Tarifele platite de antreprenori, mai mici cu 90%. Reducerea se aplica doar unei anumite categorii de business
13 February 2025 16:33 Lumea Banilor 815
Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a adoptat decizia prin care sunt reduse, in medie, cu 90% tarifele orientative de acces la unele infrastructuri fizice rutiere pentru instalarea retelelor de comunicatii electronice.
Potrivit ANCOM, adoptarea deciziei reduce semnificativ, cu peste 90%, tarifele actuale. De exemplu, conform modelului de calcul publicat pe pagina de internet a ANCOM (click aici), daca in prezent, pentru autostrazi, tariful pentru cablu subteran in lungul drumului, sub partea carosabila este de 0,47 euro/m/luna, fara TVA, adica 5.647,06 euro/km/an fara TVA, tariful orientativ stabilit de ANCOM va fi de 0,02 euro/m/luna fara TVA, respectiv 282,91 euro/km/an fara TVA. Pentru drumurile expres si drumurile nationale, tarifele orientative pentru cablul subteran in lungul drumului sub partea carosabila conform modelului de calcul vor fi de 0,02 euro/m/luna fara TVA, respectiv 191,51 euro per km/an fara TVA.
Negocierea contractelor
Tarifele adoptate au un caracter orientativ si vor servi drept reper pentru negocierile intre parti, asigurand o transparenta crescuta si prevenind stabilirea unor tarife excesive pentru accesul la infrastructura rutiera. Operatorii de retea trebuie sa tina cont in cel mai inalt grad de aceste tarife in negocierea contractelor, orice abatere necesitand o justificare obiectiva.
“Aceste masuri sunt menite sa sprijine dezvoltarea retelelor de comunicatii de mare viteza si sa reduca costurile de instalare a infrastructurii necesare in acest sector.
Tarifele orientative adoptate de ANCOM pentru accesul la infrastructura fizica rutiera detinuta sau administrata de un operator de retea sunt diferentiate in functie de categoria de drum si zona de acces (zona de siguranta/ampriza-in afara partii carosabile/sub partea carosabila).
Acestea au fost calculate luand in considerare costurile cu investitiile in infrastructura realizate de operatorul de retea, costurile operationale aferente infrastructurii fizice la care este acordat accesul furnizorilor de retele de comunicatii electronice, precum si evaluarea impactului accesului solicitat asupra planului de afaceri al operatorilor de retea si imbunatatirile aduse infrastructurii fizice de catre furnizorul de retele de comunicatii electronice, in masura in care acestea aduc beneficii si operatorului de retea, pentru fiecare dintre categoriile de operatori de retea identificate”, potrivit ANCOM.