SINDICATELE NU VOR REDUCEREA CONTRIBUTIILOR SOCIALE – Cartel Alfa: "Ar fi cuiul din cosciugul serviciilor publice”. Solutia propusa
Cartel Alfa sustine ca o scadere a contributiilor sociale ar fi cuiul din cosciugul serviciilor publice, si respinge astfel de propuneri. Sindicalistii cer revenirea la un sistem echilibrat de contributii intre angajat si angajator.
Potrivit sindicalistilor, in mediul politic, precum si in spatiul public se discuta ideea reducerii contributiilor sociale, cea mai recenta propunere fiind reducerea contributiei de asigurari sociale si de sanatate (CASS) de la 10% la 5%. Alte initiative parlamentare vizeaza reducerea CAS (asigurarea pentru pensie), de la 25% la 20% sau plafonarea platii contributiei de sanatate.
Sistem subfinantat
Cartel Alfa sustine ca ambele sisteme - si sanatate, si pensii – sunt precare, subfinantate si marcate de inechitate, iar astfel de initiative nu fac decat sa le precarizeze si mai mult. Iar accesul persoanelor cu venituri mici la servicii publice va fi si mai dificil decat in prezent:
"CNS Cartel ALFA respinge orice initiativa de reducere a contributiilor sociale in Romania si cere in schimb revenirea la un sistem de distributie a poverii fiscale intre capital si lucratori mai echitabil, prin trecerea unei parti din contributiile lucratorilor inapoi la angajatori”.
Iata anuntul Cartel Alfa:
"O scadere a contributiilor sociale ar fi cuiul din cosciugul serviciilor publice
CNS Cartel ALFA respinge ferm astfel de propuneri si cere revenirea la un sistem echilibrat de contributii intre angajat si angajator
In mediul politic, precum si in spatiul public se discuta ideea reducerii contributiilor sociale, cea mai recenta propunere fiind reducerea contributiei de asigurari sociale si de sanatate (CASS) de la 10% la 5%.
Alte initiative parlamentare vizeaza reducerea CAS (asigurarea pentru pensie), de la 25% la 20% sau plafonarea platii contributiei de sanatate.
Ambele sisteme - si sanatate, si pensii – sunt precare, subfinantate si marcate de inechitate, iar astfel de initiative nu fac decat sa le precarizeze si mai mult. Accesul persoanelor cu venituri mici la servicii publice va fi si mai dificil decat in prezent. Daca luam in considerare structura veniturilor populatiei, practic cea mai mare parte a cetatenilor va avea de suferit, castigatorii fiind o categorie ingusta de privilegiati, cei cu venituri mari si foarte mari, care isi vor permite costurile din sistemul privat, precum si operatorii privati.
Servicii private
Ne amintim ca atunci cand au intrat operatorii privati in sistemul medical, angajamentul a fost ca nu vor accesa fonduri publice. Or, o parte semnificativa din fondurile pubice din sanatate sunt directionate acum catre operatorii privati, in timp ce sistemul public, cel care ofera servicii de urgenta intregii populatii, non-stop si nediscriminatoriu, este cronic subfinantat.
Daca privim comparativ datele privind structura taxarii pe salarii in tabelul de mai jos (sursa datelor: KPMG), Romania nu are o problema privind taxarea ridicata. In schimb, problema principala in Romania este distributia injusta a poverii fiscale. Astfel, lucratorii suporta cea mai mare parte din efortul financiar pentru finantarea serviciilor publice: 35% din salariul lor, pe cand media europeana este 15%, iar in tari precum Belgia, Italia, Spania, Finlanda, Suedia lucratorii platesc chiar mai putin, restul costurilor fiind in sarcina capitalului (angajatorilor).
Plangere la Organizatia Internationala a Muncii
CNS Cartel ALFA a aratat in plangerea sa catre Organizatia Internationala a Muncii (OIM) ca modul in care este asezata povara fiscala in Romania incalca prevederile Conventiei 102 privind normele minime de securitate sociala, ratificata. Asa cum au avut ocazia sa constate milioanele de cetateni romani care au migrat (definitiv sau temporar) spre alte tari cu un nivel de trai mai bun, sistemele publice de protectie sociala si de sanatate sunt mentinute printr-un nivel de taxare este destul de ridicat. Diferenta este ca taxele sociale nu sunt suportate aproape integral de lucratori, ci sunt distribuite echitabil in societate, intre capital (angajatori) si lucratori.
Pensiile romanilor
In ceea ce priveste contributia la fondul de pensii, situatia este similara. In conditiile in care nivelul pensiilor pentru actualii pensionari este atat de scazut (desigur, cu exceptia sfidatoare a unor categorii de privilegiati, exceptati de la principiul contributivitatii), iar in anii urmatori se anticipeaza o crestere a numarului de beneficiari, orice propunere de reducere a nivelului de contributie, fara a indica o alta sursa de finantare, ascunde de fapt intentia de a distruge complet sistemul public si de a-l inlocui cu cel cu capitalizare, administrat privat.
Sa nu uitam ca in PNRR a fost inclusa masura cresterii cotei de contributie la Pilonul II, cu un procent mai mare decat stabilea initial legea. Legea 411/2004 prevedea cresterea treptata a cotei pentru pilonul II pana la 6 puncte procentuale (din cele 35 pp contributie CAS, angajat+ angajator). Dupa ajustarea la transferul de contributii, cele 6 puncte procentuale reprezinta 4,2 pp.
In schimb, PNRR a stabilit tinta de crestere la 4.75 pp, fara vreo consultare sau acord politic in acest sens.
In concluzie, CNS Cartel ALFA respinge orice initiativa de reducere a contributiilor sociale in Romania si cere in schimb revenirea la un sistem de distributie a poverii fiscale intre capital si lucratori mai echitabil, prin trecerea unei parti din contributiile lucratorilor inapoi la angajatori”.