SCANDALUL RAIFFEISEN LEAKS – S-a aflat cati bani trebuie sa primeasca debitorii dupa ce banca a pierdut definitiv procesul
La peste noua luni dupa ce Inalta Curte de Casatie si Justitie a solutionat definitiv procesul cunoscut ca „Raiffeisen Leaks”, stabilind ca Raiffeisen Bank Romania (RBRO) a dat dovada de practici comerciale incorecte fata de debitori (banca planuind sa majoreze unele dobanzi la credite fara sa-i informeze) si la mai mult de trei luni dupa ce ICCJ si-a motivat aceasta decizie, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a anuntat cati bani au de primit clientii bancii.
ANPC a transmis ca este vorba despre o suma totala de circa 21,7 milioane de euro, care cuprinde si dobanda legala aferenta. Pana vineri, 9 decembrie 2022, in jur de 5.330 de debitori primisera aproape 13,4 milioane de euro. Alti circa 3.050 de clienti ai RBRO au de primit aproximativ 7,2 milioane de euro, a mentionat Protectia Consumatorilor.
Iata comunicatul ANPC:
"Raiffeisen Bank va restitui consumatorilor, in total, in urma aplicarii Ordinul presedintelui ANPC, o suma totata de aproximativ 21,7 milioane de euro, care cuprinde si dobanda legala aferenta
In urma deciziei definitive pronuntate de Inalta Curte de Casatie si Justitie, care a confirmat Ordinul nr.837/20.10.2017, emis de catre presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) in raport cu practici comerciale incorecte ale Raiffeisen Bank SA, menite a afecta interesele financiare ale consumatorilor, din perioada 2006-2009, banca a inceput returnarea sumelor stabilite prin Ordin, catre consumatorii vizati.
'Nu stiu in ce perioada si daca autoritatile romane se vor putea face vreodata vinovate de vreun abuz la adresa companiilor austriece.
Permanent, cand unui operator economic nu ii convin vizitele reprezentantilor statului roman, acuza abuzuri, fara a le putea sustine in niciun fel.
Iata, in schimb, asa cum si instantele au validat, ca vizita facuta de comisarii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor a scos la iveala cu totul altceva.
Vatamatii par sa fie cei peste 9.000 de consumatori carora li s-au perceput mai multi bani decat ar fi fost corect.
Parca suntem la Radio Erevan, in bancul in care nu el, ci ea si nu a dat, ci a furat.
Aceasta situatie arata ca operatorul economic este cel care a umblat in buzunarele consumatorilor, iar acum trebuie sa le dea banii inapoi' – Horia Constantinescu, presedintele ANPC.
Astfel, pana in acest moment, Raiffeisen Bank SA a restituit pentru aproximativ 5.530 de clienti, cu conturi active in moneda creditului si conturi in lei, pentru plata dobanzii legale calculate, iincepand cu 21 noiembrie 2021, aproximativ 13.400.000 euro (respectiv 10.930.000 euro reprezentand sume provenind din calculele efectuate pentru implementarea ordinului si aproximativ 2.470.000 euro reprezentand dobanda legala).
De asemenea, pentru aproximativ 3.050 de clienti, care au sume de primit, in urma calculelor efectuate, dar care nu detin conturi active in moneda creditului sau in lei, la Raiffeisen Bank SA, in acest moment, si care au de primit aproximativ 7.200.000 euro (respectiv 6.260.000 euro, reprezentand sume provenind din calculele efectuate pentru implementarea ordinului si aproximativ 940.000 euro reprezentand dobanda legala), rambursarile inca nu au fost realizate.
Acestia sunt asteptati, la oricare dintre sediile Raiffeisen Bank pentru a indica, in scris, contul – deschis la oricare alta banca -, in care le pot fi restituite sumele, conform Ordinului, precum si dobanda legala.
Raiffeisen Bank va restitui consumatorilor, in total, in urma aplicarii Ordinul presedintelui ANPC, o suma totata de aproximativ 21,7 milioane de euro, care cuprinde si dobanda legala aferenta”.