ROMANIA PIERDE 2,6 MILIARDE LEI DIN CAUZA PRODUSELOR CONTRAFACUTE – Raport: cele mai mari pierderi sunt in industriile farmaceutica, a produselor cosmetice si de ingrijire personala, a jocurilor si jucariilor si a vinurilor si spirtoaselor
Romania inregistreaza anual pierderi in valoare de 2,6 miliarde de lei din cauza comercializarii produselor contrafacute. Patru dintre sectoarele economiei autohtone sunt afectate in principal. Este vorba despre industria produselor farmaceutice (1,8 miliarde lei), industria produselor cosmetice si de ingrijire personala (600 milioane lei), in industria de jocuri si jucarii (100 milioane lei) si industria de vinuri si spirtoase (100 milioane lei), potrivit raportului publicat la 10 iunie 2020 de Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate intelectuala (EUIPO) privind prejudiciile economice si sociale din contrafacere care priveaza guvernele de venituri si pot finanta infractiuni grave, cum ar fi traficul de droguri si spalarea de bani.
Conform documentului analizat pentru Lumea Marcilor de catre Mihai Betelie (managerul agentiei de proprietate industriala Rompatent Design), la nivelul Uniunii Europene, EUIPO estimeaza pierderi de 68,4 miliarde lei in fiecare an din cauza contrafacerilor, in materia proprietatii industriale.
Pe de alta parte, potrivit lui Mihai Betelie, raportul nu surprinde peisajul general, ci, desi „analizeaza impactul asupra tuturor economiilor statelor membre UE asupra punerii in circulatie a produselor contrafacute”, documentul „se limiteaza doar la centralizarea unor estimari de prejudiciu dintr-un numar limitat de industrii”.
Mai exact, estimarile au in vedere cifre in baza criminalitatii reale, dovedite, si nu in baza criminalitatii economico-financiare negre, nedovedite. Astfel incat, la nivelul intregii UE, guvernele au pierderi totale in valoare de pana la 68,4 miliarde lei pe an, din cauza prezentei produselor contrafacute pe piata, prin reducerea cuantumului taxelor directe si indirecte si a contributiilor sociale, care nu sunt platite de producatorii ilegali, puncteaza managerul Rompatent Design.
Situatie mult mai grava la nivelul UE
Totodata, conform aceluiasi raport EUIPO, pe teritoriul Uniunii Europene, din cauza contrafacerilor, se inregistreaza pierderi uriase de peste 86,6 miliarde lei din vanzarile corespunzatoare acelorasi patru sectoare care prezinta probleme si in Romania:
- sectorul produselor cosmetice si al ingrijirii personale;
- sectorul vinului si al bauturilor spirtoase;
- sectorul farmaceutic;
- sectorul jocurilor si jucariilor.
Aceste lucruri sunt o consecinta a faptului ca produsele contrafacute nu sunt supuse acelorasi verificari stricte ca produsele originale. Astfel spus, acestea nu pot garanta ca pot fi consumate sau utilizate in siguranta de catre utilizatori, mentioneaza analiza facuta de Mihai Betelie pentru Lumea Marcilor.
Dintre cele patru sectoare analizate mai sus, se remarca o crestere fulminanta a pierderilor din cauza contrafacerilor in ceea ce priveste produsele cosmetice si de ingrijire personala. Numai in acest sector, pierderile au crescut cu peste 11,6 miliarde lei in 2020 fata de 2019, argumenteaza Betelie pe baza rapoartelor anuale publicate de EUIPO. „Aproximativ 14,1% din vanzarile din sectorul produselor cosmetice si de ingrijire personala (43,9 miliarde lei) reprezinta venituri pierdute in fiecare an in UE din cauza prezentei produselor contrafacute”, mai precizeaza Mihai Betelie, managerul Rompatent Design.
Prin ce difera Romania de UE
Daca la nivelul Uniunii Europene produsele cosmetice sunt cele mai afectate de contrafacere, in Romania sectorul fruntas in aceasta privinta este cel al produselor farmaceutice. Aici EUIPO mentioneaza o pierdere de 1,8 miliarde lei, pe locul secund regasindu-se industria produselor cosmetice si de ingrijire personala (cu o pierdere de 600 milioane de lei), urmata de industria de jocuri si jucarii (pierdere de 100 milioane de lei) si cea a vinurilor si spirtoaselor (100 milioane de lei).
„Analiza efectuata de EUIPO arata ca produsele contrafacute periculoase inregistrate au fost evaluate ca reprezentand un risc grav pentru consumatori. Cea mai mare parte a produselor in cauza erau destinate copiilor, fiind jucarii, articole pentru ingrijirea copilului sau articole de imbracaminte pentru copii”, mai spune Mihai Betelie.
Totusi, exista o solutie. In Romania, impactul economic al punerii in circulatie a produselor contrafacute poate fi redus semnificativ daca se va imbunatati legislativ comunicarea intre autoritatile vamale si organele judiciare si daca va exista o preocupare reala a structurilor abilitate sa stopeze contrafacerea, incheie managerul agentiei de proprietate industriala Rompatent Design, in analiza publicata de Lumea Marcilor.