REDUCEREA TVA LA CARBURANTI – Legea a fost scrisa. Cat trebuie sa fie pretul la pompa ca sa fie micsorata cota. Senatul decide (Document)
Propunerea legislativa pentru completarea Legii 227/2015 privind Codul Fiscal care prevede reducerea TVA la carburanti a fost depusa in Senat. Daca proiectul va fi adoptat, pentru toate tipurile de carburanti auto comercializati in Romania, in situatia in care pretul final la pompa se mentine sub valoarea de 6,5 lei pe litru, se va aplica o cota de TVA redusa, in valoare de 1%.
In expunerea de motive se invoca cresterea rapida la nivel european si national a preturilor la combustibili, motiv pentru care se impune o masura rapida, pana la finalizarea crizei, care sa limiteze efectele acestor cresteri si care sa duca la reducerea preturilor finale la pompa pentru consumatorii persoane fizice si persoane juridice.
Se arata ca in ultimele 12 luni, pretul la benzina a crescut in Romania de la valoarea medie de 5,67 lei in 17 iunie 2021, pana la valoarea medie de 8,63 lei in 13 Iunie 2022. Vorbim practic despre o crestere cu aproximativ 52,21%. Iar cresterea pretului la motorina a urmat un grafic aproximativ asemanator. Potrivit initiatorilor, acest lucru, cumulat cu alte crize suprapuse precum cresterea generala a preturilor precum si tarifelor la energie, duc la o inflatie galopanta, reducerea puterii reale de cumparare si inrautatirea vietii romanilor. Iar din aceste considerate se impun masuri imediate care sa produca efecte imediate.
Impact pozitiv
"Impactul asupra economiei Romaniei si asupra incasarilor la bugetul de stat se estimeaza ca va fi pozitiv, in conditiile in care sectorul transporturilor din Romania atingea in 2019 un numar de 151.200 de angajati si o cifra de afaceri cumulata de 50,2 miliarde de lei, aproximativ 10 miliarde de euro, din care 5 miliarde reprezentau aportul adus de acest sector important la exporturile Romaniei. Mentinerea unei valori scazute (reduse la zero) a TVA-ului va face din companiile romanesti din sectorul transportului auto de marfuri un competitor redutabil la nivel european, fapt care va genera o infuzie de capital in Romania si o reducere a deficitului de balanta comerciala, avand in vedere ca ponderea costului cu combustibilul in valoarea finala a costului de transport al marfurilor este una semnificativa.
Masura, aplicata pe o perioada determinata
Sectorul transporturilor contribuie major la economia europeana, reprezentand peste 9 % din valoarea adaugata bruta din UE (contributia la economie). In 2016, numai serviciile de transport reprezentau o valoare adaugata bruta de aproximativ 664 de miliarde euro, cu locuri de munca pentru circa 11 milioane de persoane, in conditiile in care Romania poate deveni lider european datorita costurilor reduse generate de valoarea redusa a TVA-ului chiar si o simpla dublare a exporturilor pentru acest serviciu ar genera un impact economic semnificativ. Masura propusa ar urma sa se aplice pentru o perioada de timp determinata astfel incat nivelul preturilor la nivel european sa scada in limite rezonabile”, se arata in nota de fundamentare.
Motiv pentru care se propune ca pentru toate tipurile de carburanti auto comercializati in Romania, in situatia in care pretul final la pompa se mentine sub valoarea de 6,5 lei pe litru, sa se aplice o cota de TVA redusa, in valoare de 1%.