OBLIGATIVITATEA ASIGURARII RABLELOR – Iata ce trebuie sa stie proprietarii acestor masini
In urma deciziei Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) cu privire la obligativitatea asigurarii inclusiv a vehiculelor care din cauza problemelor tehnice nu mai pot circula, Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania, a emis un punct de vedere.
Asiguratorii arata ca legislatia europeana in materia asigurarii de raspundere civila auto este reprezentata de Directiva 2009/103/CE – iar aceasta este obligatoriu a fi transpusa in legislatia nationala de catre toate statele membre UE.
Conform Art.3 din aceasta directiva, ”fiecare stat membru ia toate masurile necesare pentru a se asigura ca raspunderea civila pentru pagubele produse de vehiculele care stationeaza in mod obisnuit pe teritoriul lor (Nota: sunt inmatriculate sau inregistrate) este acoperita prin asigurare”.
Obligatie
Asadar, potrivit UNSAR, statelor membre le este impusa obligatia de a lua toate masurile necesare pentru ca vehiculele inmatriculate/inregistrate pe teritoriul lor sa fie asigurate RCA. Asiguratorii arata ca in Romania legiuitorul a preluat aceasta obligatie prin articolul 3 din Legea nr.132/2017: ”Persoanele fizice sau juridice care au in proprietate vehicule supuse inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si tramvaie au obligatia sa se asigure pentru cazurile de raspundere civila ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente de vehicule….”
Decizia Curtii
Decizia Curtii Europene de Justitie din data de 29 aprilie 2021 vine doar sa accentueze faptul ca Articolul 3 din Directiva 2009/103/CE privind asigurarea de raspundere civila auto trebuie interpretat in sensul ca incheierea unui contract de asigurare de raspundere civila auto este obligatorie atunci cand vehiculul in cauza este inmatriculat intr un stat membru, in cazul in care acest vehicul nu a fost retras in mod legal din circulatie, in conformitate cu reglementarea nationala aplicabila, precizeaza UNSAR:
“De altfel, in opinia noastra, dispozitiile articolului 3 erau foarte clare, chiar si fara aceasta decizie.
Precizam ca Directiva 2009/103/CE este transpusa in legislatia romaneasca prin Legea nr.132/2017 care contine prevederi neconforme cu directive europeana. Acest fapt a determinat initierea procedurii de infringement impotriva Romaniei pentru eliminarea neconformitatilor, una dintre prevederile contrare fiind tocmai aceea a suspendarii contractului de asigurare RCA in cazul indisponibilizarii vehiculelor inmatriculate sau suspendarii inmatricularii. Potrivit Constitutiei si legii civile romane reglementarile comunitare cu caracter obligatoriu se aplica in mod prioritar fata de legislatia interna.
Referitor la riscurile acoperite, soferii trebuie sa aiba in vedere ca polita RCA acopera daunele produse tertilor ca urmare a angajarii raspunderii lor civile delictuale. Aceasta raspundere se angajeaza nu numai pentru fapta proprie a conducatorului auto, dar si pentru fapta lucrului (vehiculului) fiind vorba de o raspundere civila obiectiva a detinatorului vehiculului, independenta de orice culpa, prin imprejurarea ca acel lucru se afla in proprietatea acelui detinator. In acelasi sens sunt si prevederile Legii nr.132/2017 care acopera, printre alte riscuri, inclusiv prejudiciile produse prin fapta lucrului, indiferent de locul in care s-a produs evenimentul pe drumuri publice sau nu, indiferent daca vehiculul era in deplasare sau stationare. De exemplu, pe perioada stationarii, un risc adesea intalnit este cel de incendiu, deoarece vehiculele contin substante inflamabile periculoase.
Nu putine au fost cazurile in care masini abandonate sau lasate pe perioade indelungate in parcari au cauzat incendii care au afectat si alte vehicule sau chiar locuinte, generand pagube materiale semnificative unor terte persoane nevinovate. Nu trebuie omis nicio clipa ca interesul public major al obligativitatii de a incheia asigurarea RCA il reprezinta protectia victimei astfel incat aceasta sa aiba posibilitatea de a fi despagubita din polita RCA si nu de catre persoana vinovata care, in cele mai multe cazuri, nu are resursele financiare necesare pentru acoperirea pagubelor pe care le-a pricinuit.
De altfel, decizia pronuntata de CJUE in cazul C-383/19 este foarte explicita. Atata timp cat un vehicul este inmatriculat, el trebuie asigurat RCA deoarece poate produce pagube chiar si atunci cand este stationat in afara domeniului public.
Detinatorii unor vehicule uzate pe care nu le mai utilizeaza au posibilitatea si dreptul legal de a fi exonerati de obligativitatea incheierii asigurarii RCA, prin casare si radiere conform prevederilor legale. Nu in ultimul rand, in cazul vehiculelor abandonate sau fara stapan, radierea intervine de drept dupa parcurgerea formalitatilor prevazute de lege.
UNSAR deruleaza numeroase campanii de educatie financiara, in conditiile in care gradul de cuprindere in asigurare trebuie sa creasca, pentru ca romanii sa fie mai putin vulnerabili in fata riscurilor”.