SALARIUL MINIM, INSUFICIENT PENTRU ACOPERIREA TRAIULUI ZILNIC – Avocatul Poporului, semnal de alarma: ”Se impune luarea de masuri urgente”. Unii angajati au fost obligati in pandemie sa semneze cereri de concediu fara plata (Document)
Semnal de alarma tras de institutia Avocatului Poporului: salariul minim nu acopera cosul minim, motiv pentru care trebuie luate masuri urgente. In raportul Avocatului Poporului privind respectarea dreptului la munca, lansat miercuri, 26 ianuarie 2022, se arata ca salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este de 2.550 lei pentru anul 2022, banii fiind insuficienti, avand in vedere ca valoarea cosului minim de consum pentru o persoana adulta singura este de 2.708 lei. Mai mult: AVP isi exprima ingrijorarea fata de cazurile in care o serie de angajatori si-au obligat angajatii sa semneze cereri de concediu fara plata.
“Salariul minim brut este de 2.550 lei, cuantum pe care il consideram insuficient, avand in vedere necesitatile vietii de zi cu zi. Stabilirea unui salariu mediu minim brut pe tara decent ar contribui la reducerea numarului persoanelor care traiesc in prag de saracie. Salariul minim net sa fie cel putin egal cu valoarea cosului minim pentru un trai decent”, a declarat Ecaterina Mirea, adjunct al Avocatului Poporului.
Potrivit Raportului, din informatiile analizate, reiese estimarea cosului minim de consum pentru un trai decent, astfel:
-pentru o persoana adulta singura: 2.708 lei pe luna;
-pentru o familie de doi adulti fara copii: 4.417 lei pe luna;
-pentru o familie de doi adulti si un copil: 5.993 lei pe luna;
-pentru o familie de doi adulti si doi copii pentru luna septembrie 2021: 7.234 lei pe luna.
Or, potrivit Avocatului Poporului, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata (2.550 lei pentru anul 2022) este mai mic decat cosul minim de consum pentru persoana adulta singura (2.708 lei).
“Prin urmare, fata de cele prezentate, apreciem ca se impune luarea de masuri urgente pentru stabilirea unui salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata decent, care sa asigure salariatilor o protectie corespunzatoare prin raportare la nevoile reale ale acestora si familiilor lor”, mentioneaza raportul.
Valoarea cosului minim pentru un trai decent
In raport se mai arata ca in dezbatere parlamentara se afla propunerea legislativa privind modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 217/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, referitor la valoarea cosului minim de consum pentru un trai decent in Romania. Prin aceasta propunere legislativa (respinsa in data de 22.11.2021 de catre Senat - L462/2021) se propune ca valoarea cosului minim de consum pentru un trai decent sa se stabileasca de catre Institutul National de Statistica si sa se aprobe prin ordin al Institutul National de Statistica, pana la data de 1 decembrie a fiecarui an, pentru a fi luat in calcul la fundamentarea Legii Bugetului de Stat si Legii Bugetului Asigurarilor Sociale de stat, in anul urmator.
De asemenea, se propune ca valoarea cosului minim de consum pentru un trai decent in Romania, pentru o persoana adulta, calculat de Institutul National de Statistica, sa devina salariul minim brut pe economie, garantat in plata. In prezent, propunerea legislativa se afla la Camera Deputatilor - camera decizionala (PLx. 584/2021) si a primit aviz favorabil de la Comisia pentru drepturile omului, culte si problemele minoritatilor nationale.
Angajati obligati sa semneze cereri de concediu fara plata
Institutia Avocatul Poporul a fost sesizata prin mai multe petitii cu privire la anumite dificultati intampinate de angajati. Se arata ca anumiti angajati au sesizat ca au fost obligati de angajatori sa semneze cereri de concediu fara plata, pe perioada instituirii starii de urgenta, ulterior fiind anuntati ca nu pot beneficia de somaj tehnic:
“Totodata, ca o particularitate referitoare la ajutorul de somaj, amintim cazul unui petent care a beneficiat de prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului 53/2020 prin care a fost prelungita acordarea indemnizatiei de somaj pana la incetarea starii de urgenta, respectiv 15 mai 2020. Intrucat plata indemnizatiei de somaj i-a expirat in timpul perioadei starii de urgenta, fiind prelungita pana la data de 15 mai 2020, acesta (si altii aflati in aceeasi situatie) nu a/au putut beneficia si de masurile de protectie sociala prevazute de Legea nr. 59/202013, respectiv acordarea indemnizatiei de somaj pana la data de 31 decembrie 2020, masuri care se aplicau doar somerilor care beneficiau de indemnizatia de somaj la data intrarii in vigoare a legii de aprobare a ordonantei de urgenta, respectiv data de 22 mai 2021. Consideram ca aceasta situatie a reprezentat un vid legislativ, intrucat persoanelor care nu mai beneficiau de acordarea indemnizatiei de somaj in perioada 16-21 mai 2020, nu li s-a mai acordat nicio masura de protectie sociala”.