Grid star
eveniment

PRETUL GAZELOR VA EXPLODA – Avertisment ingrijorator: “Preturile din facturi vor fi duble”

Pretul gazelor va exploda in facturile romanilor dupa incheierea perioadei de plafonare. Avertismentul este tras de Asociatia Energia Inteligenta condusa de Dumitru Chisalita (foto).

Asociatia a dat publicitatii luni, 15 ianuarie 2024, o analiza privind preturile gazelor, postata pe site-ul propriu asociatiaenergiainteligenta.ro. O analiza care atrage atentia ca pretul gazelor va exploda in facturile romanilor dupa incheierea perioadei de plafonare, si anume martie 2025, in lipsa realizarii unei Strategii Post Plafonare a Pretului.

 

Iata analiza Asociatiei Energia Inteligenta:

 

Preturile gazelor vor exploda in facturile romanilor dupa perioada de plafonare, in lipsa realizarii unei Strategii Post Plafonare a Pretului.

Protejarea consumatorilor de gaze naturale in anul 2022 a determinat aprobarea in Romania a unei legi care suspenda pretul din contracte si aplicarea unui pret plafonat de 0,31 lei/kWh pentru consumatorii casnici, cu plata de la bugetul de stat a diferentei intre costurile de achizitie ale furnizorilor si pretul plafonat, daca costurile sunt mai mari de 0,31 lei/kWh. Daca costurile furnizorilor erau mai mici decat 0,31 lei/kWh atunci furnizorul calcula in fiecare luna un pret de vanzare compus din costurile de achizitie la care se adauga o marja reglementata.

Aceasta situatie a determinat multiple si fundamentale schimbari in sectorul gazelor naturale, multe din acestea fiind foarte dificil a fi remediate si cu siguranta este nevoie de strategii importante post plafonare care ar trebui sa fie realizate rapid si puse practica.

Schimbarile din sectorul gazelor naturale determinate de plafonarea preturilor si compensarea furnizorilor:

  • suspendarea functionarii pietei gazelor naturale a determinat disparitia totala a concurentei si mentinerea unor preturi mari la gazele naturale achizitionate. Mentinerea preturilor a fost determinata si de faptul ca prin schema de compensare a diferentei intre preturile plafonate si costurile de achizitie se acceptau orice preturi pentru gazele achizitionate. Aceasta situatie va fi greu de inlaturat si va necesita un timp in care reaparitia concurentei ar putea si reechilibreze lucrurile. Esimam ca aceasta situatie nu poate sa fie mai mica de 1 an.

  • esecul liberalizarii pietei de gaze din anul 2020 (urmare a lipsei pregatirii corespunzatoare a consumatorilor), peste care s-a suprapus comportamentul abuziv al unor furnizori (urmare a lipsei unor actiuni al “cainilor de paza” al unei piete liberalizate – ANRE, Consiliul Consurentei, ANPC – si mai ales lipsa unei entitati de Solutionare alternativa a litigilor de pe piata energiei), urmata de criza gazelor si cresterea record a preturilor, culminand cu un model de protectie al consumatorilor in timpul crizei necorespunzator, a determinat erodarea increderii in notiunea de libera alegere pe piata de energie.

  • lectia insusita de autoritati, piata libera inseamna mai putini bani la bugetul de stat si mai multe critici, piata reglementata inseamna lipsa pretului de referinta in piata, respectiv acceptarea de catre consumatori a ”normalitatii” pretului mare din factura, dar si venituri mari la bugetul de stat.

  • UE a acceptat modificarea principiului care a stat la baza nasterii sale, libera circulatie a marfurilor – piata libera – aspect care ar putea permite ca un system de piata semireglementata, asa cum exista astazi in Romania, sa se perpetueze si in viitor.

Luand in considerare aceste schimbari se impune o analiza pentru a identifica care sunt solutiile pe care Romania le are si cum trebuie ele pregatite pentru a evita o dublare a pretului la gaze in anul urmator:

1. Varianta de a nu face nimic

Pretul gazelor in contractele de vanzare gaze, care sunt suspendate pana in 31 martie 2025, sunt la un nivel de cca 0,55 lei/kWh, pret care cel mai probabil va ramane valabil cel putin pana in vara anului 2025. Astfel, incepand cu luna aprilie 2025, preturile din facturi vor fi duble. Probabil in vara anului 2025 va reaparea timid concurenta pe piata de gaze, dar care va aduce preturi usor mai mici, in cel mai fericit caz incepand cu anul 2026. Aceasta varianta va aduce toate riscurile care au existat in piata inainte de plafonarea preturilor la gaze (unele clauze abusive, cresteri de preturi urmare a unor clauze din contract etc.).

2. Varianta pregatirii reliberalizarii pietei la gaze

Pentru a evita ca pretul gazelor din contractele de vanzare gaze, care sunt duble in momentul de fata sa devina pret efectiv platit de consumatori dupa data de 31 martie 2025, sunt necesare realizarea urmatoarelor activitati:

  • o campanie masiva de informare si pregatire a consumatorilor in vederea reliberalizarii pietei la gaze

  • professionalizarea “cainilor de paza” ai unei piete libere – ANRE, Consiliul Concurentei, ANPC si inlocuirea in modul de lucru al acestora ca actiuni principale elementele reactive – amendarea celor care incalca legea dupa sesizarea unor abuzuri, cu actiuni preventive si de reducerea abzurilor asupra consumatorilor si prevenirea incalcarii legii.

  • infiintarea unei entitati de Solutionare alternativa a litigilor de pe piata energiei

  • suspendarea pe un termen de 3 ani a prevederilor din Codul Civil privind piata de energie prin care furnizorii sa poata sa prelungeasca un contract de furnizare fara semanatura efectiva a clientului pe un contracta/act aditional

  • organizarea de catre ANRE (direct si indirect) a unor sesiuni/actiuni de ofertare concurentiala a gazelor naturale incepand cu data de 1 aprilie 2024, pemntru refacarea concurentei

  • dezvoltarea unor mecanisme transparente de suspendare a pietei libere in anumite conditii clar stabilite si mecanismele applicate pentru aceasta perioada

3. Varianta mentinerii unei piete semireglementate

In situatia in care se prelungeste actul normativ existent in momentul de fata, va ramane in vigoare actualul sistem, un sistem in care se suspenda pretul din contracte si aplicarea unui pret plafonat in facturi pentru consumatorii, cu plata de la bugetul de stat a diferentei intre costurile de achizitie ale furnizorilor si pretul plafonat, daca costurile sunt mai mari decat pretul plafonat. Daca costurile furnizorilor sunt mai mici decat pretul plafonat atunci furnizorul va calcula in fiecare luna un pret de vanzare compus din costurilor de achizitie la care se adauga o marja comerciala reglementata.

4. Varianta reglementarii pietii

Daca varianta semireglementarii a fost si probabil poate sa ramana o varianta acceptata la nivelul UE, reglementarea pietei de gaze este o optiune prutin probabila tinand cont de reglementarile Europene. Varianta aceasta va aduce preturi care se bazeaza pe metoda cost plus, ceea ce nu previzioneaza preturi mai mici la gaze in viitor.

Intre cele 4 variante analizate, cea care ar adduce cele mai mici preturi este varianta pietei libere (doar daca vom avea clienti informasi si pregatiti, “caini de paza” ai pietei performanti, un SALENERG – entitate de solutionare alternativa a litoigfilor pe piata de energie functional).

Reglementarea pretului nu incurajeaza eficienta in sectorul gazelor naturale si de aici, nu poate aduce reduceri ale costurilor si respectiv preturi mai mici la gaze.

Varianta semireglementarii pretului este o varianta care nu va aduce cele mai mici preturi, dar nici nu impune schimbari majore (Romania se schimba foarte greu) – professionalizarea ANRE, Consiliului Consurentei si ANPC, si mai ales infiintarea unei entitati supereficiente de Solutionare alternativa a litigilor de pe piata energiei”.

 

Sursa foto: Europa Fm

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani