PROTEJATI-VA MARCILE – Mihai Betelie, Rompatent Design: „Antreprenorii romani nu acorda cu adevarat importanta proprietatii industriale”
Antreprenorii romani trebuie sa invete ca nu este suficient sa-si inregistreze marcile la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) ca sa le protejeze, atrage atentia Mihai Betelie (foto), fondatorul si directorul general al companiei Rompatent Design.
Intr-un interviu acordat Ziarului Financiar, omul de afaceri avertizeaza ca exista mai multe feluri prin care o marca poate fi pusa in pericol, chiar daca ea a fost inregistrata la OSIM. Astfel de situatii pot fi evitate daca antreprenorii apeleaza la serviciile consultantilor de specialitate, unul dintre ele fiind monitorizarea continua a marcii, adauga Betelie.
Iata principalele declaratii oferite de Mihai Betelie pentru ZF.ro:
„Realitatea este ca antreprenorii nu acorda cu adevarat importanta proprietatii industriale, chiar daca la un moment dat aleg sa isi protejeze marcile, prin inregistrarea lor.
Si am sa va explic de ce spun acest lucru. Sunt extrem de multe companii care deleaga angajatilor sarcina inregistrarii marcii, iar acesti angajati nu au expertiza in domeniu, chiar daca unii dintre ei au studii juridice.
Rezultatul este multumitor pentru antreprenor, care stie ca si-a protejat marca, dar deseori marca este inregistrata gresit in raport cu exigentele prevederilor legale si nu are acoperire pentru bunurile sau serviciile oferite clientilor.
Am sa va dau un exemplu: sunt extrem de multe companii care fac comert si care au marca inregistrata pentru clasa NISA 35, dar au mentionata in actul de proprietate de marca doar titlul clasei, publicitate; managementul, organizarea si administrarea afacerilor, lucrari de birou.
Aceste marci nu au protectie pentru acte de comert, pentru ca exista o prevedere in legea marcilor din 2020 care arata ca marcile raman fara protectie pentru acele servicii/bunuri care nu sunt mentionate expres si care nu au legatura in sens literal cu cele din titlul clasei.
Apoi, antreprenorii cred ca daca au marca inregistrata tot procesul de protectie este finalizat. Si atunci cand li se explica ca se pot inregistra marci asemanatoare sau chiar identice cu ale lor, pentru ca legea prevede aceasta posibilitate, sunt extrem de nemultumiti si dau vina pe OSIM ca nu le protejeaza marcile.
Rompatent a sesizat ca exista un vid de informatii pe aceasta tema si, tocmai de aceea, explicam in mod constant companiilor ca trebuie sa isi monitorizeze marcile, dar si felul in care pot face acest lucru. (...)
Recomand antreprenorilor sa isi protejeze denumirea produselor sau serviciilor pe care le lanseaza pe piata inca de la inceput.
Insa trebuie sa fie atenti si sa se asigure ca acea denumire aleasa de ei se poate inregistra ca marca. Am intalnit situatii cand denumirea bunurilor sau serviciilor nu a putut fi inregistrata ca marca pentru ca nu indeplinea anumie exigente prevazute de lege si dupa ce antreprenorii investisera sume considerabile in promovare, au fost nevoiti sa o ia de la capat si sa aleaga alta denumire.
De asemenea, au fost cazuri in care antreprenorii au lansat bunuri sau servicii pe piata sub denumiri identice sau asemanatoare cu marci deja inregistrate, iar titularii acelor marci s-au opus inregistrarii noii marci, care in final a fost refuzata la inregistrare.
Toate aceste situatii se pot evita daca antreprenorii apeleaza la consultanti specializati in proprietate industriala, a caror competenta profesionala in acest domeniu specific ii poate feri de astfel de neplaceri. (...)
Cea mai mare rezistenta din partea antreprenorilor si a managerilor o constatam atunci cand le explicam ca drepturile de proprietate industriala, mai ales cele conferite de marca, dar nu numai, trebuie protejate in mod constant, dupa obtinere.
Si le spunem ca singura modalitate de protectie a marcilor din portofoliul unei companii este MONITORIZAREA.
Concret, ce inseamna monitorizarea? Ea presupune consultarea si analiza buletinelor de proprietate industriala OSIM si EUIPO, in care se publica cereri noi de marca, si observarea acelor cereri care sunt identice sau asemanatoare cu marcile din portofoliul unei companii pentru aceleasi bunuri si servicii, si declansarea procedurii de opozitie.
In aceste cazuri, trebuie sa actioneze folosind calea de atac a opozitiei si sa opreasca marca noua la inregistrare. Altfel, marca noua se inregistreaza si coexista pe piata cu cea anterioara.
Inregistrarea unei marci la OSIM ofera doar dreptul de proprietate, dar nu sunt excluse situatiile in care OSIM poate inregistra marci asemanatoare, chiar si identice, pentru ca acestea sunt prevederile legale in Romania si statele membre UE. (...)
Principala vulnerabilitate pe care o au cei care nu isi protejeaza marcile consta in lipsa exclusivitatii in folosirea acelei denumiri. Prin inregistrarea marcii se obtine un drept de proprietate industriala, care ii permite titularului de marca sa interzica oricarui concurent sa foloseasca o denumire asemanatoare sau identica pentru aceleasi produse sau servicii.
Apoi, prin inregistrarea marcii se inlatura riscul furtului de identitate.
Am intalnit in activitatea noastra practica situatii cand un concurent al companiei care utiliza o denumire neinregistrata ca marca, a intuit perspectiva de crestere a acelui brand si a inregistrat-o ca marca, profitand de lipsa de diligenta a companiei care a creat denumirea, dar nu a protejat-o si a inceput astfel utilizarea ei, creand confuzie in piata”.