Stoparea scumpirilor: masurile anuntate de Marcel Ciolacu
16 May 2024 12:45 Lumea Banilor 663Premierul Marcel Ciolacu (foto) a anuntat joi, 16 mai 2024, ca s-a demarat o actiune de amploare pentru a stopa scumpirile nejustificate. Actiunea vizeaza, in principal, smecheria comerciantilor care au redus gramajul la produse, dar au mentinut acelasi pret, dar si scumpirea detergentilor cu 25%.
Conform Sefului Executivului, este necesara interventia Consiliului Concurentei care va incepe verificarile, iar astfel va exista un control asupra pietei detergentilor unde exista cresteri de preturi total nejustificate:
“Vrem sa intregim astfel cadrul masurilor de stopare a scumpirilor demarat prin mecanismele de plafonare a preturilor”.
Prezentam declaratia facuta de premier:
“Facem deja un pas important si in problema reducerii gramajului, dar a pastrarii pretului, acest tip de scumpire mascata, de fapt, de inselare a clientilor. Presedintele ANPC a pus in transparenta decizionala ordinul care impune procesatorilor sa semnaleze clar orice micsorare a gramajului produselor, cu toate detaliile necesare. Astfel, protejam mai ales puterea de cumparare a celor cu venituri mici si medii, cei mai afectati de aceste practici inselatoare.
Un alt tip de interventie la fel de necesara este a Consiliului Concurentei si va exista un control asupra pietei detergentilor unde exista cresteri de preturi total nejustificate. Vrem sa intregim astfel cadrul masurilor de stopare a scumpirilor demarat prin mecanismele de plafonare a preturilor”.
Preturi mai mari cu 25% la detergenti
Reamintim ca printre cele mai mari scumpiri din ultima perioada se numara cele la medicamente si detergenti. Potrivit datelor Institului National de Statistica, detergentii s-au scumpit cu 25,64%, iar medicamentele cu 23,86%.
La produsele alimentare, cele mai mari cresteri sunt la:
-conservele din fructe (10,78%):
-carnea de bovine (9,25%);
-peste proaspat (7,82%).
O alta masura dispusa de premier ii vizeaza pe comerciantii care au scazut gramajul la produse. Acestia vor fi obligati sa-i informeze pe romani cu privire la micsorarea cantitatii de produs care are ambalajul si forma identice si care este vandut la acelasi pret, prevede un proiect al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) pus in dezbatere publica. Proiectul prevede ca pe langa indicarea reducerii de volum sau greutate, informatiile vor include si modificarea pretului pe unitatea de masura, astfel incat consumatorii sa poata lua decizii de cumparare in cunostinta de cauza. Masura se se aplica pe timpul in care operatorii economici isi asuma prin declararea in textul mesajului a perioadei concrete in care vor comercializa produsele cu cantitate scazuta. Aceste prevederi nu se aplica vanzarii la distanta.