REGLEMENTARE PRIVIND PIETELE DIGITALE – Noul cadru stabileste un echilibru intre utilizatori si marile platforme: “Anumite practici ale platformelor digitale cu o putere foarte mare de piata vor fi interzise”
Noul cadru de reglementare privind pietele digitale (Digital Markets Act) reprezinta o oportunitate pentru sectorul IT din Romania si nu numai, avand in vedere ca dezvoltatorii de aplicatii, afacerile care folosesc platforme de tip marketplace, respectiv orice alti utilizatori de afaceri sau consumatori vor putea beneficia de pe urma acestora.
Astfel, potrivit Consiliului Concurentei, noile reglementari stabilesc faptul ca anumite practici ale platformelor digitale cu o putere foarte mare de piata, cum sunt marile servicii de intermediere online, motoarele de cautare, magazinele de aplicatii, serviciile de retele de socializare etc, vor fi considerate ilegale in orice circumstante si interzise ca atare. Spre exemplu, vor fi interzise practici precum cele de a bloca utilizatorii sa dezinstaleze aplicatii preinstalate, de a clasa propriile produse mai sus in ierarhie prin comparatie cu cele ale competitorilor, de a urmari utilizatorii finali in afara serviciului de baza al platformei in scopul publicitatii directionate, fara a avea consimtamant sau de a obliga dezvoltatorii de aplicatii sa foloseasca anumite servicii, cum ar fi sisteme de plata sau de identificare, pentru a fi listati in magazinele de aplicatii.
Contracte incheiate in afara platformei
De asemenea, marile platforme vor trebui sa permita utilizatorilor de afaceri sa acceseze datele pe care le genereaza in utilizarea platformei, sa permita utilizatorilor de afaceri sa-si promoveze ofertele si sa incheie contracte cu clientii lor in afara platformei, sa ofere companiilor care fac publicitate pe platforma instrumentele si informatiile necesare pentru a-si efectua propria verificare independenta a reclamelor lor si sa asigure conditii generale de acces echitabile, rezonabile si nediscriminatorii pentru utilizatorii comerciali.
"Scopul final este ca raporturile de putere dintre utilizatori si marile platforme sa fie duse intro zona cat mai echilibrata, pentru a evita situatii in care discriminarea, exploatarea sau excluderea din piata apar in mod sistematic. Vom lucra cu oficialii Comisiei Europene pentru a ne asigura ca noul cadru de reglementare este respectat. De asemenea, vom continua sa aplicam regulile clasice de concurenta cand vom considera ca acest lucru este oportun”, a declarat presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu (foto).
Protejarea companiilor
In Romania, Consiliul Concurentei este institutia care monitorizeaza activitatea platformelor online si poate aplica sanctiuni in cazul in care acestea nu au un comportament corect si transparent fata de companiile care le utilizeaza serviciile, punand, astfel, in aplicare Regulamentul european in domeniu, numit si Platform to Business – P2B.
Regulamentul are ca scop crearea unui mediu online competitiv, echitabil si transparent prin impunerea unui set de obligatii specifice, lasand implementarea efectiva a acestuia in sarcina statelor membre. La nivel national, avand in vedere ca din ce in ce mai multe afaceri migreaza catre mediul online, se urmareste protejarea companiilor care utilizeaza servicii de intermediere online, dar si de servicii de motoare de cautare online in relatia lor cu orice furnizor de astfel de servicii.