Pozitia marilor retaileri cu privire la plafonarea adaosului produselor romanesti: “Nu putem sustine o astfel de abordare”
Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) reactioneaza la declaratiile ministrului Agriculturii, Florin Barbu (foto), care a anuntat ca se lucreaza la un proiect pentru plafonarea adaosului comercial pentru produsele romanesti. Retailerii anunta ca nu pot sustine o astfel de abordare si precizeaza ca au facut eforturi deosebite pentru asigurarea prezentei la raft in numar cat mai mare a produselor romanesti.
Conform AMRCR, cand produselor romanesti sunt dominante pe rafturile magazinelor, fapt vizibil si confirmat chiar de catre consumatori, a vorbi despre plafonarea produselor romanesti poate parea cel putin contradictoriu.
Retailerii reclama si ca au trebuit sa faca fata unei adevarate avalanse de suprareglementari, sub diverse justificari, “fara ca obiectivul acestora sa fie expus cu claritate sau evaluat ulterior dupa efectele concrete din piata, invocandu-se necesitatea atingerii unor rezultate care s-au dovedit ulterior ca nu sunt sustenabile”.
Prezentam pozitia AMRCR:
“Intelegem si apreciem faptul ca elaborarea propunerii legislative va avea loc prin consultare cu toti operatorii economici din zona agroalimentara si vom raspunde, bineinteles, imediat, oricarei invitatii in acest scop.
Pe de alta parte, referitor la afirmatia ca produsele romanesti, doar pe baza provenientei lor, ar putea avea un adaos comercial diferit in comparatie cu produsele similiare de pe alte piete, nu avem acces la datele de care, probabil, dispune domnul Ministru, si in acest sens, nu putem sustine o astfel de abordare.
Ce putem sustine insa cu siguranta este ca marii retaileri au facut eforturi deosebite pentru asigurarea prezentei la raft in numar cat mai mare a produselor romanesti, raspunzand astfel incurajarilor, indemnurilor si chiar solicitarilor venite din partea atat a autoritatilor, fermierilor, organizatiilor neguvernamentale si tuturor celor care au fost prezenti in spatiul public cu astfel de mesaje.
Inainte insa de orice, am raspuns cererii pentru produse romanesti venite din partea consumatorilor.
De aceea, acum cand produselor romanesti sunt dominante pe rafturile magazinelor, fapt vizibil si confirmat chiar de catre consumatori, sa vorbim de plafonarea produselor romanesti poate parea cel putin contradictoriu.
Prin urmare, asteptam sa intelegem mai mult din strategia pe care o propune domnul Ministru al Agriculturii, mai ales in contextul in care multe produse romanesti beneficiaza de scheme de sprijin sau programe de investitii, inclusiv din partea marilor retaileri, si au inceput sa patrunda, in unele cazuri chiar semnificativ, si pe alte piete europene.
Mai ales in ultima perioada, sectorul de retail a trebuit sa faca fata unei adevarate avalanse de suprareglementari, sub diverse justificari, fara ca obiectivul acestora sa fie expus cu claritate sau evaluat ulterior dupa efectele concrete din piata, invocandu-se necesitatea atingerii unor rezultate care s-au dovedit ulterior ca nu sunt sustenabile.
Ceea ce putem spune cu siguranta este ca sectorul de retail este din ce in ce mai coplesit de diversele evenimente care au avut loc pe seama sa si acest fapt se poate vedea si in capacitatea acestuia de a actiona ca un vector economic de crestere economica si recuperare a decalajelor regionale de dezvoltare”.