Plata impozitului pe cladirile noi: avizul Consiliului Economic si Social (Document)
Consiliul Economic si Social (CES) a avizat negativ proiectul de lege pentru completarea Legii 227/2015 privind Codul Fiscal care prevede ca impozitul pe cladirile noi sa fie suportat de catre cumparator, si nu de dezvoltatorul imobiliar.
Potrivit CES, scutirile suplimentare de impozit ar putea sa duca la aparitia unor situatii de nedorit in contextul economico-financiar actual:
“Initiatorul apreciaza, fara efectuarea unei analize relevante, ca masurile propuse nu vor genera un impact bugetar fiscal semnificativ asupra bugetelor locale. Avand in vedere situatia fiscal-bugetara, orice modificare fiscala ar trebui fundamentata pe o analiza privind impactul bugetar si efectuate odata cu reforma fiscala din anul urmator”.
Initiatorii, mai multi parlamentari ai Aliantei pentru Unirea Romanilor (AUR) cer scutirea de impozitul pe constructiile noi pe o perioada determinata, respectiv pana la 31 decembrie a anului urmator celui in care s-a efectuat receptia cladirii, timp in care imobilul sa fie vandut catre proprietarul final, iar impozitui pe cladire platit de catre acesta. In expunerea de motive se arata ca beneficiarul real este viitorul proprietar, care la momentui transferului de proprietate ar trebui sa-si asume valoarea impozitului pe locuinta:
“Apreciem faptui ca perioada cuprinsa intre data procesului verbal de receptie si data de 31 decembrie a anului urmator celui in care s-a efectuat receptia cladirii este o perioada rezonabila in care cladirea respectiva va fi vanduta catre proprietarul final, iar impozitui pe cladire va fi platit de catre acesta”.
La momentui actual, impozitul pe constructiile rezidentiale se calculeaza prin aplicarea unei cote de cuprinse intre 0,08% si 0,2%, avandu-se in vedere anumiti indicatori. Pentru cladirile nerezidentiale impozitul pe constructii se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2% si 1,3%.
Iata pasaje din expunerea de motive, pe care o atasam integral la finalul articolului, alaturi de proiectul de lege:
“Plata impozitului pe cladiri de catre dezvoltatorii imobiliari imediat dupa efectuarea procesului verbal de receptie a acestora nu este o cheltuiala cu caracter economic, deoarece in cazul constructiilor noi de locuinte, beneficiarul real este viitorul proprietar, care la momentui transferului de proprietate ar trebui in mod firesc sa-si asume valoarea impozitului pe locuinta.
Raportandu-ne la situatia actuala a economiei, este impetuos necesar ca legislatia sa vina in ajutorul dezvoltatorilor imobiliari prin crearea de facilitati fiscale, respectiv prin scutirea de impozitul pe constructiile noi, pe o perioada determinata, respectiv pana la 31 decembrie a anului urmator celui in care s-a efectuat receptia cladirii. Apreciem faptui ca perioada cuprinsa intre data procesului verbal de receptie si data de 31 decembrie a anului urmator celui in care s-a efectuat receptia cladirii este o perioada rezonabila in care cladirea respectiva va fi vanduta catre proprietarul final, iar impozitui pe cladire va fi platit de catre acesta.
La momentui actual, impozitul pe constructiile rezidentiale se calculeaza prin aplicarea unei cote de cuprinse intre 0,08% si 0,2%, avandu-se in vedere anumiti indicatori. Pentru cladirile nerezidentiale impozitul pe constructii se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2% si 1,3%. Cotele de impozitare sunt stabilite prin hotarare a consiliului local. Totodata, apreciem faptul ca nu exista impact bugetar fiscal semnificativ asupra bugetelor locale, si nu vor exista sincope privind platile impozitelor pe cladirile noi”.
>>Proiectul pentru completarea Legii 227/2015 privind Codul Fiscal
>>Expunerea de motive a proiectului pentru completarea Legii 227/2015 privind Codul Fiscal