Sindicatele cer Guvernului transferul contributiilor sociale de la angajat la angajator. Solicitarea vine in urma rezolutiei Comitetului de ministri din Consiliul Europei (Document)
Blocul National Sindical (BNS) condus de Dumitru Costin (foto) a trimis Guvernului Romaniei o adresa oficiala prin care solicita convocarea de urgenta a Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social pentru identificarea solutiilor privind transferul contributiilor de la angajat inapoi la angajator, asa cum cere Comitetul de ministri din cadrul Consiliului Europei in Rezolutia ResCSS(2024)15 privind aplicarea Codului european de securitate sociala de catre Romania. Rezolutia a fost adoptata in 10 iulie 2024.
Prin intermediul acestei rezolutii, Comitetul de ministri din cadrul Consiliului Europei cere Guvernului Romaniei "sa ia masurile necesare pentru a reechilibra proportiile contributiilor de asigurari sociale suportate de angajatori sau de stat, pe de o parte, si de angajati, pe de alta parte, in vederea alinierii dispozitiilor Codului fiscal la cerintele articolului 70(2) din Cod in aceasta privinta”. Sindicalistii mai arata ca in prezent, angajatii asigura 63,5% din cheltuielile intregului sistem de protectie sociala si 80,5% din cheltuielile sistemului public de pensii si sistemului de asigurari de sanatate.
Potrivit BNS, Romania incalca din 2017 Codul European de Securitate Sociala, atunci cand Guvernul a adoptat Ordonanta de Urgenta 79/2017 prin care contributiile sociale au fost transferate aproape in totalitate din sarcina angajatorilor in sarcina angajatilor, iar Comitetul de ministri din cadrul Consiliului Europei.
Prezentam comunicatul BNS:
“Blocul National Sindical informeaza ca a trimis Guvernului Romaniei o adresa oficiala prin care solicita convocarea de urgenta a Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social, pentru identificarea solutiilor privind transferul contributiilor de la angajat inapoi la angajator, asa cum cere Comitetul de ministri din cadrul Consiliului Europei in Rezolutia ResCSS(2024)15 privind aplicarea Codului european de securitate sociala de catre Romania, Rezolutie adoptata in data de 10 iulie 2024.
Prin intermediul acestei rezolutii, Comitetul de ministri din cadrul Consiliului Europei cere Guvernului Romaniei ,”sa ia masurile necesare pentru a reechilibra proportiile contributiilor de asigurari sociale suportate de angajatori sau de stat, pe de o parte, si de angajati, pe de alta parte, in vederea alinierii dispozitiilor Codului fiscal la cerintele articolului 70(2) din Cod in aceasta privinta'.
Pe scurt, Romania incalca din anul 2017 Codul European de Securitate Sociala, cand Guvernul Romaniei a adoptat Ordonanta de Urgenta nr. 79/2017, prin care contributiile sociale au fost transferate aproape in totalitate din sarcina angajatorilor in sarcina angajatilor, iar Comitetul de ministri din cadrul Consiliului Europei ne atrage atentia ca trebuie operate modificarile urgent de catre Guvernul Romaniei in Codul fiscal.
In cadrul Rezolutiei mai sus mentionata se precizeaza - „’Comitetul Ministrilor observa, de asemenea, cifrele pentru 2022 furnizate de guvern cu privire la sumele totale ale veniturilor din contributii si cheltuielilor Fondului de asigurari sociale de stat si Fondului de asigurari de sanatate, care arata ca, la fel ca in anul anterior, cea mai mare parte a cheltuielilor este acoperita din contributii, platite in principal de angajati. Comitetul Ministrilor constata, prin urmare, ca dispozitiile mentionate anterior privind finantarea beneficiilor de asigurari sociale in Romania nu sunt inca conforme cu articolul 70(2) din Cod, care impune ca totalul contributiilor de asigurare suportate de angajatii protejati sa nu depaseasca 50% din totalul resurselor financiare alocate protectiei lor si protectiei membrilor familiilor lor’.
Blocul National Sindical reaminteste faptul ca, inca din 2018, a depus o serie de eforturi pentru a rezolva aceasta situatie aici, in tara, insa toate acestea n-au primit un raspuns favorabil din partea autoritatilor romane:
-in data de 15 noiembrie 2017, imediat dupa publicarea OUG nr. 79 din 2017 in Monitorul Oficial, BNS a sesizat Avocatul Poporului solicitand acestuia ca in baza atributiilor sale legale si constitutionale sa sesizeze Curtea Constitutionala cu privire la neconstitutionalitatea masurii, in asa fel incat Curtea sa se poata pronunta asupra constitutionalitatii textului legal inainte ca acesta sa produca efecte. Era un lucru esential avand in vedere ca efectele actului normativ vizau toti salariatii din Romania dar si angajatorii care urmau sa calculeze si sa vireze salariile si contributiile incepand cu 1 ianuarie 2018. Avocatul Poporului a refuzat, insa, sesizarea Curtii;
-in 2018, intr-o cauza aflata pe rolul instantei, BNS printr-un afiliat al sau a ridicat o exceptie de neconstitutionalitate sesizand in mod direct Curtea Constitutionala (presedinte Valer Dorneanu) si criticand aceasta masura. La momentul respectiv, CCR a fost sesizata cu argumente care priveau afectarea drepturilor salariatilor si a principiilor fiscalitatii echitabile. Unul dintre argumentele esentiale ale exceptiei de neconstitutionalitate a subliniat ca masura ar incalca atat standardele internationale referitoare la protectia sociala, prevazute in Carta Sociala Europeana si Codul european de securitate sociala, cat si principiul justei distribuiri a sarcinilor fiscale intre angajatori si angajati, prin crearea unei poveri disproportionate asupra salariatilor.
CCR a decis ca masura se incadreaza in marja de apreciere legislativa si nu afecteaza egalitatea sau echitatea fiscala, respingand exceptia formulata. In ceea ce priveste incalcarea prevederilor Cartei Sociale Europeane (art. 12 pct. 1-3 privind dreptul la securitate sociala) si a Codului european de securitate sociala (art. 70 pct. 1 si 2 privind cuantumul cotizatiilor de asigurare), care limiteaza contributiile sociale ale angajatilor la 50%[1] din totalul resurselor alocate protectiei sociale, CCR s-a limitat a motiva cel putin lacunar cele sesizate de BNS privind incalcarea tratatelor la care Romania este parte, limitandu-se a motiva doar ca: aceste tratate nu sunt relevante pentru cauza, deoarece prevederile OUG 79/2017 nu vizeaza reducerea protectiei sociale, ci asigura sustenabilitatea sistemului de asigurari sociale din Romania. CCR a mai aratat ca masura transferului contributiilor catre angajat nu afecteaza direct nivelul protectiei sociale, ci urmareste imbunatatirea colectarii contributiilor la bugetul asigurarilor sociale, aspect ce intra in marja de apreciere a statului roman.
Blocul National Sindical saluta aceasta decizie a Comitetului de ministri din cadrul Consiliului Europei. De asemenea, solicitam exprimarea unui punct de vedere public din partea ministrului Finantelor, Marcel Bolos pe aceasta tema, in contextul in care echipa din Ministerul Finantelor nu a cuprins absolut nimic despre indreptarea acestei spete in planul fiscal al Romaniei, negociat cu Comisia Europeana pentru urmatorii 7 ani. Consideram, de asemenea, necesara o pozitie publica pe acest subiect si din partea ministrului Muncii, Simona Bucura-Oprescu, dat fiind ca si-a exprimat in nenumarate randuri intentia de reducere a taxarii muncii in Romania.
Reamintim ca Blocul National Sindical isi doreste sa sprijine un dialog social constructiv, avand ca scop final crearea unui cadru legal echitabil si eficient, care sa protejeze drepturile lucratorilor si sa contribuie la cresterea calitatii vietii acestora.
In prezent, angajatii asigura 63,5% din cheltuielile intregului sistem de protectie sociala si 80,5% din cheltuielile sistemului public de pensii si sistemului de asigurari de sanatate”.