SALVAREA BLUE AIR – Eximbank se implica
Peste 300 milioane lei pentru compania aeriana Blue Air. Statul roman prin Eximbank salveaza operatorul aerian creditandu-l pentru o perioada de 6 ani.
Mai exact, Conventia de garantare se va incheia intre statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice (MFP), in calitate de Garant al imprumutului, Blue Air Aviation, in calitate de Garantat, si Ministerul Transporturilor Infrastructurii si Comunicatiilor (MTIC) cu societatea Blue Air Aviation, in calitate de administrator al masurii de ajutor de stat acordata companiei.
Compensarea pierderilor
Imprumutul in valoare de 300.775.000 lei se va acorda companiei Blue Air de catre Eximbank Romania pe o perioada de 6 ani, pentru compensarea pierderilor economice suferite ca urmare a pandemiei Covid cauzate direct in perioada martie - iunie 2020 si pentru acoperirea partiala a nevoilor urgente de lichiditate ale companiei in perioada septembrie 2020 - februarie 2021, la o dobanda de ROBOR la 12 luni plus o marja de 4% pe an, o perioada de gratie de 12 luni, cu urmatoarele comisioane:
- comision de acordare de 0,75%;
- comision de 2% pentru rambursarea anticipata a imprumutului din alt credit / credite si comision de 0% pentru rambursarea anticipata a imprumutului din surse proprii;
- comision de analiza pentru modificarea conditiilor initiale de 0,2% cu o valoare de minimum 100 euro.
Cu toate ca societatea a luat in calcul o revenire graduala a nivelului zborurilor pe perioada urmatoare, exista un nivel semnificativ de incertitudine privind evolutia pandemiei si a nivelului de infectari, atat in Romania, cat si in principalele destinatii europene ale Blue Air Aviation; in situatia unei evolutii negative a pandemiei in aceasta regiune nivelul de activitate (zboruri) poate fi semnificativ afectat, conducand astfel la scaderea capacitatii de rambursare a datoriilor de catre societate; in acest context, s-a procedat la efectuarea unei simulari prin diminuarea cu 15% a incasarilor si cheltuielilor directe ale companiei, situatie in care rezulta o capacitate de rambursare semnificativ afectata, prin inregistrarea unor fluxuri de numerar negative pe toata perioada analizata. Cash flow-ul companiei este considerat unul optimist avand in vedere previziunile incasarilor viitoare, in conditiile in care pentru anul 2021 acestea sunt estimate la nivelul de 80% din realizarile anului 2019. Pentru comparatie, Organizatia Internatională de Transport Aerian (IATA) estimeaza ca veniturile pe kilometri parcursi de pasageri vor reveni la valorile din 2019 abia in anul 2022, iar pentru cursele internationale abia in 2024.
*Cititi aici Nota de Fundamentare a Hotararii
*Gasiti aici Anexa nr.1 care cuprinde Conventia de Garantare
*Gasiti aici Anexa nr. 2 care cuprinde Scrisoarea de Garantie