Grid star
eveniment

PESTE 9 MILIARDE DE EURO PENTRU ROMANIA – Fondurile sunt pentru Programul Transport. Modernizarea metroului

Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene a primit aprobarea oficiala din partea Comisiei Europene pentru Programul Transport, cu o alocare de 9,6 miliarde euro, din care 4,6 miliarde euro finantare din partea Uniunii Europene. Fondurile vor fi folosite si pentru modernizarea metroului. Astfel, sunt prevazute 12 kilometri de linii noi de metrou, dar si tramvai.
Principalul obiectiv adus de Programul Transport este recuperarea decalajului de dezvoltare a infrastructurii de transport a Romaniei, asigurand, in acelasi timp, atingerea obiectivelor europene de reducere a emisiilor de carbon si transferul spre o mobilitate durabila si sigura.
 
Prin Programul Transport sprijinul financiar este directionat catre: imbunatatirea conectivitatii primare rutiere (Fondul de Coeziune: 1.451,55 milioane euro, Fondul European de Dezvoltare Regionala: 333,45 milioane euro), imbunatatirea conectivitatii secundare rutiere (FEDR: 300,00 milioane euro), cresterea sigurantei rutiere (FEDR: 100 milioane euro), cresterea eficientei cailor ferate romane (FC: 596,32 milioane euro, FEDR: 678,19 milioane euro), cresterea atractivitatii transportului feroviar de calatori (FEDR: 250,00 milioane euro), dezvoltarea mobilitatii sustenabile in nodurile urbane (FC: 271,00 milioane euro, FEDR: 350,00 milioane euro), dezvoltarea transportului naval si multimodal (FC: 245,00 milioane euro), asistenta tehnica (FC: 75,00 milioane euro).

 Investitiile

Prin investitiile Programului Transport se au in vedere:
-peste 305 km drumuri noi sau reabilitate – Reteaua trans-Europeana de transport (TEN‑T)
-164 Infrastructuri pentru combustibili alternativi (puncte de realimentare/reincarcare)
-2.370 km de drumuri dotate cu elemente de siguranta rutiera
-92 de puncte negre rutiere vizate din motive de siguranta prin proiecte finantate din PT
-peste 184 km de cai ferate noi sau reabilitate – TEN‑T
-64 km de cai ferate reconstruite sau modernizate – TEN‑T
-16 gari si halte feroviare noi sau modernizate
-40 trenuri achizitionate
-12 km linii noi de tramvai si metrou
-66 km linii de tramvai si metrou reconstruite sau modernizate (FC)
-150 km linii de tramvai si metrou reconstruite sau modernizate (FEDR)
-70 km cail navigabile interioare noi, reabilitate sau modernizate – TEN‑T
-8 Conexiuni intermodale noi sau modernizate.

 Proiecte fazate din perioada 2014–2020:

-Autostrada Sibiu-Pitesti (loturile 1,4,5) – 926,4 milioane euro
-Inel Bucuresti Sud – 507,3 milioane euro
-Drum de mare viteza Pitesti-Craiova – 775,2 milioane euro
-Autostrada Transilvania.

 Proiecte noi de investitii

-Autostrada Pitesti-Sibiu (loturile 2,3) – 1,847 miliarde euro
-Sectorul Pascani – Suceava – Siret (101,5 km) – 638.8 milioane de euro (sectorul Pascani – Suceava la profil de autostrada pe cu o lungime de 60.5 km si un cost estimat de 423.8 milioane euro, iar sectorul Suceava – Siret la profil de autostrada/drum expres cu o lungime de 41 km si un cost estimat de 215 milioane euro)
-Inel Bucuresti Nord plus drumuri radiale – 1,112 miliarde euro 
-Autostrada Tg. Neamt- Iasi – Ungheni – 875,5 milioane euro
-Autostrada Ploiesti-Comarnic-Brasov – 1,570 miliarde euro
-Autostrada Sibiu – Brasov – 1,479 miliarde euro
-Legatura rutiera rapida Arad – Oradea;- 522,6 milioane euro
-Legatura rutiera rapida Bucuresti – Alexandria (faza 1 din Bucuresti – Craiova) – 367,5 milioane euro
-Autostrada Brasov – Bacau (inclusiv Bypass Brasov Nord) – 2,364 miliarde euro
-Legatura rutiera rapida Craiova – Filiasi – Dr.Tr.Severin (faza 1); 300 milioane euro
-Legatura rutiera rapida Dr.Tr.Severin – Caransebes – Lugoj (faza 1); 800 milioane euro
 
"Coerenta in care au fost stabilite finantarile se datoreaza Masterplanului general de transport. Un exemplu este proiectul de Autostrada A7, eram secretar de stat in Ministerul Transporturilor cand acesta a fost introdus la finantare pentru pregatirea documentatiilor in cadrul POIM 2014–2020. Astfel astazi, avem perspectiva unor proiecte mature in cadrul PNRR si Programul de Transport 2021–2027 – finantarea legaturii intregii regiuni a Moldovei cu Bucurestiul fiind asigurata prin proiectul de autostrada A7 Ploiesti-Buzau-Focsani-Pascani, finantare aferenta PNRR, si continuarea pana la Siret, via Suceava prin Programul de Transport 2021–2027. Acelasi lucru se intampla si in cazul Autostrazii Targu Mures-Tg Neamt-Ungheni, unde finantarea capetelor: Tg. Mures – Miercurea Nirajului (25 km) Leghin – Tg. Neamt (Motca) (34 km) au finantarea asigurata prin PNRR, in timp ce restul autostrazii are sursa fondurilor la nivelul Programului Transport 2021–2027”, a declarat ministrul Investitiilor, Marcel Bolos.

 Feroviar

Iata proiectele in domeniul feroviar:

Radna – Gurasada – Simeria- 1,888 miliarde euro

Proiecte noi de investitii

Proiecte prioritare pentru finalizarea coridoarelor:
-Craiova – Dr. Tr. Severin – Caransebes – 2,110 miliarde euro
-Craiova-Bucuresti ‑1,254 miliarde euro
-Predeal – Brasov – 1,400 miliarde euro.

Alte proiecte noi

-Teius – Campia Turzii – 306 milioane euro
-Complexul feroviar Port Constanta – Palas – 246 milioane euro
-Pascani – Iasi – Ungheni – 388 milioane euro.

 Metrou

Proiecte fazate din perioada 2014–2020:

-Proiecte fazate care raspund conditiilor de eligibilitate ale acestei prioritati (Magistrala M2; Magistrale M6 Sud 1 Mai – Tokyo)
Proiecte noi de investitii:
-M5: sectiunea Eroilor – Iancului;
-Extensii magistrale metrou Bucuresti (prioritizate in functie de maturizarea acestora si corelate cu implementarea proiectelor Orbital Bucuresti si centura feroviara Bucuresti);
-Reabilitare statii de metrou Bucuresti (in functie de vechimea si necesitatile fiecarei statii);

 Tren metropolitan

Proiecte noi:
-Complexul feroviar metropolitan Bucuresti;
-Trenuri metropolitane
Pentru trenuri metropolitane, proiectele vor fi selectate in functie de prioritizarea prezentata si gradul de maturitate. Pe langa proiectul centurii feroviare Bucuresti, proiectele cu grad mare de certitudine sunt cele aferente municipiilor Cluj-Napoca, Iasi, Brasov si Timisoara.

 Naval

-Proiecte fazate care raspund conditiilor de eligibilitateL
-Lucrari hidrotehnice pentru eliminarea punctelor critice pentru navigatie pe Dunare si cresterea eficientei transportului naval pe canalele navigabile ale acesteia;
-Imbunatatirea navigatiei pe Dunare si canalele navigabile ale acesteia, inclusiv a masurilor de siguranta a navigatiei, in particular in punctul critic Bala;
-Finalizarea Canalului Dunare – Bucuresti;
-Dezvoltarea/modernizarea porturilor dunarene strategice/situate pe reteaua TEN‑T, inclusiv a instalatiilor de combustibili alternativi (alimentare cu energie electrica la cheu, bunkeraj de hidrogen, metanol si amoniac);
-Asigurarea conditiilor optime de navigatie in bazinele portuare prin dragaj;
-Dezvoltarea/modernizarea Portului Constanta, inclusiv a instalatiilor de combustibili alternativi (alimentare cu energie electrica la cheu, bunkeraj de hidrogen, metanol si amoniac).
 

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani