Se introduce CNP-ul fiscal. Ministerul de Finante a definitivat proiectul: “La deschiderea unui cont bancar, institutiile de credit sa transmita organului fiscal central solicitarea de atribuire a numarului de identificare fiscala” (Document)
Ministerul de Finante a pus in transparenta publica Proiectul de Ordonanta pentru modificarea si completarea Legii 207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Printre altele, se introduce si CNP-ul Fiscal.
Astfel, se propune utilizarea de catre persoanele fizice a unui numar de identificare digitala, ca o alternativa la CNP, pentru functionarea corecta a sistemelor digitale care solicita utilizarea CNP-ului. Astfel, o persoana fizica poate alege sa isi dovedeasca identitatea in relatia cu organul fiscal, utilizand numarul de identificare digitala in locul CNP-ului:
“Organul fiscal central aloca oricarei persoane fizice un numar de identificare digitala atribuit in scop fiscal care sa fie utilizat de persoanele fizice, in locul CNP-ului, pentru functionarea corecta a sistemelor care solicita utilizarea CNP-ului persoanelor fizice. La solicitarea persoanei fizice, acest numar va fi comunicat fie prin utilizarea serviciului 'Spatiul privat virtual' fie prin utilizarea altor mijloace de comunicare in mediu electronic (de exemplu, o aplicatie pusa la dispozitia persoanei fizice pe site-ul ANAF sau pe telefon). Astfel, o persoana fizica poate alege sa isi dovedeasca identitatea in relatia cu organul fiscal, utilizand acel numar de identificare digitala in scop fiscal in locul codului numeric personal”.
Reguli la deschiderea unui cont bancar
Potrivit Notei de Fundamentare, o alta propunere se refera la deschiderea unui cont bancar, de plati ori inchirierea unei casete de valori. Astfel, institutiile de credit cat si institutiile de plata ori institutiile emitente de moneda electronica trebuie sa transmita organului fiscal central solicitarea de atribuire a numarului de identificare fiscala sau, dupa caz, a codului de inregistrare fiscala, pentru persoanele fizice nerezidente sau pentru persoanele juridice care nu detin cod de identificare fiscala.
Pe baza datelor transmise, Ministerul Finantelor atribuie numarul de identificare fiscala sau, dupa caz, codul de inregistrare fiscala, inregistreaza fiscal persoana respectiva si comunica institutiei de credit, institutiei de plata sau institutiei emitente de moneda electronica informatia referitoare la inregistrarea fiscala in termen de 5 zile de la data solicitarii atribuirii numarului de identificare fiscala sau, dupa caz, a codului de inregistrare fiscala:
“Totodata se emite certificatul de inregistrare fiscala, care se pastreaza de catre organul fiscal pana la data ridicarii de catre contribuabil sau imputernicitul acestuia. In cazul in care solicitarea de atribuire a numarului de identificare fiscala sau, dupa caz, a codului de inregistrare fiscala se realizeaza prin intermediul aplicatiei online a A.N.A.F., numarul de identificare fiscala sau, dupa caz, codul de inregistrare fiscala se comunica institutiei de credit, institutiei de plata sau institutiei emitente de moneda electronica prin aplicatia online spre a fi inregistrat in evidentele informatice ale acesteia”.