REDUCERILE DE VARA: AVERTISMENTUL SEFULUI ANPC – Iata ce trebuie sa stiti cand mergeti la cumparaturi. Paul Anghel: „Mare atentie la capcanele falselor promotii”

245

sursa foto: servuscluj.ro

Consumatorii trebuie sa se informeze cat mai complet asupra produselor pe care intentioneaza sa le achizitioneze, sa fie extrem de vigilenti si sa acorde maxima atentie tuturor detaliilor, in special in perioada marilor reduceri de preturi, este sfatul directorului general al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel.

Acesta ii sfatuieste pe romani intr-o postare pe facebook sa fie atenti la capcanele falselor promotii. Potrivit sefului ANPC, orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse identice. Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.

Verificati pachetele promotionale

In momentul cumpararii, consumatorii trebuie sa verifice daca oferta mai este valabila si daca reducerea de preturi anuntata este identica cu cea reala (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casa, daca pretul afisat este cel facturat).
La achizitionarea pachetelor promotionale de tipul „3 la pret de 2”, trebuie sa verifice pretul individual al produselor, care trebuie sa existe in mod obligatoriu la vanzare, pentru a-l putea compara cu pretul pachetului promotional, mai spune Anghel.

Iata anuntul sefului ANPC:

Au inceput reducerile de vara, iar acum este momentul sa cumparam produse la preturi mai mici.
Dar mare atentie la capcanele falselor promotii !
Reducerile mari de pret, uneori chiar de pana la 70% sau 90% intr-o anumita perioada, sunt binevenite pentru consumatori.
Dar, pentru a beneficia de aceste reduceri, fara sa le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie sa se informeze cat mai complet asupra produselor pe care intentioneaza sa le achizitioneze, sa fie extrem de vigilenti si sa acorde maxima atentie tuturor detaliilor, in special in perioada marilor reduceri de preturi.
Vanzarile cu pret redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vanzari promotionale) trebuie sa respecte o serie de reguli de fixare si publicitate a preturilor.
Astfel, orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse identice.
Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.
Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
• fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
• fie prin mentiunile „pret nou”, „pret vechi” langa sumele corespunzatoare;
• fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.
Pentru siguranta cumparaturilor din perioada reducerilor cititi cu atentie caracteristicile produsului si verificati daca acesta corespunde cu adevarat dorintelor si nevoilor dumneavoastra.

Cumparaturile din perioada reducerilor pot fi facute in siguranta daca:

  • Intocmiti o lista cu produsele pe care doriti sa le achizitionati si cu preturile actuale ale acestora. Acest lucru va va ajuta sa evitati falsele reduceri de preturi, de exemplu atunci cand comerciantii maresc pretul si aplica procentul de reducere la pretul astfel majorat;
  • Cititi cu atentie caracteristicile produsului;
  • Verificati daca produsul corespunde cu adevarat dorintelor si nevoilor dvs.;
  • Verificati stocul existent (pentru comertul on-line);
  • Verificati pretul afisat pe site si daca acesta este integral (contine sau nu TVA), daca pretul include si costul de livrare etc.
  • In cazul in care comandati online, verificati, inainte de a trimite comanda, daca pretul fiecarui produs din cosul de cumparaturi este acelasi cu pretul redus indicat atunci cand ati ales produsul.

Cum trebuie afisat pretul?

Indiferent ca este vorba de un magazin online sau de unul clasic, pretul trebuie intotdeauna afisat clar, lizibil, in lei si cu toate taxele incluse (TVA si alte taxe suplimentare, daca este cazul).

Care sunt regulile privind reducerea de pret?

Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice: fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat, fie prin mentiunile „pret nou”, „pret vechi” langa sumele corespunzatoare, fie prin mentionarea procentului de reducere a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat, indiferent de tipul de vanzare cu pret redus (soldare, lichidare, promotionale);
Orice vanzare cu pret redus, indiferent de tip (de soldare, de lichidare, promotionala etc.), trebuie sa fie insotita sau precedata de publicitate si anuntata sub denumirea ei (‘soldare/soldari/solduri’, ‘lichidare;, ‘promotii;, etc), insotita de data de debut si de durata acesteia.
De asemenea, in cazul in care oferta este deja in derulare, trebuie sa fie informati cu privire la valabilitatea reducerii sau ca oferta este valabila numai ‘in limita stocului disponibil’.
In momentul cumpararii, consumatorii trebuie sa verifice daca oferta mai este valabila si daca reducerea de preturi anuntata este identica cu cea reala (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casa, daca pretul afisat este cel facturat).
La achizitionarea pachetelor promotionale de tipul ‘3 la pret de 2’, trebuie sa verifice pretul individual al produselor, care trebuie sa existe in mod obligatoriu la vanzare, pentru a-l putea compara cu pretul pachetului promotional.
Sfatuiesc consumatorii sa solicite informatii suplimentare atunci cand au nelamuriri privind orice campanie publicitara facuta prin orice mijloace (in cadrul magazinului, prin afise sau pliante, prin anunturi pe site etc).

Pentru cumparaturile online, este important sa:

Verificati stocul existent;
• Verificati pretul afisat pe site si daca acesta este integral (contine sau nu TVA);
• Verificati daca pretul include si costul de livrare.
De asemenea este recomandata verificarea preturilor prin consultarea site-urilor care afiseaza preturi comparative pentru acelasi produs.
Comerciantul este obligat sa informeze corect si complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informatii:
• Datele de identificare (denumirea, adresa postala si electronica, numarul de telefon, numarul de inregistrare in registrul societatilor comerciale si cel de inregistrare fiscala etc);
• Caracteristicile esentiale ale produsului;
• Pretul cu toate taxele incluse;
• Cheltuielile de livrare, daca este cazul;
• Modalitatile de plata si de livrare;
• Perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului;
• Durata minima a contractului, in cazul contractelor care prevad furnizarea curenta sau periodica a unui produs;
• Existenta si modul de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului.
Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informatii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vanzare sau a conditiilor de livrare. Modul in care raspunde la aceste intrebari le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozitatii vanzatorului.
Consumatorul trebuie sa stie ca, din momentul in care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunta contractual si 14 zile pentru a-l returna, daca nu este multumit de el, fara sa invoce vreun motiv.
In cazul returnarii produsului, consumatorul isi poate primi suma de la comerciant in termen de 14 zile de la primirea produsului.
Profesionistul ramburseaza toate sumele pe care le-a primit drept plata din partea consumatorului, inclusiv, dupa caz, costurile livrarii, fara intarziere nejustificata si, in orice caz, nu mai tarziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.
Rambursarea se face folosind aceleasi modalitati de plata ca si cele folosite de consumator pentru tranzactia initiala, cu exceptia cazului in care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plata si cu conditia de a nu cadea in sarcina consumatorului plata de comisioane in urma rambursarii.
Consumatorul trebuie sa citeasca termenii si conditiile de functionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (in care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeste cu inca 12 luni in cazul in care comerciantul nu a mentionat in format expres despre existenta dreptului de returnare a produselor.
In cazul in care consumatorii considera ca drepturile le-au fost incalcate le recomand sa ne sesizeze orice abatere si ii asigur ca ANPC – Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor le va acorda tot sprijin
ul”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

liternet