SESIZARE LA DNA PENTRU SUBMINAREA ECONOMIEI NATIONALE – Guvernul este acuzat ca a prejudiciat bugetul cu 400 milioane euro: “Prejudiciaza utilizarea banului public, submineaza economia nationala si lezeaza drepturile si interesele cetatenilor”
Guvernul Romaniei condus de premierul Nicolae Ciuca si presedintii coalitiei de guvernare sunt acuzati de constituirea unui grup infractional organizat prin care au subminat economia nationala. Iar DNA a fost deja sesizata pentru a ancheta posibilele fapte.
Confederatia Nationala Sindicala Cartel Alfa (CNS Cartel Alfa), condusa de Bogdan Hossu (foto), a anuntat miercuri, 26 ianuarie 2022, ca a formulat sesizare la parchetul anticoruptie impotriva membrilor guvernului si presedintilor coalitiei PSD-PNL-UDMR in legatura cu asa-zisele masuri luate pentru compensarea preturilor la energie electrica si gaze. Sindicalistii ii acuza pe acestia ca prin deciziile luate in mod defectuos ar fi prejudiciat bugetul Romaniei cu 2 miliarde de lei, adica 400 milioane euro.
Cartel Alfa arata ca practic se platesc din bugetul public cel putin 2 miliarde de lei, valori de compensare pentru niste preturi stabilite prin metode speculative, suma care ar putea creste ulterior.
Iata comunicatul CNS Cartel Alfa privind sesizarea DNA impotriva membrilor Guvernului si presedintilor coalitiei de guvernare:
“CNS Cartel ALFA sesizeaza Parchetul de pe langa ICCJ cu privire la constituirea unui grup infractional organizat, prejudicierea banului public si subminarea economiei nationale
Confederatia Nationala Sindicala ;Cartel ALFA', organizatie sindicala reprezentativa la nivel national, a hotarat sesizarea Directiei Nationale Anticoruptie cu privire la constituirea unui grup infractional organizat, format din presedintii coalitiei de guvernare si membrii guvernului care au semnat actele normative de completare si modificare a Ordonantei de urgenta nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrica si gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, prin care s-a stabilit plafonarea preturilor pentru consumator si compensarea diferentei de la bugetul de stat. Prin deciziile luate cu indeplinirea atributiilor in mod defectuos, acestia prejudiciaza utilizarea banului public, submineaza economia nationala si lezeaza drepturile si interesele cetatenilor.
Solutia legislativa adoptata prin abuzul de functie de catre persoanele mentionate produce un prejudiciu de cel putin 2 mld. lei, destinati compensarii, intr-o prima etapa, de la bugetul public a unor preturi la energie stabilite prin metode speculative, si prin aceasta, mai grav, se legitimeaza si valideaza nivelul nejustificat de ridicat al preturilor la energie, stabilit pe baze speculative.
In fapt, persoanele pentru care se face aceasta sesizare au fost notificate asupra unor solutii juste de rezolvare a crizei energetice. Astfel, reglementarea prin OUG 118 a fost adoptata fara a lua in considerare adresa comuna a partenerilor sociali, organizatii patronale si sindicale, din data de 17 ianuarie 2022, si fara a o discuta in cadrul Consiliului National Tripartit de Dialog Social, conform solicitarii si in acord cu nivelul de importanta si gravitate a problemei. Astfel, in sustinerea afirmatiilor de mai sus, mentionam ca:
1.Nu exista o piata concurentiala, atata timp cat ofertantii sunt producatorii organizati dupa sursa de energie produsa (hidro, termocentrale pe carbune, termocentrale pe gaz, nuclear, eoliene, solar). De vreme ce producatorii nu pot oferi un mix de energie din surse diferite, toti producatorii tind sa se alinieze la pretul maximal pe care il ofera unul dintre ei (respectiv pretul CEO), desi structura lor de costuri nu este aceeasi (spre exemplu, certificate verzi platesc numai termocentralele si o parte din hidro);
2.Pentru situatii de criza, precum cea cu care ne confruntam in prezent, Legea concurentei nr. 21/1996 la art 4 alin. 3 prevede: (3) Pentru sectoare economice determinate si in imprejurari exceptionale, precum: situatii de criza, dezechilibru major intre cerere si oferta si disfunctionalitate evidenta a pietei, Guvernul poate dispune masuri cu caracter temporar pentru combaterea cresterii excesive a preturilor sau chiar blocarea acestora. Asemenea masuri pot fi adoptate prin hotarare pentru o perioada de 6 luni, care poate fi prelungita succesiv pentru durate de cate cel mult 3 luni, cat timp persista imprejurarile care au determinat adoptarea respectivei hotarari.
In consecinta, guvernul are posibilitatea de a limita cresterea preturilor la producatorii de energie la valoarea din decembrie 2020.
3.Pentru a impiedica specula, o alta solicitare a fost ca pentru furnizorii de energie electrica si gaz metan, nivelul comisionului sa fie limitat fata de pretul de achizitie la cel mult 10%, conform precedentelor legislative existente. Spre exemplu, o plafonare similara este prevazuta in Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, lege intrata in vigoare de la 1 ianuarie 2019: 'Art. 27. (1) Plafonul maxim cumulat al comisionului perceput de catre unitatile emitente de la angajator si unitatea afiliata este de 1% din valoarea nominala a voucherului de vacanta. (2) Comisionul maxim perceput de agentiile de turism, in calitate de unitati afiliate, nu poate depasi 10% din valoarea pachetului de servicii oferit titularilor voucherelor de vacanta.'
4.Compensarea diferentelor ar putea fi justificata numai pentru facturile emise pana la data de 1 februarie 2022. Reglementarea compensarii dupa aceasta data, in locul limitarii preturilor reprezinta o incurajare directa catre practicarea de preturi speculative.
Faptul ca persoanele mentionate si-au indeplinit atributiile in mod defectuos, ceea ce prejudiciaza utilizarea banului public, submineaza economia nationala si lezeaza drepturile si interesele cetatenilor rezulta din urmatoarele consecinte produse de emiterea actului normativ:
-Se valideaza si legitimeaza situatia in care preturile pe viitor sunt cele (speculative) stabilite de pana acum, supuse compensarii prin actul normativ in forma adoptata;
-Se platesc din bugetul public cel putin 2 miliarde de lei valori de compensare pentru niste preturi stabilite prin metode speculative, suma care ar putea creste ulterior;
-Incepand cu data de 1 aprilie 2022, cand inceteaza compensarea, preturile stabilite speculativ devin preturi normale, pe care le suporta direct operatorii economici si populatia.
-Unitatile economice nu vor putea suporta preturile crescute speculativ de 3 sau 5 ori (300% pana la 500% crestere de pret), ceea ce va conduce la falimente, inchideri de unitati, somaj si cresteri de preturi in lant”.