SPRIJIN PENTRU TINERII CASATORITI – Proiect de lege: imprumut de la stat de 150.000 lei fara dobanda pentru cumpararea sau construirea unei locuinte. Cum poti sa nu rambursezi niciun leu (Proiectul si motivele)

2051

sursa foto: aislamientospimat.com

Tinerii casatoriti ar putea primi de la statul roman un imprumut in valoare de 150.000 de lei fara dobanda pentru cumpararea sau construirea unei case. Inclusiv cei din diaspora, dispusi sa se intoarca in Romania si sa-si ridice ori sa-si achizitioneze locuinte la oras sau la tara. In plus, beneficiarii pot sa scape fara sa returneze niciun leu Guvernului. Vedeti mai jos cum este posibil.

Miercuri, 9 martie 2022, copresedintii AUR, deputatul George Simion si senatorul Claudiu Tarziu, precum si senatoarea AUR Rodica Boanca au depus la Senat proiectul Legii privind implementarea Programului National „Casa noastra”. Lor li s-au adaugat, in calitate de semnatari, aproape toti ceilalti senatori ai Aliantei pentru Unirea Romanilor (mai putin Adrian Costea), precum si 14 dintre cei 30 de deputati ai partidului (vezi facsimil).

Conform proiectului, creditul de 150.000 RON va putea fi rambursat de-a lungul a 30 de ani. Mai mult: beneficiarii pot opta pentru suspendarea platii ratelor timp de maximum 6 ani pe toata perioada contractuala.

Cum poti ramane cu banii

Dar partea cea mai importanta a proiectului o constituie modalitatea prin care beneficiarii pot scapa fara sa-i returneze statului niciun leu din credit: nasterea sau adoptarea a cel putin trei copii pe durata contractuala.

Ideea reiese din art. 5 alin. 3 al proiectului: „Beneficiarilor sprijinului li se acorda o reducere a datoriei datorate in temeiul contractului de imprumut in cuantum de cate 50.000 de lei pentru fiecare copil nascut sau adoptat pe parcursul derularii, in acest sens urmand a se incheia de fiecare data un act aditional la contractul de credit fara dobanda”.

Iata intregul text al proiectului de lege:

Art. 1 – (1) Prin prezenta lege se adopta Programul National „Casa noastra”, denumit in continuare „Programul”, care are ca obiect acordarea unui sprijin financiar beneficiarilor persoane fizice, in vederea achizitionarii sau construirii unei locuinte.

(2) Prin Program, Statul, prin intermediul Ministerului Finantelor, acorda beneficiarilor un imprumut in valoare de 150.000 de lei, pentru care nu se percepe dobanda, prin incheierea unui contract de imprumut.

(3) Plafonul anual al sprijinului financiar va fi stabilit prin normele de aplicare a prezentei legi.

Art. 2 – (1) In intelesul prezentei legi, prin locuinta se intelege orice imobil cu destinatia de locuinta, alcatuit din una sau mai multe camere de locuit, cu terenul, caile de acces, anexele gospodaresti, facilitatile, dependintele, dotarile si utilitatile aferente acestuia, care satisface cerintele de locuit ale unei persoane sau familii.

(2) Sunt exceptate de la acordarea sprijinului prevazut de prezentul Program locuintele care au fost construite prin programele derulate de Agentia Nationala pentru Locuinte.

(3) Locuintele care pot fi achizitionate cu ajutorul sprijinului acordat prin Program pot fi locuinte noi sau vechi, din mediul urban sau rural.

(4) Locuintele din mediul urban care urmeaza sa fie achizitionate sau construite trebuie sa se incadreze in una dintre clasele A, B sau C de eficienta energetica, iar cele din mediul rural in una dintre clasele A, B, C sau D de eficienta energetica.

Art. 3 – (1) Beneficiarii Programului sunt persoanele fizice care indeplinesc cumulativ, la data solicitarii sprijinului, urmatoarele conditii:

a) nu detin in proprietate exclusiva sau impreuna cu sotul sau sotia ori cu alte persoane o locuinta, indiferent de modul in care a fost dobandita, cu exceptia dobandirii prin succesiune a unei locuinte intr-o cota mai mica de 1/5;

b) nu au in derulare un credit ipotecar pentru achizitionarea sau construirea unei locuinte;

c) unul dintre soti are varsta de pana in 35 de ani, pentru beneficiarii care locuiesc in Romania, si de pana in 40 de ani pentru beneficiarii care fac dovada faptului ca au locuit in strainatate si s-au reintors in Romania cu cel putin 6 luni inainte de data formularii solicitarii de sprijin, precum si pentru beneficiarii care isi achizitioneaza sau isi construiesc o casa in mediul rural, varsta implinita la data solicitarii sprijinului;

d) la data solicitarii acordarii sprijinului, beneficiarii fac dovada ca realizeaza venituri impozabile in Romania, din munca sau activitati independente cu cel putin 3 luni inainte de data formularii solicitarii.

(2) In cazul familiilor monoparentale, care solicita acordarea sprijinului, o conditie suplimentara celor prevazute la alin. (1) este aceea de a avea in intretinere cel putin un copil minor.

(3) In legatura cu faptele prevazute la alin. (1) lit. a) si b), solicitantul va completa o declaratie pe proprie raspundere, ce va avea forma stabilita prin normele de aplicare a prezentei legi.

Art. 4 – (1) Prin derogare de la prevederile art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Finantelor este autorizat sa mandateze Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii in vederea incheierii cu beneficiarii sprijinului acordat de stat in cadrul Programului a contractelor de imprumut.

(2) Pentru o buna desfasurare a Programului, intre Ministerul Finantelor si Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii se incheie o conventie prin care se stabilesc drepturile si obligatiile partilor in derularea Programului.

(3) Sursa de finantare o reprezinta bugetul de stat si alte surse externe de finantare care vor fi stabilite prin normele de punere in aplicare a prezentei legi.

Art. 5 – (1) Contractul de imprumut fara dobanda poate fi incheiat pentru o perioada maxima de 30 ani de la data semnarii contractului.

(2) Beneficiarii sprijinului pot opta pentru suspendarea platii ratelor timp pentru maximum 6 ani pe toata perioada contractuala.

(3) Beneficiarilor sprijinului li se acorda o reducere a datoriei datorate in temeiul contractului de imprumut in cuantum de cate 50.000 de lei pentru fiecare copil nascut sau adoptat pe parcursul derularii, in acest sens urmand a se incheia de fiecare data un act aditional la contractul de credit fara dobanda.

(4) Sprijinul acordat de stat prin Program in vederea achizitiei sau construirii unei locuinte poate fi utilizat dupa cum urmeaza:

a) plata pretului locuintei fara contractarea unui credit bancar;

b) plata avansului in vederea obtinerii unui credit bancar;

c) plata pretului terenului pe care se va construi locuinta.

(5) Despre modul in care este utilizat sprijinul acordat de stat se va face mentiune in contractul de imprumut.

Art. 6 Acordarea sprijinului nu este conditionata de obtinerea unui imprumut contractat cu o institutie de credit.

Art. 7 – (1) Asupra locuintelor achizitionate sau construite, dupa caz, prin utilizarea sprijinului acordat in cadrul Programului se instituie in favoarea statului roman, reprezentat de Ministerul Finantelor, un drept de ipoteca legala de rangul I pana la finalizarea procedurii de executare silita asupra imobilului care face obiectul garantiei, potrivit legii, cu interdictia de instrainare a imobilului pe o perioada de 5 ani si interdictia de grevare cu sarcini a acesteia pe toata durata garantiei.

(2) In masura in care pentru achizitionarea ori construirea locuintei sunt incheiate si contracte de credit cu institutii de credit, asupra acestora se instituie un drept de ipoteca de rangul II in favoarea institutiilor de credit, proportional cu suma creditata.

(3) Prevederile art. 2380 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, nu se aplica ipotecilor instituite pentru garantarea creditelor pentru construirea de locuinte in cadrul Programului.

(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), dispozitiile legislatiei in domeniul gazelor naturale si in domeniul energiei electrice, referitoare la constituirea si exercitarea drepturilor de uz si servitute, precum si a oricaror alte servituti de interes public, se aplica in mod corespunzator.

(5) In cazul rambursarii anticipate a sprijinului acordat de stat in cadrul Programului inainte de implinirea termenului, interdictiile de instrainare prevazute la alin. (1) se radiaza in conditiile legii si nu se percepe comision de rambursare anticipata.

(6) Valorificarea imobilului care face obiectul contractului, in cadrul procedurii de executare silita, se efectueaza de catre organele competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la solicitarea prealabila a Ministerul Finantelor, in colaborare cu Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii”.

Redam expunerea de motive:

Este extrem de grav pentru demografia Romaniei faptul ca in anul 2021 au fost mai multi copii nascuti in strainatate din parinti romani decat au venit pe lume in Romania. Este fara precedent in istoria noastra acest fenomen, iar a te lamenta si a considera acest lucru ceva normal in contexul procesului de globalizare la care asistam nu te face decat partas la dezradacinarea neamului romanesc, care are loc sub ochii nostri.

Daca ne uitam la motivele care au dus la acest record negativ, constatam ca unul dintre cele mai importante il reprezinta lipsa sigurantei zilei de maine. Aceasta siguranta este data de o serie de factori, printre care lipsa unei locuinte tinde sa fie principala ingrijorare. Trei sferturi din declinul populatiei Romaniei incepand cu anul 2000, de la 22,5 milioane la 19 milioane de locuitori, se datoreaza emigrarii. In aceste conditii, diaspora romaneasca a ajuns a cincea cea mai mare din lume, conform Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), si tinde sa isi mareasca randurile.

Multe familii au plecat in strainatate tocmai pentru a strange banii necesari achizionarii unei locuinte, iar cu timpul au ajuns sa isi croiasca acolo un viitor, care, de cele mai multe ori, se invarte in jurul unui acoperis deasupra capului. Avand locuinta, in paralel cu celelalte beneficii de care se bucura tinerele familii in alte state, le-a dat romanilor si curajul sau motivatia necesara de a naste copii, iar acest lucru a dus la paradoxul mentionat la inceputul expunerii de motive – si anume: ca in anul care a trecut au fost mai multi copii nascuti in diaspora din parinti romani decat cei nascuti in tara.

A fost o serie de masuri luate de statul roman de-a lungul vremii, insa niciuna nu a fost corelata cu facilitarea accesului tinerelor familii la achizitia sau construirea unei locuinte, iar lipsa aplecarii catre acest segment al populatiei a facut ca Romania sa piarda veriga “verde”, puternica a “organismului”, esentiala pentru dezvoltarea economiei. Motorul economiei, reprezentat de segmentul populatiei cu varste cuprinse intre 25 si 45 de ani, a plecat peste hotare, iar populatia ramasa in tara trece printr-un proces accelerat de imbatranire. Daca acest proces nu este stopat acum, tinde sa scape de sub control ireversibil in viitorul foarte apropiat.

Prin acordarea unei sume considerabile de bani, pentru care nu se percepe dobanda, statul ar pune pentru prima data cu adevarat o piatra de temelie la constituirea familiilor, care reprezinta celula de baza a societatii. O familie tanara, care beneficiaza de confortul unei locuinte, poate reprezenta borna de start pentru o societate la randul ei solida si automat ar duce spre o economie prospera, iar lucrurile ar intra intr-un fagas normal.

In contextul actual, in care intreaga economie la nivel mondial trece prin momente de criza, coroborat cu criza medicala care a pus stapanire pe vietile noastre in ultimii 2 ani, achizitionarea unei locuinte este o utopie pentru multi tineri. Institutiile bancare tind sa fie din ce in ce mai reticiente cand vine vorba de acordarea imprumuturilor fara o garantie solida sau fara un avans considerabil. De aceea, prezentul proiect de lege vine in sprijinul tinerelor familii si reglementeaza acordarea unui imprumut in valoare de 150.000 lei, prin intermediul Ministerului Finantelor, pentru care statul nu percepe dobanda.

Atat la nivel mondial, cat si la nivel european sunt o serie de state care acorda de ani buni astfel de avantaje pentru tinerele familii. Canada, SUA, Republica Ceha, Polonia, Turcia, Muntenegru sau Ungaria sunt doar cateva dintre tarile care se bucura de o crestere demografica, iar una dintre masurile implementate in ultima perioada o reprezinta tocmai acest ajutor din partea statului. In tarile respective, ajutorul ajunge si pana la 100.000 de dolari, cum este cazul SUA, sau la 50.000 de euro pentru tarile de pe batranul continent.

Beneficiarii programului „Casa noastra” sunt persoane fizice care nu detin individual sau in comun impreuna cu sotii lor sau cu alte persoane, in proprietate o locuinta, indiferent de modul in care a fost dobandita, si nici nu au in derulare un credit ipotecar, iar unul dintre soti are varsta de pana in 35 de ani, respectiv 45 de ani daca revin din diaspora, impliniti la momentul semnarii contractului de vanzare-cumparare.

Particularitatea acestui proiect legislativ este data de faptul ca, pe intreaga perioada contractuala, beneficiarilor sprijinului li se acorda o stergere a datoriei de catre stat a cate 50.000 lei, de la data nasterii sau a adoptiei, pentru fiecare copil nascut sau adoptat. O alta caracteristica a proiectului legislativ o reprezinta derogarea cu 5 ani a limitei de varsta pentru persoanele care fac dovada faptului ca au locuit in strainatate si s-au reintors in Romania.

Proiectul legislativ este unul complex si vine de asemenea, si in sprijinul satului romanesc si doreste revigorarea acestuia, prin construirea de locuinte noi sau ocuparea celor deja construite. Astfel, pentru beneficiarii programului care isi achizitioneaza o casa in mediul rural, locuintele care urmeaza sa fie cumparate prin programul „Casa noastra” merg pana la clasa “D” din punct de vedere al eficientei energetice, ceea ce face ca o serie de case de o frumusete aparte, dar care cu trecerea timpului au imbatranit, sa fie din nou puse in valoare si astfel sa se bucure de un suflu nou. Locuintele vechi, poate cu sute de ani in spate, pot reprezenta obiective turistice si astfel tinerele familii pot beneficia de o mica afacere in zonele rurale, care la randul ei poate insufleti o intreaga comunitate.

Impactul unei astfel de legi este doar unul pozitiv din toate punctele de vedere! In acest sens, va propun, stimati colegi, adoptarea prezentului proiect legislativ, ca prim pas pentru o societate puternica, bazata pe o familie solida”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

liternet