REVOLUT LIMITEAZA BIG BROTHER – Peste un milion de romani au conturi care nu pot fi urmarite sau poprite de ANAF

665

Actiunea de supraveghere in masa a tuturor operatiunilor financiare ale romanilor, reglementata prin OUG nr. 111/2020 in vigoare luni, 11 ianuarie 2021, este limitata la entitatile financiare care sunt inregistrate in Romania si cad sub incidentia legislatiei autohtone. Astfel, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), care opereaza Registrul central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare, nu poate monitoriza direct si nici dispune popriri asupra conturilor Revolut sau Paypal. Sunt peste 1,25 milioane de utilizatori Revolut in Romania, care au efectuat tranzactii de circa 6 miliarde de euro, conform datelor companiei Fintech cu sediul in Lituania.

Incepand de luni, 11 ianuarie 2021, Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Uniunea Europeana vor avea acces la toate conturile romanilor. Luni a intrat in functiune Registrul Fiscal Electronic (RFE) pentru conturi bancare si conturi de plati identificate prin IBAN, la care vor avea acces direct atat Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB), cat si autoritatile competente nationale in indeplinirea obligatiilor care le revin.

Functionarea RFE este reglementata la solicitarea Comisiei Europene, prin OUG nr. 111/2020, care modifica Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

Toate institutiile financiare si o serie de categorii profesionale au, de anul acesta, obligatia de a raporta tranzactii „suspecte”, care implica clienti care „refuza sa-si actualizeze datele ori ofera explicatii care nu sunt plauzibile”, dar si tranzactii care depasesc echivalentul a 10.000 de euro sau orice tip de date si informatii financiare ale clientilor, la solicitarea ANAF.

Clientii Revolut opereaza sub „radarul” Fiscului din Romania

Insa exista o serie de conturi care scapa de „radarul” Fiscului, mai precis cele deschise la institutii financiare care nu intra sub incidenta legislatiei din Romania. Cu siguranta, ANAF va putea obtine informatii despre tranzactii suspecte, insa procedura este mult mai greoaie, lucru care limiteaza posibilitatea unor abuzuri din partea Fiscului. Aceasta pentru ca ar trebui sa justifice catre institutii financiare care cad sun incidenta legislatiei altor state necesitatea obtinerii de informatii despre clientii acestora.

Este cazul clientilor care au conturi Revolut. Compania Fintech si-a mutat in iulie, anul trecut, sediul din Marea Britanie in Lituania, incheind ulterior un parteneriat cu Libra Bank, astfel incat fiecare roman sa aiba propriul IBAN si sa poata incasa salariul pe cardurile Revolut. Astfel, toate conturile Revolut din afara Marii Britanii au fost transferate sub licenta pentru bani electronici din Uniunea Europeana, respectiv cea pe care o detine Revolut in Lituania.

Practic, Revolut se supune regulilor din Lituania. Asta nu inseamna ca nu colaboreaza si cu entitatile fiscale din Romania, ci doar ca este o relatie indirecta. Adica, pentru a avea acces la informatiile privind conturile Revolut, care nu este o banca, ci un fintech, ANAF ar trebui sa faca o cerere catre Revolut, la sediul central din Lituania. ANAF nu poate avea acces direct la informatiile privind conturile Revolut din Romania”, au declarat pentru „Adevarul” surse apropiate discutiilor.

Ce procedura ar trebui sa urmeze Fiscul pentru a obtine informatii financiare despre clientii Revolut

In situatia in care Libra primeste solicitare de la ANAF pentru poprire, noi o transmitem catre Revolut. Posesorii de IBAN nu sunt clienti Libra, sa decidem noi poprirea. Posesorii de IBAN ai Revolut sunt clientii Revolut”, declara in noiembrie 2020 (cand Revolut a anuntat parteneriatul cu Libra Bank) Emil Bituleanu, seful Libra Internet Bank pentru hotnews.ro.

In acest moment Romania este a treia cea mai mare piata pentru companie, dupa Marea Britanie si Franta, cu un numar de peste 1,25 milioane de clienti.

La randul sau, Irina Scarlat, Global Head of Growth la Revolut, a precizat ca „Revolut nu este o modalitate de a face evaziune” si ca ANAF poate ajunge la clientii institutiei financiare, cu respectarea unor reguli care tin inclusiv de legislatia in domeniu aplicabila pe teritoriul Lituaniei.

E un mit acela cum ca conturile Revolut nu pot fi restrictionate. La rubrica «termeni si conditii»- acele pagini multe pe care nimeni nu le citeste- scrie clar ca utilizatorii se obliga sa respecte legislatia fiscala a statului in care se inregistreaza. Iar conformitatea este o prioritate pentru noi”, a afirmat aceasta, conform HotNews.

Astfel, in contextul in care ANAF va dori sa execute silit un debitor care are venituri in conturile Revolut sau care chiar isi incaseaza salariul prin intermediul Revolut, autoritatea fiscala din Romania se poate lovi de cateva bariere legale sau administrative in executarea acestor sume de bani aflate in strainate. Fiscul din Romania poate cere executarea activelor unui debitor roman aflate in strainatate (inclusiv a unui cont bancar strain) doar daca anterior a incercat recuperarea creantelor pe teritoriul Romaniei, regula fiind ca recuperarea creantelor de catre autoritatile altui stat are caracter subisidiar. Sunt doar cateva situatii in care poate ANAF sa ceara recuperarea creantelor debitorilor romani cu ajutorul autoritatilor fiscale straine.

Clientii Revolut au deschise conturi la Revolut in care sunt depozitate de fapt monede electronice, insa nu credem ca aceste conturi pot fi poprite in sensul legii romane – care se refera la conturi bancare. Cu toate acestea, autoritatile fiscale (si in general orice creditor) ar putea considera ca aceste monede electronice reprezinta un tip de creanta pe care Revolut o datoreaza clientilor sai la cerere acestora. Astfel, ANAF va putea soma Revolut, in calitatea sa de tert debitor al debitorului roman, in vederea platii echivalentului in bani a acestor creante in anumite conturi indicate pentru recuperarea datoriilor catre stat. Conform informatiilor de pe site-ul Revolut, acesta declara ca va coopera cu autoritatile din statele unde isi desfasoara activitatea. In cazul in care ulterior somatiei Revolut nu va face plata ceruta, ANAF va avea posibilitatea, cel putin la nivel teoretic, de a popri contul bancar din Marea Britanie deschis pe numele Revolut – el fiind considerat un tert poprit si va putea recupera doar suma de bani datorata de catre Revolut clientului sau”, spun avocatii de la PeliFilip, intr0-un interviu acordat wall-street.ro anul trecut.

In concluzie, ANAF nu este complet lipsit de mijloace pentru a-si satisface creantele impotriva debitorilor romani care isi transfera veniturile in conturi Revolut, insa va intampina dificultati administrative considerabile si va avea nevoie de concursul autoritatilor din Marea Britanie, sustin specialistii citati de wall-street.ro

Licenta bancara a PayPal este emisa in Luxemburg: clientii sunt protejati de secretul bancar

Aceasta inseamna ca, pe langa alte legi europene, PayPal trebuie sa respecte legile bancare din Luxemburg, inclusiv secretul bancar, se arata pe siteul companiei.

PayPal publica pe site-ul oficial lista „tertilor” care pot primi informatii despre clientii companiei, dupa cum este necesar, pentru „a asigura ca clientii PayPal din UE, SEE si Elvetia carora li se aplica legile bancare din Luxemburg sunt informati despre alte companii („terti”) care pot primi datele lor daca solicita servicii PayPal”.

Legea 129/2019, in forma modificata prin OUG 111/2020, precizeaza institutiile financiare, dar si categoriile profesionale obligate sa faca raportari privind operatiunile clientilor.

Lista lor este cuprinsa la art. 5 alin. 1 din lege:

(1) Intra sub incidenta prezentei legi urmatoarele entitati raportoare:

a) institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine;

b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;

c) administratorii de fonduri de pensii private, in nume propriu si pentru fondurile de pensii private pe care le administreaza, cu exceptia caselor de pensii ocupationale profesionale;

d) furnizorii de servicii de jocuri de noroc;

e) auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, evaluatorii autorizati, consultantii fiscali, persoanele care acorda consultanta financiara, de afaceri sau contabila, alte persoane care se angajeaza sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectiva este afiliata, ajutor material, asistenta sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economica sau profesionala principala;

f) notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clientilor, operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile; crearea, functionarea sau administrarea de fiducii, societati, fundatii sau structuri similare;

g) furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, altii decat cei prevazuti la lit. e) si f);

g^1) furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare;

g^2) furnizorii de portofele digitale.

h) agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci cand actioneaza in calitate de intermediari in inchirierea de bunuri imobile, dar numai in ceea ce priveste tranzactiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;

i) alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri, numai in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.

j) persoanele care comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul de opere de arta, inclusiv atunci cand aceasta activitate este desfasurata de galerii de arta si case de licitatii, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;

k) persoanele care depoziteaza sau comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul cu opere de arta, atunci cand aceasta activitate este desfasurata in zone libere, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult”.

* Cititi aici forma Legii 129/2019, adusa la zi prin OUG 111/2020

* Cititi aici modificarile operate de OUG 111/2020 in Codul de procedura fiscala

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *