PROIECT DE MODIFICARE A CODULUI FISCAL – Pragul de deductibilitate la pensiile private ar putea fi marit: “Ofera atat angajatilor, cat si angajatorilor oportunitatea de a asigura un alt venit” (Documente)
Pragul de deductibilitate la pensiile private ar putea fi marit. Proiectul de lege pentru modificarea Legii 227/2015 privind Codul Fiscal si pentru modificarea art.76 din Legea 204/2006 privind pensiile facultative - initiat de mai multi parlamentari USR, printre care si fostul ministru al Economiei, Claudiu Nasui (foto), dar si parlamentari neafiliati - prevede majorarea pragului de deductibilitate a contributiei angajatilor la schema de pensii facultative de la 400 euro pe an la 10% din valoarea a 12 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata pe an.
Conform expunerii de motive, sistemul actual de pensii din Romania este format din cei trei piloni, fiecare avandu-si utilitatea si caracteristicile specifice in garantarea unui venit pentru cetatenii care se retrag de pe piata muncii. In general, Pilonul I, cunoscut si sub denumirea de ”pensie de stat”, respectiv Pilonul II, cunoscut sub denumirea de "pensie privata obligatorie”, starnesc cel mai mare interes pentru forta de munca, datorita obligativitatii. Mai exact, in conformitate cu Legea nr.263/2010, din orice salariu brut, un procent de 25% este virat in mod automat catre Casele de Asigurari Sociale, iar 3,75% din procentul mentionat anterior este redirectionat catre un cont de pensie privat:
“Problema majora in cazul acestor doi piloni o constituie intocmai principiul care fundamenteaza intregul sistem: solidaritatea. Din perspectiva tehnica, procentul de 25% care este extras din salariul brut al angajatilor si care se regaseste in Pilonul I de pensii este utilizat pentru a plati pensiile celor care s-au retras deja de piata muncii, unicul procent virat in mod concret pentru formarea pensiei actualului angajat fiind acel procent de 3,75%, caracteristic Pilonului II de pensii.
Procesul este unul ciclic si are la baza ideea conform careia fiecare generatie isi va plati la randul sau contributia fata de generatiile muncitoare anterioare. Cu toate acestea, principiul de baza, care parea a fi eficient intr-un context post revolutie, in situatia actuala este cat se poate de ineficient. Motivul care provoaca aceasta ineficienta este intocmai aparitia unui deficit in cazul generatiilor viitoare capabile sa sustina din punct de vedere financiar generatiile care vor parasi campul muncii”.
Avantajele schimbarii propuse
In acest context, atat cetatenii in calitatea lor de angajati, cat si angajatorii vor fi nevoiti sa gaseasca solutii pentru a preintampina aceste probleme care pot avea un impact economic serios pentru actualii angajati, precizeaza initiatorii. Una dintre aceste solutii este indreptarea atentiei inspre Pilonul III de pensii, cunoscut sub denumirea de "pensie privata facultativa”.
Potrivit legii, in momentul de fata, suma deductibila din salariul brut al unui angajat este de maxim 400 de euro intr-un an fiscal. Necesitatea dublarii cuantumului neimpozabil ce poate fi acumulat de catre un angajat intr-un an fiscal este una evidenta, in special datorita faptului ca acea suma ar putea ajunge sa compenseze, in mod real, lipsurile pe care angajatii le vor intampina in cazul sumelor pe care ar trebui sa le primeasca din celelalte doua tipuri de pensii, explica autorii proiectului de lege:
“Avantajele unei astfel de schimbari sunt evidente, in special datorita faptului ca ofera atat angajatilor, cat si angajatorilor oportunitatea de a asigura un alt venit, in principiu sigur, in momentul in care cetateanul va alege sa se retraga de pe piata muncii. Totodata, prin cresterea acestui prag, considerat a fi unul "psihologic”, s-ar atrage atentia si asupra Pilonului III, a carui relevanta va creste semnificativ, in special datorita evenimentelor preconizate in urmatorii an”.