SENSIBILITATEA LUI TIMMERMANS – Cristian BUSOI: “Pe taxonomie, discutiile sunt foarte complicate, dar eu sunt un sustinator al gazului pentru perioada de tranzitie”

741

Cresterile preturilor la energie nu sunt cauzate in principal Green Deal sau Fit for 55, este un context cu totul si cu totul mai larg din punct de vedere international, precum si anumite jocuri dinspre Est, de la Gazprom, si cererea crescuta in Asia, a spus Cristian Busoi, Presedintele Comisiei pentru Industrie, Cercetare si Energie, Parlamentul European, la Dezbaterea ”Fit for 55: Romania si Planul UE pentru o tranzitie verde”, organizat de Financial Intelligence miercuri, 10 noiembrie 2021.

Acesta a precizat:

Sigur ca si Green Deal si Fit for 55 au avut o influenta prin scaderea productiei de gaz in interiorul Uniunii Europene, pentru ca se dau mesaje gresite si confuze in ceea ce priveste gazul si atunci companiile nu mai investesc, nu mai fac explorari. Un alt motiv este cresterea certificatelor de CO2, care in mod evident au dus la anumite cresteri.

Dar nici macar aceasta crestere a preturilor la energie nu am vazut sa diminueze hotararea de a merge in directia Green Deal si, mai nou, nici COP 26. Desigur, COP 26 a adus cateva stiri bune, dar in mod clar prin neparticiparea unor importanti jucatori nu putem spune ca este un succes.

Ne este clar tuturor ca, doar prin efortul Uniunii Europene, nu putem sa schimbam situatia la nivel planetar. Am o teama ca facem niste eforturi sustinute si nu vom schimba situatia generala, dar putem pune in pericol competitivitatea industriei europene”.

Cristian BUSOI, Presedintele Comisiei pentru Industrie, Cercetare si Energie, Parlamentul European, a mai spus:
“Suntem reprezentantii Romaniei la Bruxelles si trebuie sa vedem in ce masura putem gasi acel echilibru intre nevoia de a face politici europene, de a merge in directia pe care o doresc colegii nostri din Uniunea Europeana, din alte tari, din institutiile europene, dar in acelasi timp sa nu uitam de specificul Romaniei si de interesele ei.

In ceea ce priveste Green Deal si Fit for 55, exista un puternic angajament politic de a merge in aceasta directie. Aceasta hotarare nu a fost redusa, spre surprinderea mea, nici de pandemia Covid 19, au fost nenumarate declaratii ca lucrurile raman in aceeasi directie, ba chiar ca trebuie accelerate. Si chiar si in contextul dificil al cresterii preturilor la energie am simtit si la Comisia Europeana si la majoritatea celor din Parlamentul European ca doresc sa mearga in aceeasi directie. (…)

Saptamana trecuta, ca presedinte ITRE, am condus o delegatie la Washington si am avut o sedinta de lucru cu Comisia de crize climatice din Congresul Statelor Unite ale Americii. Chiar daca nu este acelasi entuziasm ca in Uniunea Europeana, in mod clar lucrurile s-au schimbat in Statele Unite ale Americii, cel mai important jucator economic de pe glob si partenerul Strategic al UE si al Romaniei. Chiar reprezentanti ai Partidului Republican care au participat la sedinta inteleg ca trebuie sa mergem intr-o anumita directie. Acolo lucrurile sunt putin diferite si nu va fi acelasi parcurs ca al Uniunii Europene, dar exista aceeasi hotarare ca in Orizontul anilor 2050 sa existe decarbonizare si sa ajungem la situatia in care nu mai emitem gaze cu efect de sera.

Cred ca, tinand cont de aceste lucruri, noi trebuie sa intelegem ca aceasta este directia, ca trebuie sa ne adaptam, sa vedem unde putem sa ajustam lucrurile in interesul Romaniei si mai ales sa vedem care sunt oportunitatile pe care le avem. Pentru ca, intr-adevar sunt si provocari si la nivel european, dar si la nivel national. Exista un risc de pierdere a competitivitatii unor ramuri industriale, mai ales industria grea.

In Fit for 55, avem Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), care poate ajuta anumite activitati economice, carora le va creste costul de productie, sa ramana competitive. Exista anumite riscuri in ceea ce priveste pierderea unor locuri de munca pe productia de carbune de exemplu. Avem Just Transition, dar este insuficient, va trebui sa mai facem eforturi si din bugetul national. Avem riscul cresterii preturilor la energie stau nerevenirii la un pret acceptabil de catre populatie, de catre industrie. Aici avem alte mecanisme, inclusiv pe ajutorul de stat.

Este adevarat ca, in decursul catorva ani, atunci cand vom avea o pondere mare de regenerabile si – total de acord in cazul Romaniei si al altor tari – de energie nucleara, aceasta fluctuatie pe care o vedem datorita jocului cu pretul gazului, cu pretul petrolului, cu combustibilii fosili nu va mai fi atat de fluida. Exceptand niste situatii climatice foarte dificile in care nu va mai bate vantul sau nu vom mai avea soare, vom avea predictibilitate, investitiile sunt clare, vom avea maturizare acestora, randamentul, schemele de ajutor, poate chiar acele contracte pentru un pret garantat. Asa ca lucrurile nu vor mai fi atat de fluctuante. si in cazul energiei nucleare stim ce investitii avem, in cat timp le amortizam, voi fi doar mici fluctuatii ale pietei.

Green Deal ne va ajuta, va duce la o stabilitate, va duce la o scadere a vulnerabilitatii fata de actori noneuropeni, va creste securitatea energetica a Uniunii Europene la preturi care vor putea deveni acceptabile prin luarea altor masuri si prin implementarea masurilor de eficienta energetica, extrem de importante.

Vad in Parlamentul European un entuziasm chiar dincolo de tintele stabilite de Comisia Europeana pe Fit for 55. Partidul Popular European are o pozitie echilibrata si maximala in ceea ce priveste tintele propuse de Comisia Europeana. In opinia noastra nu putem trece peste aceste tinte, ba chiar cred ca pe extinderea ETS ar trebui sa mai stam de vorba, la fel cum trebuie sa vedem in ce masura putem impune de acum o data pentru trecerea la productia exclusiva de masini electrice. Din acest punct de vedere sunt cateva lucruri pe care le vom sustine.

Insa la toate celelalte grupuri politice vad un entuziasm foarte puternic, sper ca acest entuziasm sa aiba la baza si o fezabilitate a implementarii acestor masuri pentru ca, evident, putem impune ce tinte dorim, dar este important ca aceste tinte sa poata fi implementate si implementabile. si atunci rolul Consiliului, rolul Romaniei, inclusiv prin europarlamentarii care reprezinta Romania la Bruxelles, trebuie sa fie pentru gasirea unui echilibru, de a fi ambitiosi, de a ramane in aceasta directie, de a nu schimba tinta pentru 2050, de a nu schimba cei 55% pentru 2030, dar nu trebuie sa venim cu lucruri care nu sunt fezabile. Va spun cu sinceritate. Extinderea catre sistemul de transport, faptul ca vom avea combustibili mai scumpi – aceste masuri nu vor duce la scaderea emisiilor pentru ca oamenii nu vor cumpara automat masini cu motor electric doar pentru ca va creste putin pretul la benzina si motorina. Din pacate va creste saracia energetica, va lasa oamenilor un si mai mic spatiu pentru alte nevoi, pentru investitii, pentru educatie si vor creste costurile unor produse importante precum cele alimentare si nu numai.

Toata lumea intelege ca trebuie sa salvam planeta, toata lumea intelege ca trebuie sa ne schimbam modul de a consuma, ca trebuie sa fie mai responsabili, toata lumea intelege oportunitatile Uniunii Europene de a trece catre tehnologii curate. Dar lucrurile nu trebuie fortate la maxim pentru ca riscam ca oamenii sa isi schimbe opinia si sa nu mai sprijine planurile UE”.

Referitor la includerea gazului in second delegate act, alaturi de energia nucleara, Cristian Busoi a spus:

“Pe taxonomie, discutiile sunt foarte complicate. Si aici suntem un numar de europarlamentari care insistam catre Comisia Europeana sa vina mai repede cu reglementarea in ceea ce priveste gazul pentru perioada de tranzitie si energia nucleara.

Urmeaza presedintia franceza in primul semestru al anului viitor si aici ne putem coordona foarte bine cu francezii in ceea ce priveste energia nucleara, pentru ca acolo e chestiune mai putin ideologica intre grupuri politice, gen PPE sustine, S&D nu. Acolo e o chestiune care tine mai degraba de anumite sensibilitati nationale. Asa ca cred ca se poate gasi un compromis si investitiile in energie nucleara sa poata fi sustinute.

Evident ca nu sunt regenerabilele, dar ajuta in mod clar la atingerea tintelor, iar in ceea ce priveste gazul am spus-o si o spun foarte raspicat ca sunt un sustinator al gazului pentru perioada de tranzitie. Daca tehnologiile de captare si utilizare a carbonului se vor maturiza – si sunt convins ca se intampla acest lucru pentru ca am vazut ce eforturi se fac in UE si mai ales in SUA pentru a investi in cercetare, dezvoltare si pentru a maturiza aceste tehnologii – o mica parte din mixul energetic poate fi asigurat de gaz si dupa 2050, gaz care poate fi decarbonizat, emisiile sa fie captate si depozitate pentru a nu mai merge in atmosfera.

Momentan, ne lovim de domnul Timmermans, de o anumita sensibilitate a unor colegi din Comisia Europeana si trebuie sa recunosc ca si in Parlamentul european lucrurile sunt inca complicate. Sper insa ca si la presiunea unor state membre, si la presiunea noastra, a unor europarlamentari, intr-un timp rezonabil Comisia va veni cu aceste reglementari.

Referitor la gazele din Marea Neagra, sper sa le putem exploata cat mai repede posibil. Am fost foarte bucuros atunci cand compania Exxon a venit in Romania, a fost un semnal foarte bun pentru Romania. Dar, ulterior, au existat multe alte oportunitati in alte zone ale lumii pentru Exxon si acum avem aceasta oferta a Romgaz. Am salutat si salut implicarea Romgaz si preluarea participatiei Exxon din Marea Neagra. Din discutiile pe care le am avut si cu OMV Petrom, inteleg ca si acolo exista un angajament foarte clar ca o data ce legea offshore va fi modificata sa putem trece si la exploatare. Este adevarat ca trebuie sustinerea politica cat mai larga pentru aceasta lege.

Cred ca chiar si pentru perioada de tranzitie merita sa facem aceasta exploatare, ne va ajuta foarte mult, ne va face independenti, ne va da posibilitatea de a exporta. Acest zacamant este important, dar nu este pentru totdeauna. Este clar ca poate ajuta in perioada de tranzitie si, daca tehnologiile de captare a carbonului vor fi larg raspandite, de ce nu, poate si dupa”.

Interventia lui Cristian Busoi in cadrul ”Fit for 55: Romania si Planul UE pentru o tanzitie verde” poate fi vizionata mai jos:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultimele articole

liternet