PENSIILE SPECIALE – Aviz din Parlament. Se invoca prevederile Curtii Constitutionale. Ce s-a decis (Document)

800
Vechimea in munca se poate cumpara.

Sursa Foto: Realitatea

Proiectul de lege al AUR cu privire la impozitarea pensiilor speciale mai primeste un aviz negativ in Camera Deputatilor, dupa ce a fost respins de Senat.

Astfel, Comisia pentru politica economica, reforma si privatizare a avizat negativ initiativa legislativa, motivand ca incalca prevederile Curtii Constitutionale. In aviz se arata ca CCR a constatat ca pensia de serviciu a magistratilor nu constituie o incalcare a principiului egalitatii in fata legii, aceasta categorie profesionala fiind recompensata pentru obligatiile si interdictiile severe, precum si pentru riscurile sporite din timpul desfasurarii activitatii:

„In cadrul dezbaterilor a reiesit faptul ca solutiile legislative propuse prin aceasta propunere legislativa se vor aplica doar anumitor categorii profesionale, incalcand, astfel, prevederile Curtii Constitutionale, care, prin Decizia 20/2000, a constatat ca pensia de serviciu a magistratilor nu constituie o incalcare a principiului egalitatii in fata legii, aceasta categorie profesionala fiind recompensata pentru obligatiile si interdictiile severe, precum si pentru riscurile sporite din timpul desfasurarii activitatii. De asemenea, Curtea Constitutionala a stabilit ca statutul consilierilor de conturi trebuie sa aiba acelasi regim ca cel al magistratilor sub aspectul modului de stabilire al cuantumului pensiei. Astfel, propunerea legislativa nu a luat in calcul specificul activitatii in baza carora anumite categorii profesionale beneficiaza de pensii si indemnizatii pentru limita de varsta„.

Hotararea

In urma dezbaterilor, membrii Comisiei au hotarat, cu majoritate de voturi (5 voturi impotriva), avizarea nefavorabila a propunerii legislative pentru modificarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare”.

Patru avize negative, unul pozitiv

Proiectul AUR a primit pana in prezent, in Camera Deputatilor, patru avize negative de la:

-Comisia pentru aparare, ordine publica si siguranta nationala;
-Comisia Juridica;
-Comisia pentru politica economica, reforma si privatizare;
-Comisia pentru Drepturile Omului.

Initiativa legislativa a primit insa unda verde in Comisia pentru egalitate de sanse pentru femei si barbati.

​ Impozit de solidaritate

AUR propune introducerea impozitului de solidaritate. Astfel, persoanele fizice care realizeaza venituri din pensii si/sau indemnizatii pentru limita de varsta, primite in baza unor legi/statute speciale, sunt obligate la plata unui impozit pe veniturile din pensii si indemnizatii pentru limita de varsta.
Potrivit proiectului de lege, impozitul de solidaritate este datorat doar in situatia in care venitul lunar net din pensie si/sau din indemnizatia pentru limita de varsta, de la unul sau mai multi platitori, dupa caz, din care se deduce impozitul pe venit aferent, este mai mare decat indemnizatia neta lunara a Presedintelui Romaniei. In toate cazurile, impozitul de solidaritate poate fi aplicat doar asupra partii necontributive a pensiei si/sau indemnizatiei pentru limita de varsta.

Proiectul AUR

Proiectul stabileste ca veniturile pentru care se datoreaza impozitul de solidaritate reprezinta acele sume primite in baza in urmatoarelor legi/statute speciale:

a) pensia de serviciu prevazuta de Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) pensia de serviciu prevazuta de Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) pensia de serviciu prevazuta de Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare;
d) pensia de serviciu prevazuta de Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea si al personalului care functioneaza in cadrul Institutului National de Expertize Criminalistice, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) pensia de serviciu prevazuta de Legea nr. 7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) pensia de serviciu prevazuta de Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) pensia de serviciu prevazuta de Legea nr. 216/2015 privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic si consular al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) pensii militare-prevazute de Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificarile si completarile ulterioare;
I) Indemnizatia pentru limita de varsta prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) indemnizatia lunara acordata persoanelor care au avut calitatea de sef al statului roman prevazuta de Legea nr. 406/2001 privind acordarea unor drepturi persoanelor care au avut calitatea de sef al statului roman, cu modificarile si completarile ulterioare.
Baza de calcul se determina prin deducerea din venitul din pensie sau din indemnizatie pentru limita de varsta a impozitului pe venit. In cazul contribuabililor care realizeaza venituri de la mai multi platitori, venitul lunar impozabil se determina prin deducerea din veniturile lunare cumulate din pensie si/sau indemnizatie pentru limita de varsta, a impozitului pe venit aferent calculat si retinut, de catre fiecare platitor de venit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultimele articole