Romanii au recuperat sute de mii de euro dupa ce au facut reclamatii. Cele mai multe sesizari au vizat transportul aerian, rutier, feroviar, naval si inchirierile auto
Centrul European al Consumatorilor din Romania (ECC Romania) – directie in cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor care instrumenteaza si solutioneaza pe cale amiabila reclamatii transfrontaliere – anunta ca a recuperat pentru consumatori circa 225.000 euro in primul semestru al anului 2024, in crestere cu 62 % fata de aceeasi perioada din 2023. Serviciile pe care Centrul le furnizeaza sunt gratuite pentru toti consumatorii, a declarat presedintele interimar al ANPC, Sebastian Hotca (foto).
In aceasta perioada, ECC Romania a instrumentat peste 3.200 de solicitari venite de la consumatori romani si circa 140 de solicitari de la cei din alte state membre UE.
Centrul anunta ca structura reclamatiilor primite a cuprins 5 domenii principale:
• 31% transporturi (transport aerian, rutier, feroviar, naval si inchirieri auto)
• 22% imbracaminte si incaltaminte
• 13% diverse produse si servicii (servicii financiare, obiecte de uz personal – ceasuri, bijuterii, produse pentru ingrijire, alte servicii)
• 13% mobilier, echipament pentru gospodarie si intretinere de rutina a gospodariei (electrocasnice, mobila)
• 7% recreatie si cultura (electronice, bunuri pentru sport, camping, animale de companie, concerte, muzee etc.).
Fata de primele 6 luni ale anului trecut, ponderea solicitarilor legate de serviciile de transport aerian (anulari sau intarzieri ale zborurilor) se mentine in topul clasamentului domeniilor care genereaza plangeri ale consumatorilor, inregistrand, insa, o scadere a numarului de solicitari.
In acelasi timp, o crestere usoara se observa la sesizarile primite in urma achizitiei online de imbracaminte, incaltaminte, mobila si echipamente de gospodarie. Spre deosebire de prima jumatate a anului trecut, s-a inregistrat o scadere simtitoare, de circa 20% a ponderii reclamatiilor din domeniul recreatie si cultura.
ECC Romania a dat si un exemplu de caz rezolvat:
"Anisoara a cumparat un bilet de avion, dus-intors, de la o companie aeriana austriaca. In ziua zborului de intoarcere, ajunsa in aeroport, Anisoara a constatat ca zborul ce urma sa plece la ora 17:35 si al carei pasagera era, a fost anulat. Cunoscandu-si drepturile in ceea ce priveste transportul aerian, Anisoara a incercat sa-si gaseasca un alt zbor de retur, insa nu a avut succes. Intr-un final, comerciantul i-a pus la dispozitie Anisoarei un zbor de retur pentru ora 20:15.
Astfel, Anisoara a ajuns la destinatie (Bucuresti), la ora 01:00. Nemultumita de aceasta situatie si, mai mult decat atat, considerand ca operatorul de transport aerian nu i-a oferit suficienta asistenta avand in vedere faptul ca era insarcinata la momentul acela, Anisoara s-a adresat Centrului European al Consumatorilor din Romania. In final, ECC Romania, cu sprijinul ECC Austria, a obtinut compensatia care, conform Regulamentelor Europene, este datorata consumatorilor in situatia in care zborul achizitionat este anulat (250 de Euro)".
Sursa foto: Facebook Sebastian Hotca