Grid star
eveniment

Proiectul privind taxa de poluare a fost retras de Ministerul Dezvoltarii. Aflati ce s-a intamplat

Ministerul Dezvoltarii condus de Adrian Vestea (foto), a decis retragerea din procedura de transparenta a proiectului de Hotarare a Guvernului prin care se introducea taxa pe poluare. Decizia vine dupa ce PSD a anuntat ca nu s-a respectat solicitarea premierului Marcel Ciolacu ca un proiect prin care se introduc noi taxe sa parcurga in prealabil o etapa de consultare publica si sa fie validat politic in interiorul Coalitiei de Guvernare.

Concret, proiectul stipula ca anumite categorii de masini care polueaza vor trebui sa platesca o taxa pentru a intra in unele zone. Ministerul Dezvoltarii precizeaza ca  prin acest proiect se acorda o maxima flexibilitate pentru autoritatile publice locale, care ar urma sa stabileasca localizarea zonelor cu emisii scazute, dimensiunea acestora, clasele de vehicule pentru care este permis accesul nerestrictionat (in functie de norma de poluare si de tipul de carburant) si modul de abordare – daca se stabilesc restrictii sau tarifare (accesul in zona respectiva fiind conditionat de un tarif stabilit exclusiv de autoritatea publica locala):
“Prin urmare, posesorul unui vehicul non-euro nu este obligat la niciun tarif daca nu intra intr-o astfel de zona”. 

Prezentam comunicatul Ministerului Dezvoltarii:

“Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei (MDLPA) a decis retragerea, din procedura de transparenta a proiectului de Hotarare a Guvernului privind metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum si a exceptiilor aferente zonelor cu nivel scazut de emisii (ZNSE). Decizia a fost luata in vederea unei consultari mai ample atat cu partenerii din cadrul Coalitiei de Guvernare, cat si cu reprezentantii structurilor asociative ale autoritatilor administratiei publice locale, ai mediului de afaceri si ai societatii civile.
Proiectul, lansat in consultare publica, in data de 26 iulie a.c., are in vedere aplicarea prevederilor Legii nr. 155/2023 privind mobilitatea urbana durabila, act normativ adoptat de Parlamentul Romaniei (ca urmare a consultarii in cadrul Coalitiei de Guvernare) si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei pe 31 mai 2023, si care precizeaza ca, ‘in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi, ministerul de resort, Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor si Ministerul Transporturilor si Infrastructurii elaboreaza metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum si a exceptiilor aferente ZNSE, care se aproba prin hotarare a Guvernului’.
In plus, Legea nr. 155/2023 reprezinta Jalonul nr. 288 in cadrul Planului National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru care a fost stabilita obligativitatea de a crea mecanismul de adoptare a zonelor cu emisii scazute de catre autoritatile publice locale, iar metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum si a exceptiilor aferente zonelor cu nivel scazut de emisii reprezinta una dintre masurile aferente CISC (Comitetului Interministerial privind Schimbarile Climatice) – prioritatea de ordin legislativ nr. 43 din Planul stabilit pentru anul 2024.
In acest context, proiectul propus de MDLPA a fost elaborat in cadrul unui grup constituit la nivel tehnic, cu reprezentanti ai Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor, ai Ministerului Transporturilor (prin Registrul Auto Roman) si ai Ministerului Afacerilor Interne si are in vedere o abordare unitara la nivel national cu privire la criteriile si etapele necesare, astfel incat sa fie stabilit un cadru de implementare cat mai facil pentru autoritatile publice locale si pentru cetateni.
De asemenea, se acorda o maxima flexibilitate pentru autoritatile publice locale, care ar urma sa stabileasca localizarea zonelor cu emisii scazute, dimensiunea acestora, clasele de vehicule pentru care este permis accesul nerestrictionat (in functie de norma de poluare si de tipul de carburant) si modul de abordare – daca se stabilesc restrictii sau tarifare (accesul in zona respectiva fiind conditionat de un tarif stabilit exclusiv de autoritatea publica locala). Prin urmare, posesorul unui vehicul non-euro nu este obligat la niciun tarif daca nu intra intr-o astfel de zona.
Totodata, se instituie o perioada de acomodare de un an de zile, ceea ce inseamna ca obligativitatea respectarii prevederilor din Legea nr. 155/2023 si din proiectul de HG ar intra in vigoare incepand cu data de 31 mai 2026.

Nu in ultimul rand, precizam ca Romania se afla in risc de infringement din cauza situatiei deficitare, chiar alarmante, a calitatii aerului din mai multe zone urbane din tara, unde se inregistreaza cresteri ale nivelului de poluare peste media inregistrata la nivelul altor tari europene.
Ministerul Dezvoltarii reafirma ca aceasta masura este absolut necesara pentru toti cetatenii, contribuind la asigurarea unui mediu cu aer curat, la crearea mai multor spatii de relaxare, promenada sau interactiune, dar si la decongestionarea traficului din zonele cu mari aglomerari urbane, fara a fi afectata mobilitatea regionala”.

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani