PROIECT PENTRU INTERZICEREA PUBLICITATII LA JOCURILE DE NOROC – Initiativa legislativa a fost depusa in Parlament: “Creste probabilitatea de recidiva in randul jucatorilor cu dependenta” (Document)
Proiectul de lege care prevede interzicerea publicitatii la jocurile de noroc a fost depus in Senat. Potrivit expunerii de motive, publicitatea pentru jocurile de noroc este omniprezenta la televizor, la radio, pe retelele de socializare, in timpul competitiilor sportive, dar si in strada, iar initiatorii sustin ca este un pericol pentru sanatatea publica si pentru societate.
Se mai precizeaza ca publicitatea pentru jocurile de noroc are cel putin trei efecte majore:
-joaca un rol important in recrutarea de noi jucatori;
-influenteaza comportamentul de joc si incurajeaza jucatorii sa joace mai intens;
-creste probabilitatea de recidiva in rindul celor cu dependenta.
Cresterea dependentei
“Prin publicitate, jocurile de noroc sunt prezentate ca un comportament si o activitate acceptabila din punct de vedere social si cultural. Aceasta situatie dauneaza mai mult grupurilor vulnerabile precum minorii, tinerii si persoanele dependente de jocurile de noroc. Organizatia Mondiala a Sanatatii a clasificat dependenta de jocurile de noroc drept o afectiune psihica grava, si, in plus, din cauza cresterii numarului de incidente raportate in Romania, cum ar fi sinuciderile cauzate de pierderea de bani, pierderea locului de munca, destramarea familiilor si pierderea custodiei copiilor”, se mai arata in expunerea de motive.
Potrivit documentului, majoritatea reclamelor amplasate pe strazi sunt orientate catre promovarea cazinourilor, a pariurilor si a diferitelor forme de jocuri de noroc, ceea ce poate contribui la cresterea dependentei, mai ales in randul minorilor:
“Prin urmare, consideram ca este necesar sa se interzica orice tip de publicitate pentru astfel de activitati”.
Reclamele, doar noaptea
Reamintim ca recent Senatul a adoptat proiectul care vizeaza limitarea publicitatii audiovizuale pentru jocurile de noroc si pentru pariurile sportive. Astfel, publicitatea la jocuri de noroc se va putea face doar in intervalul 23.00 şi 6.00, iar reclamele outdoor nu pot depasi 30 de metri patrati. In intervalul orar 6.00 – 2.,00, sunt permise „inserturile grafice ale marcii, siglei sau altui simbol prin care se poate identifica titularul marcii”, insotite de mesajul „Fii responsabil” si de interdictia participarii la jocurile de noroc a persoanelor sub 18 ani. Un alt amendament adoptat prevede ca „formele de publicitate exterioara sunt permise daca dimensiunile materialelor publicitare nu depasesc, in mod individual, o suprafata de 30 de metri patrati” si nu promoveaza premii in bani sau bunuri materiale. Forul decizional este Camera Deputatilor.
*Citi aici expunerea de motive