PARADOX IN TARA IT-ISTILOR – Eurostat: tinerii din Romania sunt pe ultimul loc din UE in materie de competente digitale. Podiumul este ocupat de doua foste republici sovietice
Paradox in tara it-istilor: Romania este codasa Uniunii Europene in materie de competente digitale ale tinerilor. Cel mai recent studiu elaborat de Eurostat – si publicat miercuri, 15 iulie 2020 – plaseaza Romania pe locul al 27 dintre cele 27 de state-membre UE la acest capitol.
De mentionat este faptul ca studiul a fost efectuat in 2019, cand Marea Britanie inca facea parte din Uniunea Europeana – fapt ce plasa Romania tot pe ultima pozitie, dar cu numarul 28.
Datele Eurostat reflecta faptul ca in anul 2019, 4 din 5 tineri (80%) cu varste intre 16 si 24 de ani aflati in Uniunea Europeana detineau abilitati digitale de baza sau poate chiar mai bine de atat. Ei depaseau cu 24 de puncte procentuale ponderea persoanelor cu varste cuprinse intre 16 si 74 de ani cu abilitati similare (care constituiau 56% din totalul acestui din urma segment de varsta). Fata de aceasta medie, Romania – ocupanta ultimei pozitii – se bucura de un procentaj de doar 56% in ceea ce priveste tinerii de 16-24 de ani.
Dupa cum spuneam: studiul a fost elaborat in 2019, cand Brexitul inca nu se finalizase, deci Marea Britanie era al XXVIII-lea stat UE. Dintre cele 28 de state membre ale Uniunii Europene, Croatia s-a evidentiat de la departare ca avand cea mai mare pondere a tinerilor cu varste intre 16 si 24 de ani ce detineau abilitati digitale de baza sau avansate. Concret, 97% dintre tinerii croati erau foarte bine pregatiti, fapt care ii pozitiona pe primul loc in clasamentul Eurostat.
Tot pe podium, la capitolul competente digitale, regasim fostele tari sovietice Estonia si Lituania, cu 93% fiecare, fiind egalate de Olanda, la acelasi procentaj. Vine puternic din urma si Grecia, cu o cota de 92%.
La polul opus, Romania este depasita de Bulgaria (cu 58%), Italia (cu 65%), Ungaria (cu 68%), precum si Luxemburg si Letonia (ambele cu cate 75%).
Pandemia COVID-19 a produs nenumarate schimbari bruste la nivelul tuturor societatilor de pe intregul glob. Nu au fost afectate doar economiile tarilor lumii, ci si modul de gandire si invatare al locuitorilor lor. Astfel, fiecare societate a trebuit sa se adapteze, ca sa-si poata continua viata si activitatea aproape de parametrii normali.
In domeniul invatamantului, s-au facut eforturi sustinute pentru a putea mentine interesul treaz al elevului / studentului. Concret, acolo unde a fost posibil, s-au creat platforme online de invatare, prin care profesorii au putut sa-si tina in continuare orele, de la distanta, dar impreuna cu elevii / studentii.
La nivel mondial, toti tinerii cu varste cuprinse intre 16 si 24 de ani au fost nevoiti sa se adapteze si sa urmeze cursurile exclusiv in regim online, fie ca vorbim despre elevi din clasele primare, liceeni sau studenti.
In acest context, acelasi pentru toata lumea, Eurostat, prin documentarea realizata, a dorit sa afle daca tinerii erau pregatiti sa-si mute intreaga activitate in online, intr-un timp relativ scurt, si daca detineau competentele necesare pentru a utiliza serviciile online.