Grid star
eveniment

Poprirea se va face doar la angajator, nu si la banca. Proiect pentru ca ANAF sa nu-i execute pe romani de doua ori (Document)

Se schimba legea in ceea ce priveste masurile de executare silita aplicate de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF). Astfel, potrivit unui proiect de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea Codului de procedura fiscala, poprirea se va face doar la angajator. In prezent, ANAF poate aplica poprirea atat la platitorul venitului (angajator) cat si la banca, iar suma pe care o au de platit romanii este oprita de doua ori, urmand ca acestia sa astepte perioade bune restituirea banilor luat in plus.

Potrivit proiectului Ministerului Finantelor condus de Marcel Bolos (foto), se reglementeze faptul ca sumele ce reprezinta venituri banesti ale debitorului persoana fizica, realizate ca angajat, pensiile de orice fel, precum si ajutoarele sau indemnizatiile cu destinatie speciala sunt exceptate de la urmarirea prin poprire asupra sumelor din conturile bancare deschise. Prin aceasta modificare se doreste sa fie asigurate conditiile de subzistenta a debitorilor persoane fizice, astfel incat sa le fie indisponibilizata doar a 1/3 sau 1/2, dupa caz, din venituri conform art. 729 din Codul de procedura civila, iar diferenta de venit virata in contul bancar sa ramana la dispozitia debitorilor.
Se mai prevede ca indisponibilizarea sumelor le vizeaza doar pe cele incasate dupa data si ora la care a fost infiintata poprirea.

Prezentam prevederea din proiectul OUG:

“Se propune modificarea art. 236, alin. (12) din Codul de procedura fiscala, astfel incat sa se reglementeze faptul ca sumele ce reprezinta venituri banesti ale debitorului persoana fizica, realizate ca angajat, pensiile de orice fel, precum si ajutoarele sau indemnizatiile cu destinatie speciala sunt exceptate de la urmarirea prin poprire asupra sumelor din conturile bancare deschise. In fapt, organul fiscal aplica masurile de executare silita prin poprire, atat la platitorul venitului, cat si la institutia de credit, intrucat acesta nu are cunostinta cu privire la natura sumelor care intra in conturile bancare, respectiv daca incasarile zilnice sunt si de alta natura decat cele prevazute la art. 236 alin. (4).
Prin modificarea acestui alineat se are in vedere sa fie asigurate conditiile de subzistenta a debitorilor persoane fizice, astfel incat sa le fie indisponibilizata doar a 1/3 sau 1/2, dupa caz, din venituri conform art. 729 din Codul de procedura civila, iar diferenta de venit virata in contul bancar sa ramana la dispozitia debitorilor.
Pe de alta parte, prin modificarea acestui alineat se are in vedere reglementarea faptului ca indisponibilizarea sumelor de natura celor prevazute la alin. (4) al art. 236, le vizeaza doar pe cele incasate dupa data si ora la care a fost infiintata poprirea.
Astfel, orice suma existenta in contul bancar la momentul infiintarii popririi, indiferent ca aceasta este de natura celor prevazute la art. 236 alin. (4), va face obiectul indisponibilizarii si virarii in conturile indicate de catre organul de executare".

Iata ce prevede articolul 729 din Codul de procedura civila:

Limitele urmaririi veniturilor banesti

(1) Salariile si alte venituri periodice, pensiile acordate in cadrul asigurarilor sociale, precum si alte sume ce se platesc periodic debitorului si sunt destinate asigurarii mijloacelor de existenta ale acestuia pot fi urmarite:
a) pana la jumatate din venitul lunar net, pentru sumele datorate cu titlu de obligatie de intretinere sau alocatie pentru copii;
b) pana la o treime din venitul lunar net, pentru orice alte datorii.
(2) Daca sunt mai multe urmariri asupra aceleiasi sume, urmarirea nu poate depasi jumatate din venitul lunar net al debitorului, indiferent de natura creantelor, in afara de cazul in care legea prevede altfel.
(3) Veniturile din munca sau orice alte sume ce se platesc periodic debitorului si sunt destinate asigurarii mijloacelor de existenta ale acestuia, in cazul in care sunt mai mici decat cuantumul salariului minim net pe economie, pot fi urmarite numai asupra partii ce depaseste jumatate din acest cuantum.
(4) Ajutoarele pentru incapacitate temporara de munca, compensatia acordata salariatilor in caz de desfacere a contractului individual de munca pe baza oricaror dispozitii legale, precum si sumele cuvenite somerilor, potrivit legii, nu pot fi urmarite decat pentru sume datorate cu titlu de obligatie de intretinere si despagubiri pentru repararea daunelor cauzate prin moarte sau prin vatamari corporale, daca legea nu dispune altfel.
(5) Urmarirea drepturilor prevazute la alin. (4) se va putea face in limita a jumatate din cuantumul acestora.
(6) Sumele retinute potrivit prevederilor alin. (1)-(4) se elibereaza sau se distribuie potrivit art. 864 si urmatoarele.(7) Alocatiile de stat si indemnizatiile pentru copii, ajutoarele pentru ingrijirea copilului bolnav, ajutoarele de maternitate, cele acordate in caz de deces, bursele de studii acordate de stat, diurnele, precum si orice alte asemenea indemnizatii cu destinatie speciala, stabilite potrivit legii, nu pot fi urmarite pentru niciun fel de datorii.

>>Proiectul de OUG pentru modificarea si completarea Legii 207/2015 privind Codul de procedura fiscala

>>Nota de Fundamentare a proiectul de OUG pentru modificarea si completarea Legii 207/2015 privind Codul de procedura fiscala

>>Codul de procedura civila in vigoare

>>Codul de procedura fiscala in vigoare

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani