REFUZ PENTRU MARIREA BURSELOR – Consiliul Economic si Social respinge majorarea burselor elevilor la 825 de lei. Iata motivele (Document)
Consiliul Economic si Social (CES) condus de Bogdan Simion (foto) a avizat nefavorabil initiativa legislativa a Aliantei pentru Unirea Romanilor (AUR) pentru modificarea art.108 alin.(1) din Legea invatamantului preuniversitar 198/2023 si pentru instituirea unei masuri tranzitorii care stabileste ca bursele sociale vor fi o patrime din salariul minim pe economie, adica 825 lei.
CES sustine ca majorarea burselor nu este de natura sa reduca abandonul scolar, desi initiatorii afirma acest lucru, aratand ca in anul scolar 2023-2024, cuantumul lunar al bursei sociale a fost majorat de la 200 de lei la 300 de lei: “Ministerul Educatiei vine in sprijinul elevilor din familii defavorizate printr-o serie de masuri de preventie, interventie si compensare. De asemenea, exista o serie de programe de tip 'Masa calda".
Consiliul precizeaza in aviz ca bursa sociala reprezinta doar o componenta a sprijinului pe care il acorda Ministerul Educatiei pentru sprijinirea elevilor din medii defavorizate, iar solutia pentru a obtine rezultate bune in vederea reducerii abandonului scolar consta in implementarea unor masuri integrate care sa sustina elevii in scoala, in colaborare cu masurile implementate de autoritatile publice locale pentru sprijinirea familiilor vulnerabile.
Iata pasaje din avizul CES, pe care il atasam integral la finalul articolului:
“Propunerea de modificare a art. 108 alin, (1) din Legea invatamantului Preuniversitar 198/2023, prin introducerea exceptarii bursei sociale de la mecanismul standard de aprobare a cuantumului acesteia si introducerea raportarii cuantumului bursei sociale la 1/4 din salariul minim pe economie, nu este de natura sa reduca abandonul scolar.
Astfel:
- in anul scolar 2023-2024, cuantumul lunar al bursei sociale a fost majorat de la 200 de lei la 300 de lei;
-in anul 2022 a fost implementat mecanismul de identificare, sprijinire si monitorizare la nivel individual al elevilor aflati in risc de abandon scolar, cunoscut ca Mecanismul de Avertizare Timpurie in Educatie (MATE), instrument invocat si in expunerea de motive a propunerii legislative;
-Ministerul Educatiei vine in sprijinul elevilor din familii defavorizate printr-o serie de masuri de preventie, interventie si compensare in cadrul Programului National pentru Reducerea Abandonului Scolar, derulat de Ministerul Educatiei si finantat prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), Programul National pentru Reducerea Abandonului Scolar (PNRAS), alocand resurse financiare pentru sprijinirea elevilor in vederea reducerii absenteismului, realizand activitati remediale in vederea imbunatatirii rezultatelor la evaluari si cresterea numarului de elevi participanti la examenele nationale, dar si de crestere a procentului de elevi care finalizeaza invatamantul obligatoriu. De asemenea, exista o serie de programe de tip 'Masa calda' in 450 de unitati de invatamant, 'Masa sanatoasa' in 1000 de unitati de invatamant, pachete de rechizite scolare pentru invatamantul primar si gimnazial, conform Raportului de activitate aferent perioadei octombrie 2022 - decembrie 2023 publicat de Ministerul Educatiei;
- bursa sociala reprezinta doar o componenta a sprijinului pe care il acorda Ministerul Educatiei pentru sprijinirea elevilor din medii defavorizate”.
Bani putini
Autorii proiectului de lege mentioneaza ca in prezent Legea 98/2023 prevede ca elevii de la cursurile cu frecventa de zi din invatamantul preuniversitar de stat obligatoriu beneficiaza de burse al caror cuantum minim este aprobat prin ordin al ministrului educatiei, la propunerea Consiliului National pentru Finantarea invatamantului Preuniversitar. Realitatea a dovedit ca sumele reprezentand bursele sociale acordate elevilor care intrunesc conditiile legale sunt intr-un cuantum foarte mic si nu contribuie la solutionarea problemelor care au fost avute in vedere ia momentul reglementarii acestui tip de bursa, arata initiatorii:
“Avand in vedere specificul acesteia, majorarea bursei sociale la o patrime din salariul minim pe economie este o masura esentiala in vederea asigurarii accesului egal la educatie, elevii fiind astfel mai stimulati sa invete si incurajati sa isi continue studiile. Aceasta masura va reduce presiunea financiara asupra familiilor defavorizate, deoarece majorarea bursei sociale va contribui semnificativ la cresterea standardului de viata al acestora. Mai mult decat atat, acesti bani suplimentari vor acoperi nevoile de baza ale elevilor, precum alimentatia, transportul si materialele scolare, iar familiile cu venituri reduse vor avea mai multe resurse pentru a le asigura o viata mai buna copiilor acestora. Totodata, cresterea bursei sociale va reduce absenteismul si abandonul scolar.
Un exemplu elocvent este statistica din anul 2020 privind rata abandonului scolar in Romania, care a fost de 15,6%. Acest procent reprezinta o problema majora si este semnificativ mai mare decat obiectivul Uniunii Europene pana in anul 2030.
De asemenea, reducerea ratei abandonului timpuriu a scolii este esentiala pentru dezvoltarea societatii si cresterii economice pe termen lung, intrucat tinerii bine pregatiti si educati au mai multe sanse sa contribuie la inovatie, productivitate si dezvoltare economica.
Prin oferirea unui sprijin financiar crescut, majorarea bursei sociale poate consolida eficacitatea Mecanismului de Avertizare Timpurie in Educatie (MATE), deoarece aceasta masura reprezinta un instrument esential pentru identificarea si interventia timpurie in cazurile de abandon scolar”.
*Cititi aici avizul Consiliului Economic si Social
Sursa foto: Facebook CES