SUA ANUNTA PLANUL DE IMPOZITARE A AVERILOR CRIPTO - Parlamentarii americani vor sa elimine riscul eludarii Fiscului prin tranzactii cu criptomonede
Democratii din Camera Reprezentantilor a SUA au finalizat redactarea unei initiative fiscala pentru a finanta pachetul de cheltuieli de 3,5 trilioane de dolari anuntat de administratia Biden. Noua reglementare propune inclusiv noi reguli pentru impozitarea utilizatorilor de criptomonede. Daca va fi adoptat, proiectul legislativ va creste rata impozitului pe castigurile de capital pentru „anumite persoane cu venituri ridicate” la 28,8%, eliminand in acelasi timp riscul eludarii Fiscului american prin tranzactii cripto.
Potrivit unui document publicat luni, 13 septembrie, de Comitetul de strategii legislative al Camerei (Committee on Ways and Means - waysandmeans.house.gov), propunerea ar creste rata impozitului pe castigurile de capital pe termen lung de la 20% la 25% pentru „anumite persoane cu venituri mari”, scrie cointelegraph.com
O suprataxa de 3,8% pe venitul net din investitii s-ar aplica in viitor, potrivit modificarilor propuse, aducand rata impozitului pe castigurile de capital si pe dividende din SUA la 28,8% pentru utilizatorii de criptomonede cu detineri cripto mari.
In plus, planul fiscal va aplica, practic, pentru toate activele digitale, regulile “wash sale”, care interzic investitorilor sa solicite deduceri pentru castigurile de capital din anumite active rascumparate in termen de 30 de zile de la vanzare, reguli aplicabile anterior stocurilor si altor valori mobiliare.
Legile fiscale existente in temeiul IRS permit actualmente investitorilor sa „spele” castigurile de pe piata de capital transferandu-le in criptomonede pentru a evita impozitul, iar propunerea parlamentarilor americani ar elimina aceasta lacuna.
Din momentul in care va fi adoptat, proiectul legislativ ar impune utilizatorilor de criptomonede sa raporteze impozitele in conformitate cu noile reguli ce vizeaza asa numitul “wash sale” incepand cu 31 decembrie 2021.
In aprilie, administratia Joe Biden a sugerat cresterea ratei impozitului pe castigurile de capital pentru persoanele bogate la 43,4%.
Planul fiscal al democratilor vizeaza adoptarea in Senat a unui proiect de lege pentru investitiile in infrastructura, care ar putea fi finantat prin implementarea unor reguli mai stricte companiilor care gestioneaza criptomonede si tranzactii cripto si extinderea cerintelor de raportare pentru brokeri.
Multi parlamentari democrati si republicani au facut presiuni pentru modificarea definitiilor aferente activitatii din proiectul de lege pentru a clarifica ce actori din piata cripto ar trebui impozitati. Camera va trebui sa voteze propunerea pana pe 27 septembrie.
Iata ce prevede proiectul legislativ publicat pe waysandmeans.house.gov pentru americanii cu venituri mari
Partea 2 - Cresteri fiscale pentru persoanele cu venituri mari
Sec. 138201. Cresterea ratei maxime a impozitului pe venitul individual. Prevederea mareste rata marginala maxima a impozitului pe venit individual din sectiunea 1 (j) (2) la 39,6%. Aceasta rata marginala se aplica persoanelor casatorite care declara impreuna venituri impozabile de de peste 450.000 dolari, „sefilor” de gospodarie cu venituri impozabile de peste 425.000 dolari, persoanelor necasatorite cu venituri impozabile de peste 400.000 USD, persoanelor casatorite care depun declaratii separate cu venituri impozabile de peste 225.000 de dolari fiecare si companiilor si trusturilor cu venituri impozabile de peste 12.500 de dolari. Modificarile aduse in aceasta sectiune se aplica anilor impozabili care incep dupa 31 decembrie 2021.
Sec. 138202. Cresterea ratei impozitului din castigurilor de capital pentru anumite persoane cu venituri mari
Se mareste rata impozitului pentru castigurile de capital din sectiunea 1 (h) (1) (D) la 25%. Amendamentele facute de aceasta sectiune se aplica anilor impozabili care se incheie dupa data introducerii prezentei legi. Regula de tranzitie prevede ca rata legala preexistenta de 20% continua sa se aplice castigurilor si pierderilor pentru partea din anul impozabil anterior datei introducerii. Castigurile recunoscute mai tarziu in acelasi an impozabil care rezulta din tranzactiile incheiate inainte de data introducerii conform unui contract obligatoriu scris sunt tratate ca avand loc inainte de data introducerii.
Sec. 138203. Aplicarea impozitului pe profitul net din investitii la venitul comercial sau comercial pentru persoane cu venituri mari
Aceasta prevedere modifica sectiunea 1411 pentru a extinde impozitul pe profitul net din investitii la venituri din investitii obtinute in cursul obisnuit al unei tranzactii sau afaceri pentru contribuabilii cu venituri impozabile mai mari de 400.000 dolari (depunator unic) sau 500.000 dolari (depunere in comun), precum si pentru trusturi si mosii. Prevederea clarifica faptul ca acest impozit nu este evaluat pe salariile deza impozitate. Modificarile aduse de aceasta sectiune se aplica anilor impozabili care incep dupa 31 decembrie 2021.
Sec. 138204. Limitarea deducerii veniturilor calificate din afaceri pentru anumite persoane cu venituri mari
Dispozitia modifica sectiunea 199A stabilind deducerea maxima admisibila la 500.000 USD cazul unei deduceri comune, 400.000 USD pentru o deducere individuala, 250.000 USD pentru o persoana casatorita la depunerea unei declaratii separate si 10.000 USD pentru un trust sau o proprietate. Modificarile aduse de aceasta sectiune se aplica anilor impozabili care incep dupa 31 decembrie 2021.
Sec. 138205. Limitari privind pierderile in exces din afaceri ale contribuabililor necorporativi
Aceasta prevedere modifica sectiunea 461 (l) pentru a anula definitiv deducerile din pierderile excedentare din afaceri (adica deduceri nete de pierderi din afaceri care depasesc veniturile din afaceri) pentru contribuabilii non-corporativi. Se permite contribuabililor ale caror pierderi sunt nedeductibile sa reporteze aceste pierderi la urmatorul an impozabil. Modificarile aduse de aceasta sectiune se aplica anilor impozabili care incep dupa 31 decembrie 2021.
Sec. 138206. Taxa suplimentara pentru persoanele cu venituri mari, trusturi si mari proprietari
Aceasta dispozitie adauga sectiunea 1A, care impune o taxa egala cu 3% din venitul brut ajustat al unui contribuabil cu venitul brut ajustat de peste 5.000.000 de dolari (sau peste 2.500.000 de dolari pentru o persoane casatorite care depun declaratii separat). In acest scop, venitul brut ajustat inseamna venitul brut redus cu orice deducere permisa pentru dobanda investitionala (asa cum este definita in sectiunea
163 (d)). Modificarile aduse de aceasta sectiune se aplica anilor impozabili care incep dupa decembrie 31, 2021.
Sec. 138207. Prevederi privind creditul unificat
Aceasta prevedere pune capat cresterii temporare a impozitului pentru creditul unificat, readucand suma impozabila la nivelul sau din 2010 de 5.000.000 de dolari pe persoana fizica, indexat pentru inflatie.
Sec. 138208. Cresterea limitei reducerii aplicate evaluarii impozitului pe proprietate pentru anumite imobile utilizate in agricultura sau alte meserii si afaceri
Aceasta prevedere modifica sectiunea 2032A pentru a creste reducerea speciala aplicata evaluarii pentru proprietate imobiliara calificata folosita intr-o ferma familiala sau o afacere de familie. Aceasta reducere permite contribuabililor care detin proprietati imobiliare utilizate intr-o ferma sau o afacere sa declare o evaluare a proprietatii in scopuri fiscale pe baza valorii din utilizarea sa reale, mai degraba decat pe valoarea justa de piata. Aceasta dispozitie mareste permisiunea de a reduce valoarea declarata de la 750.000 $ la 11.700.000 $.
Sec. 138209. Anumite reguli fiscale aplicabile trusturilor
Aceasta dispozitie adauga sectiunea 2901, care se refera la mosia impozabila a unui decedat, atunci cand decedatul este considerat proprietar al trusturilor. Inainte de aceasta prevedere, contribuabilii au putut sa foloseasca acest tip de trusturi (n.r grantor trust) pentru a nu declara activele din proprietatea lor in timp ce controleaza indeaproape trustul. Prevederea adauga, de asemenea, o noua sectiune 1062, care trateaza vanzarile intre acest tip de trusturi (grantor trust) ca echivalent cu vanzarile intre proprietar si un tert. Modificarile aduse prin aceasta sectiune se aplica numai trusturilor viitoare si transferurilor viitoare.
Sec. 138210. Reguli de evaluare pentru anumite transferuri de active non-comerciale
Aceasta dispozitie modifica sectiunea 2031 prin clarificarea faptului ca atunci cand un contribuabil transfera active non-comerciale (n.r inclusiv active criptografice), acelor active nu ar trebui sa li se acorde o deducere fiscala.Activele non-comerciale sunt active pasive care sunt detinute pentru producerea de venituri si care nu sunt utilizate in conduita activa a unei tranzactii sau a unei afaceri. Sunt prevazute exceptii pentru activele utilizate in acoperire tranzactii sau ca si capital de rulaj al unei afaceri. Atunci cand activul pasiv consta dintr-o participatie de 10% la o alta entitate, regula se aplica prin tratarea titularului ca detinator important din activele acelei alte entitati. Amendamentele efectuate prin prezenta sectiune se aplica transferurilor ulterioare datei adoptarii prezentei legi.