Se introduce coplata RCA? Raspunsul asiguratorilor dupa ce s-a vehiculat ca romanii ar putea suporta o parte din costuri, urmand sa dea in judecata vinovatul de accident pentru plata diferentei
In ultima vreme s-a vehiculat in spatiul public ca se va introduce coplata pentru polita de asigurare obligatorie (RCA), ceea ce ar insemna ca romanii vor avea de ales intre a completa din propriul buzunar banii de reparatii si a da in judecata vinovatul de accident, pentru plata diferentei de cost fata de despagubirea suportata de asiguratori.
Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare Reasigurare din Romania (UNSAR) infirma acest lucru si precizeaza ca atat legislatia interna, dar si cea europeana prevede ca prejudiciul trebuie reparat integral in baza politei RCA:
“Nu a existat si nu poate exista un asa-numit concept de ‘coplata”.
Conform UNSAR, pretul de piata, asa cum apare definit in proiectul de modificare a Legii RCA nu poate fi decat acela obtinut prin cerere si oferta si este cel pe care o persoana fizica sau juridica il accepta. Fiind preturi finale rezultate din functionarea mecanismelor de piata si acceptate de ambele parti, nu se poate pune in discutie existenta vreunei diferente pe care ar trebui sa o suporte persoana prejudiciata, sustin asiguratorii.
Asiguratorii arata ca si in prezent exista dispute intre asiguratori si service-uri pe diferentele intre pretul de reparatie si despagubire, fara ca tertul prejudiciat sa suporte din propriul buzunar aceste diferente.
Prezentam comunicatul UNSAR:
“In numele corectitudinii si spre buna informare a soferilor romani, vazand cum aceeasi asociatie orientata doar spre urmarirea propriului interes (dar care in mod fals afirma ca reprezinta toti soferii romani) lanseaza in continuare in spatiul public ‘fake news’ in contextul modificarii Legii RCA, aflata acum in Camera Deputatilor, ne vedem nevoiti sa facem urmatoarele precizari.
Fake News: Oamenii vor avea de ales intre a completa din propriul buzunar banii de reparatii si a da in judecata vinovatul de accident, pentru plata diferentei de cost.
Realitate: Atat Directiva europeana (UE) 2021/2118 privind asigurarile RCA, cat si Codul Civil din tara noastra spun clar ca prejudiciul trebuie reparat integral in baza politei RCA. Asadar, NU a existat si nu poate exista un asa-numit concept de ‘coplata’ – asa cum fals afirma aceasta asociatie.
Pretul de piata, asa cum apare definit in proiectul de modificare a Legii RCA nu poate fi decat acela obtinut prin cerere si oferta si este cel pe care o persoana fizica sau juridica il accepta. Prin urmare, nu va exista nicio ‘coplata’. In acest sens, definitia propusa in proiectul de lege pentru ‘Pretul de piata’ este una clara, transparenta si corecta deoarece reprezinta preturile/costurile finale de vanzare ale operatorilor economici autorizati, obtinute pe baza cererii si ofertei. Fiind preturi finale rezultate din functionarea mecanismelor de piata si acceptate de ambele parti, evident ca nu se poate pune in discutie niciun moment existenta vreunei diferente pe care ar trebui sa o suporte persoana prejudiciata.
De altfel, si in prezent exista dispute intre asiguratori si service-uri pe diferentele intre pretul de reparatie si despagubire, fara ca tertul prejudiciat sa suporte din propriul buzunar aceste diferente.
Fake News: Pagubitii vor fi obligati sa semneze o conventie de plata cu asiguratorul, la fiecare accident de producerea caruia nu sunt vinovati. Conventia care se vrea a fi introdusa prin lege presupune ca pagubitul sa accepte sume derizorii sub forma de despagubiri.
Realitate: Aceasta asociatie creeaza o falsa problema, acuzand o intreaga categorie de operatori economici de presupuse comportamente neconforme cu legislatia.
Acest sistem functioneaza in acest moment la peste 1 milion de contracte CASCO si a mai functionat in Romania si in trecut, inclusiv in cazul asigurarilor RCA, pentru o perioada de peste 30 de ani.
Despagubirile platite
Revenind in prezent, sa nu uitam ca datele arata ca pentru service-urile independente care nu au o conventie de decontare a platilor de reparatie cu asiguratorii, despagubirea medie platita pentru fiecare dauna este cu aproximativ 30% mai mare fata de despagubirea platita pentru reparatiile catre service-urile reprezentantelor auto (9.604 lei vs. 7.580 lei), si de doua ori mai mare decat suma platita catre service-urile care au o conventie cu asiguratorii, altele decat reprezentantele (4.921 lei). In general, se presupune ca service-urile reprezentantelor auto reprezinta un standard de calitate in zona de reparatii, insa din datele transmise de asiguratori se constata ca tarifele practicate de reprezentante se situeaza, de fapt, in jurul mediei.
Astfel de diferente in ceea ce priveste despagubirea medie platita catre diferitele tipuri de service nu sunt in favoarea soferilor, platitori ai primelor de asigurare din care se acorda despagubiri persoanelor prejudiciate, in conditiile in care toate unitatile reparatoare functioneaza indeplinind aceleasi cerinte legale.
Nu in cele din urma, reamintim faptul ca asiguratorii au platit anul trecut despagubiri record in baza politelor RCA, in valoare de 4,2 miliarde lei. Acestor sume li se adauga rezerve in valoare de 2,3 miliarde lei pentru daunele avizate (RBNS), dar si 2,35 miliarde lei aferente daunelor neavizate (IBNR)”.