STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Suspiciuni de discriminare intre femei si barbati. Verdictul Curtii (Document)

332
drept de proprietate

Lumea Banilor publica Decizia 112/2021 a Curtii Constitutionale privind solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art.98 alin.(1) lit.d) din Legea nr.188/1999 privind statutul functionarilor publici, astfel cum a fost modificata prin Legea nr.49/2010 privind unele masuri in domeniul muncii si asigurarilor sociale, [art.98 alin.(1) lit.d) din Legea nr.188/1999, in forma in vigoare la data de 11 iunie 2018], art.98 alin.(1) lit.d) din Legea nr.188/1999 privind statutul functionarilor publici, astfel cum a fost modificat prin Legea nr.156/2018 [art.98 alin.(1) lit.d) din Legea nr.188/1999, in forma in vigoare incepand cu data de 6 iulie 2018], art.98 alin.(3) din Legea nr.188/1999 privind statutul functionarilor publici, introdus prin art.I pct.25 din Legea nr.156/2018 si art.I pct.24 si 25 din Legea nr.156/2018 pentru modificarea si completarea Legii nr.188/1999, exceptie ridicata de Rodica Doina Pascu in Dosarul nr.3900/30/2018 al Tribunalului Timis – Sectia de contencios administrativ si fiscal.

Decizia a fost pronuntata dupa ce la CCR s-a reclamat ca se instituie o discriminare intre femei si barbati cu privire la varsta de pensionare. Judecatorii au decis legea este constitutionala in masura in care ca nu exclude posibilitatea femeii de a solicita continuarea exercitarii raportului de serviciu, in conditii identice cu barbatul, respectiv pana la implinirea varstei de 65 de ani.

Sesizarea

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea acesteia sustine ca textele legale in cauza sunt neconstitutionale, deoarece instituie o discriminare intre femei si barbati cu privire la varsta pana la care femeile au dreptul sa fie parti intr-un raport de serviciu, impunandu-le acestora sa se supuna incetarii de drept a raportului de serviciu la o varsta substantial mai mica decat barbatii.
De asemenea, s-a sustinut ca prevederile de lege criticate il supun pe functionarul public de sex feminin, care doreste sa continue raportul de serviciu si dupa implinirea varstei standard, obligatiei de a se umili, cerand o aprobare anuala sefului ierarhic, caruia dispozitiile legale criticate ii permit sa aiba un comportament discretionar cu privire la aprobarea sau respingerea continuarii activitatii, fara niciun criteriu, si, mai mult, impun o limita maxima de 3 ani continuarii activitatii, ceea ce poate face imposibila atingerea varstei standard de pensionare aplicabila barbatilor.

Iata minuta CCR:

“Admite exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.98 alin.(1) lit.d) din Legea nr.188/1999 privind statutul functionarilor publici, in redactarea anterioara modificarii prin art.I pct.24 din Legea nr.156/2018 pentru modificarea si completarea Legii nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici, ale art.98 alin.(1) lit.d) din Legea nr.188/1999, astfel cum au fost modificate prin art.I pct.24 din Legea nr.156/2018, si ale art.517 alin.(1) lit.d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, exceptie ridicata de Rodica Doina Pascu in Dosarul nr.3900/30/2018 al Tribunalului Timis – Sectia de contencios administrativ si fiscal, si constata ca acestea sunt constitutionale in masura in care sintagma ‘conditii de varsta standard’ nu exclude posibilitatea femeii de a solicita continuarea exercitarii raportului de serviciu, in conditii identice cu barbatul, respectiv pana la implinirea varstei de 65 de ani.
Respinge, ca inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.98 alin.(3) din Legea nr.188/1999, exceptie ridicata de aceeasi autoare in acelasi dosar al aceleiasi instante judecatoresti”.

Iata pasaje din decizia CCR, pe care o atasam integral la finalul articolului:

“Incetarea raportului de serviciu al femeii la o varsta mai redusa decat a barbatului poate si trebuie sa ramana o optiune a acesteia, in contextul social actual. Transformarea acestui beneficiu legal intr-o consecinta asupra incetarii raportului de servciu ce decurge ope legis dobandeste valente neconstitutionale, in masura in care ignora vointa femeii de a fi supusa unui tratament egal cu cel aplicabil barbatilor.
Astfel, dispozitiile art.98 alin.(1) lit.d) din Legea nr.188/1999, in redactarea anterioara modificarii prin art.I pct.24 din Legea nr.156/2018, sunt constitutionale numai in masura in care, la implinirea varstei legale de pensionare, dau dreptul femeii sa opteze fie pentru deschiderea dreptului la pensie si incetarea raportului de serviciu in curs, fie pentru continuarea acestui raport pana la implinirea varstei legale de pensionare prevazute pentru barbati la acea data”.

* Cititi aici integral decizia CCR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *