi vandut pe nimic, Alexandru Niculescu a raspuns:
„Orice este posibil. In legatura cu asta, se pot pronunta doar organele competente, care au acces la rezultatele firmei. Noi doar speram sa se faca competenta, iar managerii sa fie platiti in functie de performanta. Dar mai departe, puterea de decizie nu e la noi”.
„Acum ce ne nedumereste pe noi este ca salariatii, ca tapi ispasitori, trebuie dati afara, in conditiile in care ei, ca manageri, nu-si fac treaba. Adica OK, hai sa vedem: aveti un business plan? Cum se face? De 12 ani de zile, tot se cere, dar nimeni nu face nimic. Ei vin, pleaca, isi iau salarii mari, performanta nexam si nimeni nu raspunde. Toti managerii care vin zic: 'Ce a fost a fost. Hai s-o luam de la zero acum, sa vedem ce putem face'. Da, dar tu dupa sase luni-un an pleci, n-ai facut nimic, ti-ai luat banul...” a continuat liderul de sindicat.
Chestionat in legatura cu subiectul plangerilor depuse la DNA, Alexandru Niculescu a replicat:
„Ele vizeaza pierderile companiei – parchetul trebuie sa analizeze contractele. Totusi, e bunul statului. Nu poti sa pierzi sute de milioane de la an la an si sa invoci concurenta si sa spui ca ne e greu. Atunci sa vina altii, care sunt competenti, iar ei sa raspunda. Oricine ar trebui sa raspunda la serviciul lui. Eu te aduc ca sa faci ceva, nu sa gasesti scuze. Si exista Ordonanta 109 (n.r. din 2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice), care spune cum se aduc managerii la institutiile cu capital majoritar de stat – ce competente trebuie sa aiba. N-a fost decat domnul Heinzmann (n.r. belgianul Christian Heinzmann, director general intre 2012 si 2016), care a avut puteri limitate si a plecat dupa o anumita perioada”.
Ultimul subiect discutat cu presedintele Sindicatului Insotitorilor de Bord s-a referit la planul Tarom de a vinde doua avioane sub pretul pietei. Informatia este una publica si apare in Hotararea nr. 6 din 24 martie 2020 a Adunarii Generale Extraordinare a Actionarilor (AGEA) – vezi facsimil. In acest punct, sindicalistul Cristian Niculescu a afirmat pentru Luba.ro ca doar criza COVID-19 a impiedicat conducerea Tarom sa isi duca la indeplinire planul.
„Din ceea ce stim noi, n-au fost vandute – au ramas cu ele in hangare. A venit criza si n-au apucat sa le valorifice. Acum nu stiu ce s-a intamplat intre timp, pentru ca v-am zis: lipsa dialogului e de notorietate – fac ce vor, cand vor. E mai mult o chestie de prezentare, nu o consultare reala. Asta ne permit – nu mai mult. Inclusiv la negocieri. Noi chiar speram sa salvam brandul asta romanesc, care ar trebui sa reprezinte ceva pentru Romania si pentru romani”, a incheiat Niculescu.