REDUCEREA RISIPEI ALIMENTARE – Asociatia pentru Protectia Consumatorilor InfoCons a finalizat campania „Respect mancarii”, finanta din fonduri europene si derulata impreuna cu organizatii din alte 6 tari

133

Romanii incep sa constientizeze tot mai mult pericolele risipei alimentare si importanta unui comportament responsabil pentru combaterea acestui fenomen.

Este concluzia la care a ajuns Asociatia pentru Protectia Consumatorilor InfoCons in urma campaniei „Respect mancarii” – un proiect finantat din fonduri europene si derulat in colaborare cu organizatii din sase tari: Lituania, Bulgaria, Letonia, Estonia, Croatia si Bangladesh.

ONG-ul a anuntat miercuri, 31 martie 2021, finalizarea campaniei lansate in 2018 si gandite sa le explice oamenilor ca reducerea risipei alimentare va ameliora, la randul ei, problemele de mediu si va micsora costurile gospodariilor.

Iata intregul comunicat al InfoCons:

Romanii au declarat ‘Respect mancarii’. InfoCons incheie un nou proiect de succes pentru reducerea risipei alimentare

InfoCons, Asociatia pentru Protectia Consumatorilor, anunta finalizarea campaniei ‘Respect mancarii!’, avand ca obiectiv principal reducerea risipei alimentare, prin cresterea gradului de educare si informare a consumatorilor cu privire la interconexiunile determinate de risipa alimentara.

Proiectul ‘Respect mancarii’, lansat in 2018, a fost derulat impreuna cu alte 6 organizatii din Lituania, Bulgaria, Letonia, Estonia, Croatia si Bangladesh, in cadrul proiectului co-finantat de Uniunea Europeana ‘Global learning approach on food waste in non-formal education’ (‘Abordarea globala privind risipa alimentara prin educatie non-formala’).

Proiectul a inclus o serie de activitati fizice si online, interactive si de instruire bazata pe simulare, pentru promovarea abilitatilor de modificare a consumului de alimente si de reducere a risipei alimentare, avand un impact direct pentru reducerea problemelor de mediu si reducerea costurilor din gospodarii.

Astfel, InfoCons a realizat, organizat si distribuit la nivel national diferite actiuni, precum:

Laboratoare de gatit, fizice si virtuale;

Dezbateri pe tema risipei alimentare;

Intalniri cu diferite grupuri-tinta, interesate de reducerea risipei alimentare;

Povesti/clipuri in format digital pe tema risipei alimentare;

Actiuni de constientizare, multiplicate in diferite spatii publice;

Actiune bazata pe simulare ‘Povestea ketchup-ului’;

Joc interactiv ‘Eroul de zi cu zi’;

Animatii video ‘Povesti din bucatarie’;

Materiale video ‘Sfaturi utile’;

Handbook gratuit ‘RESPECT MANCARII. O carticica utila, despre risipa alimentara si cum o poti evita’;

Notebook gratuit ‘Caietul unui consumator atent’;

Competitii;

Teste;

Activitati interactive;

Participarea la targuri;

Traininguri la locul de munca;

Transmiterea de comunicate de presa;

Intalniri cu reprezentantii mass-media;

Realizarea de materiale promotionale.

Anul trecut, pe 29 septembrie, de Ziua Internationala de constientizare asupra risipei si pierderilor de alimente, InfoCons a lansat si numarul scurt de telefon 021.9615, numar cu tarif normal in reteaua Telekom, apelabil din toate retelele, pentru informarea consumatorilor, dar si pentru inregistrarea sesizarilor in domeniul risipei si pierderilor alimentare.

Activitatile desfasurate de InfoCons in cadrul campaniei ‘Respect mancarii’ s-au bucurat de un real succes in randul grupurilor-tinta. Spre exemplu, la laboratoarele de alimente ‘Preparati-va mancarea pentru a intelege abordarea globala’ au fost in total 3.370 participanti la 16 astfel de evenimente. Evenimentele mobile in spatii publice au avut impact in randul a 425.000 de persoane, dintre care 214.122 persoane s-au implicat activ, si peste 43.000 de persoane au fost impactate de participarile la targuri si festivaluri. Totodata, 480 de persoane au participat la cele 20 de traininguri la locul de munca, 228 de persoane au participat la 9 instruiri pentru abilitati de multiplicare, 363 de persoane au participat la 14 instruiri bazate pe simulare, iar 364 de persoane au participat la 7 competitii organizate in comunitati. Au fost organizate 5 dezbateri la nivel national si european cu tinerii lideri la care au fost inregistrati 131 de participanti, in timp ce 54 de persoane au raspuns: ‘prezent’ la cele 3 intalniri de lucru cu actorii-cheie din domeniu, iar alte 84 au fost prezente la cele 4 intalniri de lcuru in vederea crearii de povesti digitale.

Sorin Mierlea, presedintele InfoCons, a declarat:

‘Ne bucuram de interesul crescut pe tema risipei alimentare si speram ca actiunile noastre vor contribui la reducerea acestui fenomen. De altfel, organizatia noastra nu este la prima campanie pentru constientizarea si educarea consumatorilor privind importanta reducerii risipei alimentare. InfoCons lupta continuu, de 10 ani, pentru promovarea reducerii risipei alimentare, atat prin constientizarea si educarea cetatenilor in calitate de consumatori, dar si a agentilor economici, pentru ca intreg lantul de la productie pana pe masa consumatorului sa poata fi monitorizat printr-o trasabilitate care, pe langa calitatea produselor, sa aduca si o reducere semnificativa a risipei agroalimentare’.

Risipa si pierderile alimentare au nu doar un impact negativ asupra mediului, dar contribuie si la pierderea semnificativa a calitatii vietii. Pierderea si risipa alimentara se traduc, de fapt, in costuri directe pentru consumatori, de multe ori costuri foarte mari si nejustificate. Problematica risipei si a pierderilor alimentare reprezinta o veriga importanta a mecanismului global de identificare a unor solutii de crestere a calitati vietii atat a cetatenilor, a mediului, faunei si, pana la urma, de a avea o planeta mai sigura pentru fiecare dintre noi.

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociatia pentru Protectia Consumatorilor, unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor. InfoConseste membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *