ROMANII, NEMULTUMITI DE PIATA ASIGURARILOR – Tot mai multe reclamatii la ASF (Statistica)

135

sursa foto: LocalBizNetwork.com

Romanii raman nemultumiti de piata asigurarilor, ultimii trei ani aducand o crestere constanta a reclamatiilor catre Autoritatea de Supraveghere Financiara.

O spune chiar ASF, in statistica publicata joi, 1 aprilie 2021, unde arata ca in 2020 a crescut cu 58,14% fata de 2019 numarul total de petitii si informari de neconformitate pentru pietele supravegheate, numarul lor ajungand la 42.557. Majoritatea lor covarsitoare (de peste 95% si in 2020, si in 2019) se refera la piata asigurarilor si a reasigurarilor.

Situatia a stat chiar mai spectaculos in 2019, cand avansul a fost de 126,91% comparativ cu 2018. Totusi, intervalul 2017-2018 a adus o inmultire cu numai 26,41% a reclamatiilor. Singur anul 2017 face nota discordanta, el prezentand o scadere cu 44,55% comparativ cu 2016.

Romanii nu sunt prea ingrijorati de pensiile private. Piata de capital abia se vede

Au existat si altfel de petitii in 2020, insa procentajele lor au fost infime. Acestea au vizat piata pensiilor private (sub 2%) si piata instrumentelor si a investitiilor financiare (sub 0,5%), mentioneaza ASF in raport.

Ce i-a nemultumit pe reclamanti in materie de asigurari

Aspectul cel mai des reclamat in anul 2020 a fost nerespectarea prevederilor legislatiei in domeniu si a normelor ASF/conditiilor contractuale, aspect regasit in 24.953 cazuri (70,79%), urmat de neplata sau plata partiala a valorii de despagubire/rascumparare, aspect regasit in 9.859 cazuri (27,97%).

In anul 2020, cea mai mare pondere o detin petitiile si informarile de neconformitate analizate in mod unic inregistrate pe clasa asigurarilor generale, respectiv 35.090 petitii, reprezentand 99,55% din numarul total al acestora inregistrat la ASF pentru piata asigurarilor – reasigurarilor:

– ponderea importanta o detin petitiile si informarile de neconformitate inregistrate pentru clasa A10 – asigurari obligatorii de raspundere civila auto (RCA si Carte verde), respectiv 33.446 petitii si informari de neconformitate (94,88%), in crestere cu 74,59% fata de numarul petitiilor inregistrat pe aceasta clasa in anul 2019;

– pentru clasa A3 – asigurari facultative auto (CASCO) in anul 2020 s-au inregistrat 937 petitii, in crestere cu 95,62% fata de anul 2019;

– pentru asigurarile de incendii si alte daune la proprietati (clasele A8 si A9) s-au inregistrat 412 petitii, in crestere cu 7,29% fata de numarul petitiilor inregistrat pentru aceeasi clasa de asigurare in anul 2019;

– 295 petitii au fost inregistrate pentru alte clase de asigurari generale, se mai arata in raportul Autoritatii de Supraveghere Financiara.

Pentru clasa asigurarilor de viata au fost inregistrate 160 petitii (0,45%), in crestere cu 4,58% fata de numarul petitiilor inregistrat pe aceasta clasa in anul 2019.

In anul 2020 au fost solutionate favorabil 21.074 petitii si informari de neconformitate analizate in mod unic (59,78%). Dintre acestea, 78,27% au fost finalizate prin plata, solicitarile avand legitimitate si cadru legal de solutionare.

Au fost constatate ca neintemeiat formulate sau solutionate nefavorabil 14.176 petitii si informari de neconformitate analizate in mod unic (40,22%), reprezentand spete asupra carora ASF nu are capacitatea de interventie in aplicarea legislatiei actuale si/sau pentru care Autoritatea nu poate solicita asiguratorilor plata pretentiilor de despagubire formulate, mentioneaza reglementatorul pietei asigurarilor.

Principalele cauze care au condus la incadrarea in aceasta modalitate de finalizare sunt:

– clauze de excludere din asigurare, riscuri neacoperite prin contractele de asigurare;

– pretentii ale persoanelor prejudiciate care excedeaza cadrul legal/contractual;

– solicitarea de catre persoanele prejudiciate a platii unor repere neconstatate de catre inspectorii constatatori ai societatilor de asigurare in procesele-verbale de constatare a avariilor, reparatii efectuate in unitati neautorizate RAR, avarii preexistente, culpa comuna;

– concluziile investigatiilor proprii ale asiguratorilor si/sau ale expertizelor tehnice efectuate de experti tehnici autorizati, care nu au confirmat dinamica accidentelor declarata de parti. Potrivit competentelor legale, ASF nu se poate pronunta asupra acestor aspecte, clarificarea acestora fiind apanajul instantelor de judecata sau al Entitatii de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul financiar nonbancar (SAL-Fin);

– neacordarea de catre asiguratori a cuantumului despagubirii solicitate prin cererile de despagubire, prin neacceptarea tarifului ora-manopera practicat de unitatea reparatoare si inscris in documentele de reparatie, respectiv a tarifului de inchiriere practicat de entitatea autorizata si inscris in documentele justificative emise;

– alte aspecte, inclusiv lipsa calitatii in dosarele de dauna reclamate

Analiza modalitatii de solutionare a petitiilor si informarilor de neconformitate raportata la clasa de asigurare arata ca, pentru clasa A10 – asigurari obligatorii de raspundere civila auto (RCA si Carte verde), 20.184 (60,35% din totalul de 33.446) au fost solutionate favorabil, iar 13.262 petitii (39,65%) au fost solutionate nefavorabil sau constatate ca fiind neintemeiate.

De asemenea, au fost solutionate in favoarea petentilor 539 petitii aferente clasei A3 – asigurari facultative auto – CASCO (57,52% din totalul clasei), 167 petitii aferente claselor A8 si A9 – asigurari de incendii si alte daune la proprietati (40,53% din totalul clasei), respectiv 73 (45,63% din totalul clasei) pentru asigurarile de viata.

ASF constata ca ponderea petitiilor si a informarilor de neconformitate unice solutionate favorabil depaseste 60% pe segmentul asigurarilor auto (RCA si CASCO) si 40% pe segmentul asigurarilor facultative non-auto si de viata. Aceasta stare de fapt arata ca pe segmentul REST RICTIONAT asigurarilor auto s-au inregistrat cele mai multe aspecte neconforme, in principal in instrumentarea dosarelor de dauna din punct de vedere al respectarii prevederilor legale si/sau contractuale. Pentru remedierea aspectelor neconforme identificate, DRPP – Serviciul Petitii a intreprins masurile necesare potrivit prerogativelor conferite de Regulamentul de Organizare si Functionare al ASF.

* Cititi aici intregul raport al ASF

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *