Plan pentru reforma sistemului de impozite si taxe. Ministerul de Finante: “Nivelul de conformare voluntara la plata taxelor este relativ scazut, multi contribuabili alegand sa evite sau sa minimizeze impozitele” (Document)
Ministerul de Finante condus de Marcel Bolos (foto) a facut planul pentru reforma sistemului de impozite si taxe, o masura estentiala in contextul in care Romania se confrunta cu decalaje fiscale ridicate la toate categoriile de impozite, cum ar fi cel pe venit, contributiile sociale, impozitul pe profit si TVA. In document se arata ca aceasta problema afecteaza direct capacitatea statului de a finanta serviciile publice si proiectele de dezvoltare, limitand totodata stabilitatea financiara si economica a tarii.
Potrivit Finantelor, cauzele acestor decalaje fiscale sunt multiple si pot fi identificati cativa factori majori care contribuie la nivelul scazut de conformare fiscala:
1)economie informala extinsa: un procent semnificativ din economia Romaniei functioneaza informal, fara inregistrarea veniturilor si fara plata taxelor si impozitelor corespunzatoare, ceea ce contribuie la pierderi masive in veniturile fiscale;
2) eficienta scazuta a ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala): administratia fiscala sufera de o infrastructura IT depasita, procese birocratice ineficiente si resurse umane limitate, lucru care face dificila colectarea si gestionarea eficienta a impozitelor si taxelor, dar si combaterea evaziunii fiscale;
3) comportamentul contribuabililor: nivelul de conformare voluntara la plata taxelor este relativ scazut, multi contribuabili alegand sa evite sau sa minimizeze impozitele prin diverse mijloace legale sau ilegale, lucru facilitat de perceptia ca statul administreaza ineficient veniturile publice;
4) nivel ridicat al fraudei la TVA: TVA-ul este una dintre principalele surse de venituri fiscale pentru stat, insa Romania se confrunta cu una dintre cele mai mari rate ale fraudei de TVA din Uniunea Europeana, fapt care afecteaza nu doar colectarea veniturilor, ci si competitivitatea economica a tarii.
Obiectivele reformei
Reforma are la baza urmatoarele obiective:
a) Implementarea proiectelor de digitalizare si actualizarea legislatiei specifice acestora: eFactura, e-TVA, e-Proprietate, e-Transport, e-Casedemarcatfiscale, e-DU pentru a asigura modernizarea sistemului fiscal si a dispune de informatiile necesare pentru combaterea evaziunii fiscale respectiv pentru a reduce gap-ul de impozite si taxe;
b) reducerea gap-ului de impozite si taxe inclusiv din achizitiile intracomunitare: acest obiectiv are la baza operationalizarea modulelor specifice pentru reducerea gap-ului de impozite si taxe precum: modulul CARUSEL inclusiv pentru achizitii intracomunitare suplimentare, modulul indicatorilor de risc fiscal INDFISC, modulul specific pentru e-transport: TRANSPRISC, modulul specific caselor de marcat fiscale COMRISC, precum si modulul specific pentru identificarea impozitelor si taxelor care mai pot fi stabilite suplimentar prin inspectii fiscale RORISC;
c) imbunatatirea colectarii impozitelor si taxelor prin actualizarea sistemului de esalonare la plata, modernizarea instrumentelor de colectare si plata, imbunatatirea/modernizarea sistemului de poprire si de sechestrare a bunurilor mobile si imobile, modernizarea sistemului de valorificare a bunurilor supuse executarii silite precum si actualizarea corespunzatoare a Codului de Procedura Fiscala;
d) actualizarea legislatiei specifice insolventei avand ca obiectiv reducerea gap-ului de TVA, respectiv prin crearea cadrului legal de atragere a raspunderii pentru administratorii legali care prin modul de administrare introduc in mod voit in insolventa IMM –urile care datoreaza impozite si taxe si apoi in faliment IMM-urile care au raportul dintre datorii fata de buget si activul total mai mari de 50%.
e) Formarea si operationalizarea unei structuri de specialitate pentru asigurarea modelarii statistice si econometrice a datelor, cuantificarea gap-ului de impozite si taxe si implementarea altor activitati specifice pentru a asigura consolidarea capacitatii administrative a ANAF in combaterea evaziunii fiscale si imbunatatirea capacitatii de colectare a impozitelor si taxelor, precum si pentru furnizarea rezultatelor obtinute catre structura de specialitate de la nivelul ANAF, in vederea realizarii analizei de risc si incadrarii contribuabililor in clase de risc. Participarea la cursuri de specialitate a personalului din cadrul departamentului cu sprijinul Bancii Mondiale/OECD.